21.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/WH_Pics).
S príchodom hybridných a elektrických áut sa stretávame s novými technológiami a označeniami. Jedným z nich je aj písmeno „B“ na voliči prevodovky. Mnohí vodiči netušia, čo presne znamená a akú obrovskú výhodu im môže priniesť. Poďme sa na to pozrieť bližšie.

Foto: shutterstock.com/WH_Pics
Nová doba, nové technológie
Moderné elektrické a hybridné vozidlá sa v mnohom líšia od tradičných áut so spaľovacím motorom. Ich srdcom je často elektrický motor, ktorý slúži buď ako hlavná pohonná jednotka, alebo ako účinná podpora pre spaľovací motor. Práve vďaka tomu sa mení aj štýl jazdy a prístup k nej.
Cieľom je totiž maximalizovať využitie elektrickej energie z batérie. Týmto spôsobom dokážu elektromobily prejsť dlhšiu vzdialenosť a hybridy zase výrazne znížiť spotrebu paliva. Inžinieri preto vyvinuli systémy, ktoré pomáhajú batériu dobíjať aj počas samotnej jazdy.
Čo znamená záhadné písmeno B?
Na voliči automatickej prevodovky v mnohých hybridoch a elektromobiloch nájdete okrem klasických písmen P, R, N a D aj písmeno B. Toto označenie pochádza z anglického slova „Brake“ (Brzda). Jeho úlohou však nie je auto zastaviť v pravom zmysle slova, hoci to dokáže.
Ide o špeciálny režim takzvaného rekuperačného brzdenia. Keď aktivujete tento režim a zložíte nohu z plynového pedála, elektromotor začne klásť odpor. Tým vozidlo spomaľuje, no zároveň funguje ako generátor. V podstate premieňa kinetickú energiu na elektrickú a tú následne ukladá späť do batérie. Jednoducho povedané, dobíja batériu počas spomaľovania.
Ako to funguje v praxi?
Jazda s aktívnym režimom „B“ je trochu iná. Po uvoľnení plynového pedála pocítite oveľa intenzívnejšie spomaľovanie, než na aké ste zvyknutí pri bežnom dojazde. Niektoré vozidlá umožňujú nastaviť si úroveň tejto rekuperácie, od jemnej až po veľmi agresívnu.

Foto: shutterstock.com/Canetti
Pri najvyššom stupni rekuperácie je brzdenie motorom také silné, že umožňuje takzvané „jednopedálové riadenie“. To znamená, že na bežné spomalenie či dokonca zastavenie v mestskej premávke takmer nemusíte použiť brzdový pedál. Zaujímavosťou je, že pri takomto výraznom spomalení sa brzdové svetlá automaticky rozsvietia, aby varovali vodičov za vami.
Kde je režim B najužitočnejší?
Svoj maximálny potenciál ukazuje funkcia „B“ jednoznačne v mestskej premávke. Práve tu, kde sú neustále zmeny rytmu jazdy, časté spomaľovanie a zastavovanie, dokáže systém získať späť najviac energie. Vďaka tomu sú hybridy a elektromobily v meste oveľa úspornejšie ako na diaľnici, kde je jazda plynulá a priestor na rekuperáciu minimálny.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Povinný systém v autách, ktorý vodiči nenávidia: Ako ho vypnúť?
Dacia valcuje Európu! Ako sa z outsidera stal líder trhu?
Suzuki v problémoch: Prečo sa predaj kultového Jimny zastavil?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.