18.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Canetti).
Výrobcovia sa často chvália neuveriteľnými číslami o dojazde svojich elektrických áut. Realita na cestách však býva úplne iná. Prestížny test El Prix, ktorý zorganizovali inštitúty ÖAMTC a NAF, opäť preveril, čo tieto autá naozaj dokážu v letných podmienkach. Výsledky sú naozaj fascinujúce. Kým niektoré modely príjemne prekvapili a prešli viac, než sľubovali, víťaz testu paradoxne za svojimi papiermi zaostal.

Foto: shutterstock.com/Canetti
Líder z USA, ktorý sklamal aj potešil
Absolútnym víťazom letného testu El Prix sa stal americký Lucid Air Grand Touring. Tento luxusný elektromobil dokázal na jedno nabitie prejsť neuveriteľných 829 kilometrov, kým sa úplne zastavil. To je vzdialenosť, ktorou sa môžu pochváliť len niektoré dieselové autá s obrovskými nádržami. Napriek tomuto úctyhodnému výkonu je tu jeden háčik. Výrobca totiž deklaruje dojazd až 960 kilometrov. Reálny výsledok je tak o takmer 14 % nižší, čo predstavuje rozdiel až 131 kilometrov. To rozhodne nie je málo. Treba však zdôrazniť, že test prebiehal v lete, ktoré je pre batérie priaznivé. V zime by bol rozdiel pravdepodobne ešte dramatickejší.
Prekvapenia v pelotóne: Niektorí ponúkajú bonusové kilometre
Našťastie, nie všetky autá zaostávali za sľubmi. V teste sa našlo hneď niekoľko modelov, ktoré svojich majiteľov potešia kilometrami navyše. Najväčší energetický bonus ponúkla Tesla Model Y LR AWD. Jej reálny dojazd bol až o 11,3 % vyšší, než uvádza výrobca, a dosiahol skvelých 652 kilometrov. Skvele si počínal aj Zeekr 7X AWD, ktorý pridal k dobru 9,6 % kilometrov. Tretím do partie s najväčším bonusom bol BYD Tang Long Range 4×4 s dojazdom o 7,9 % vyšším, než nájdete v oficiálnych materiáloch. Tieto autá dokazujú, že niektorí výrobcovia sú pri udávaní hodnôt opatrnejší.
Realita verzus papier: Pokrok je viditeľný
Hoci líder rebríčka zaostal za očakávaniami, nie je jediný. Podobne dopadlo napríklad aj Volvo EX90 AWD (-5,3 %) alebo Ford Explorer EV AWD Extended Range (-5,1 %). Napriek tomu je tu jeden veľmi optimistický fakt. Z celkového počtu 27 testovaných vozidiel malo len 12 z nich, teda 44 %, nižší dojazd, ako deklaroval výrobca. Hoci je to stále vysoké číslo, pred niekoľkými rokmi by bol výsledok v mínuse takmer pri každom modeli. To jasne ukazuje, že výrobcovia neustále pracujú na efektivite a snažia sa, aby boli elektromobily schopné zvládať aj naozaj dlhé trasy bez stresu z nabíjania.

Foto: shutterstock.com/logoboom
Skutočný dojazd jednotlivých elektromobilov podľa ÖAMTC a NAF:
- Lucid Air Grand Touring – 829 km – -13,7%
- Tesla Model 3 LR RWD – 721 km – 2,7%
- BMW iX xDrive 60 – 691 km – 3,4%
- Polestar 3 LR Dual Motor – 670 km – -3,6%
- Audi A6 Avant e-tron – 656 km – 1,1%
- Tesla Model Y LR AWD – 652 km – 11,3%
- Polestar 4 LR Single Motor – 627 km – 4,5%
- Ford Capri RWD Extended Range – 616 km – -1,7%
- Volkswagen ID.7 GTX Tourer – 595 km – 4,8%
- Zeekr 7X AWD – 593 km – 9,6%
- Opel Grandland Electric – 583 km – 2,5%
- Volvo EX90 AWD – 577 km – -5,3%
- Kia EV3 – 574 km – -2,8%
- BYD Tang Long Range 4×4 – 572 km – 7,9%
- Audi Q6 e-tron – 563 km – -3,3%
- Porsche Macan 4 – 548 km – 0,9%
- Ford Explorer EV AWD Extended Range – 537 km – -5,1%
- BYD Sealion 7 – 523 km – 4,2%
- Hongqi EHS7 4WD – 524 km – -3,0%
- Peugeot E-5008 GT 2WD – 516 km – 5,7%
- MG S5 – 492 km – 5,8%
- Mercedes-Benz G-Klasa – 467 km – 2,6%
- Volkswagen ID.Buzz GTX – 454 km – -0,4%
- Voyah Courage 4WD – 452 km – 2,7%
- Lotus Emeya R – 450 km – 3,4%
- MG Cyberster GT – 429 km – -3,2%
- Skoda Elroq 60 – 422 km – -0,5%
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Nerozumiete skratkám hybridov? Všetko vám jednoducho vysvetlíme! Ktorý je pre vás ten pravý?
Koniec jednej éry: Obľúbená Kia Ceed definitívne končí! Čo ju nahradí?
Čínsky dravec prichádza: Nový Xpeng P7 valcuje trh a mieri do Európy!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.