19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tyler Olson).
Zdá sa, že spaľovacie motory budú dominovať našim cestám ešte minimálne dve desaťročia. To si však vyžaduje prísne pravidlá na zníženie emisií, ktoré z nich vychádzajú. Práve tu vstupujú do hry emisné normy Euro. Poďme sa pozrieť, čo presne znamenajú, aká je ich história a čo nás čaká s príchodom novej, prísnejšej normy Euro 7.

Foto: shutterstock.com/Tyler Olson
Čo je to emisná norma a prečo je dôležitá?
Emisná norma Euro je v podstate súbor pravidiel, ktoré určujú maximálne povolené limity škodlivých látok vypúšťaných vozidlami. Tieto predpisy sa zameriavajú hlavne na štyri kľúčové zložky výfukových plynov:
- oxidy dusíka (NOx),
- pevné častice (PM),
- uhľovodíky (HC),
- oxid uhoľnatý (CO).
Cieľom týchto opatrení nie je len obmedziť negatívny vplyv dopravy na životné prostredie. Ide aj o ochranu nášho zdravia, pretože znižujú riziko vzniku ochorení dýchacích ciest a obehového systému, ktoré sú obzvlášť problematické vo veľkých mestách. Z legislatívneho hľadiska sú tieto normy kľúčovým nástrojom v boji proti znečisteniu ovzdušia. Výrobcovia áut sú tak nútení používať pokročilé technológie, ako sú katalyzátory a filtre pevných častíc (DPF).
História noriem v EÚ – od Euro 1 po Euro 6
Myšlienka vytvorenia účinného systému na reguláciu emisií sa zrodila na začiatku 90. rokov minulého storočia. Prvá norma, Euro 1, bola zavedená v roku 1992 a odštartovala éru neustáleho sprísňovania. Postupne prichádzali ďalšie, čoraz náročnejšie normy, ktoré reagovali na rastúce technologické a environmentálne požiadavky.
Pripomeňme si roky zavedenia jednotlivých noriem pre osobné automobily:
- Euro 2 – 1996
- Euro 3 – 2000 (prvýkrát sa vzťahovala aj na motocykle)
- Euro 4 – 2005
- Euro 5 – 2009
Práve normy Euro 4 a Euro 5 priniesli výrazné sprísnenie limitov pre emisie oxidov dusíka a pevných častíc.
Súčasná norma Euro 6
Norma Euro 6, platná od roku 2014, je v súčasnosti najprísnejšou reguláciou. Výrazne obmedzuje emisie škodlivých látok, a to najmä pri vozidlách s naftovými motormi. Pre osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá platí od roku 2014, zatiaľ čo pre nákladné vozidlá a autobusy od roku 2015.
Pre benzínové motory je limit emisií NOx stanovený na 60 mg/km, zatiaľ čo pre naftové motory je to 80 mg/km. Okrem toho boli zavedené veľmi prísne limity pre pevné častice (PM) a uhľovodíky (HC). V segmente nákladných vozidiel a autobusov si norma Euro 6 vyžaduje inštaláciu zložitých systémov čistenia výfukových plynov, ako je katalyzátor SCR (selektívna katalytická redukcia) a filter DPF.
Prichádza Euro 7 – čo sa zmení a kedy?
Plánovaná norma Euro 7 predstavuje ďalší evolučný krok. Jej cieľom je ešte viac obmedziť emisie škodlivých látok zavedením prísnejších limitov a nových testovacích postupov.
Hlavné zmeny zahŕňajú ďalšie sprísnenie limitov emisií, najmä pre oxidy dusíka a pevné častice. Nová norma si bude vyžadovať nasadenie najmodernejších technológií čistenia výfukových plynov. Navyše, Euro 7 sa bude vzťahovať aj na ťažké úžitkové vozidlá, ktoré doteraz podliehali miernejším normám.

Foto: shutterstock.com/Canetti
Predpokladá sa, že predpisy Euro 7 budú zavedené podľa nasledujúceho harmonogramu:
- od roku 2025 pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá,
- od roku 2027 pre nákladné vozidlá a autobusy.
Zavedenie normy Euro 7 bude spojené aj s povinnosťou vykonávať testy v reálnych jazdných podmienkach (RDE – Real Driving Emissions).
Ako zistiť, akú normu spĺňa vaše auto?
Existuje niekoľko spôsobov, ako si overiť emisnú normu vášho vozidla. Najjednoduchšie je pozrieť sa do technickej dokumentácie vozidla – údaj o norme Euro sa zvyčajne nachádza v osvedčení o evidencii (technickom preukaze) alebo v karte vozidla. Výrobcovia tiež poskytujú databázy, kde je možné nájsť tieto informácie na základe čísla VIN.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová smernica EÚ pre vodičov: Koniec doživotných vodičákov a nové pravidlá pre seniorov!
Kedy je čas na výmenu pneumatík? Odborníci z ADAC majú jasnú odpoveď
Na palubnej doske sa vám rozsvietila táto kontrolka? Nepanikárte, ale problém neodkladajte!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.