15.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pnarongkul).
Chladiaca kvapalina je pre životnosť motora kľúčová. Na trhu je však množstvo druhov a farieb a zistiť, ktorá je tá správna, môže byť hotová veda. Poradíme vám, ako sa v tom zorientovať a prečo farba nie je vždy spoľahlivým vodítkom. Nesprávny výber alebo miešanie vás môže vyjsť poriadne draho.

Foto: shutterstock.com/pnarongkul
Typy chladiacich kvapalín: V čom je rozdiel?
Aby sme si vedeli správne vybrať, je dobré poznať základné delenie chladiacich kvapalín. Každá technológia je totiž určená pre iný typ motora a má odlišné vlastnosti.
IAT (Inorganic Additive Technology) – Toto sú kvapaliny, ktoré sa hodia najmä pre staršie autá. Ich základom je glykol a obsahujú anorganické prísady ako kremičitany a dusičnany. Tie chránia chladiaci systém, ktorý má často liatinové bloky a hliníkové hlavy. Dôležité je však pamätať na ich výmenu každé dva roky. Ak to zanedbáte, v systéme sa môžu začať tvoriť nebezpečné usadeniny.
OAT (Organic Acid Technology) – Tieto kvapaliny sú, naopak, určené pre modernejšie autá. Obsahujú organické kyseliny a vytvárajú tenšiu, no veľmi účinnú ochrannú vrstvu. Vďaka tomu lepšie odvádzajú teplo. Ich obrovskou výhodou je dlhšia životnosť, meniť ich stačí spravidla raz za päť rokov.
HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – Ako už názov napovedá, ide o hybrid. Tieto kvapaliny kombinujú organické kyseliny a kremičitany. Sú akýmsi kompromisom a takisto sa menia približne každých päť rokov. Niektorí výrobcovia dokonca uvádzajú dlhší interval, no odporúčajú pravidelne kontrolovať bod varu a mrazu.
Na farbe (ne)záleží?
Chladiace kvapaliny hrajú všetkými farbami – sú červené, ružové, zelené aj modré. Farba nám môže napovedať, o akú technológiu ide, ale spoliehať sa len na ňu môže byť zradné.
Vo všeobecnosti platí, že staršie kvapaliny typu IAT bývajú zelené alebo modré. Modernejšie, OAT kvapaliny, majú zvyčajne farbu červenú, ružovú, oranžovú alebo fialovú. Problém je v tom, že toto nie je železné pravidlo. Existujú aj bezfarebné OAT kvapaliny, takže farba je skôr pomocným ukazovateľom. Vždy je najdôležitejšie riadiť sa odporúčaním výrobcu vášho vozidla.

Foto: shutterstock.com/Saskiautami
Môžem miešať rôzne kvapaliny?
Hoci niektorí výrobcovia na obaloch tvrdia, že ich produkty sú miešateľné, vo všeobecnosti sa to neodporúča. Dôvod je jednoduchý. Každá kvapalina má iné chemické zloženie a pri zmiešaní rôznych technológií môže dôjsť k chemickej reakcii.
Výsledkom môže byť zníženie účinnosti chladenia a hlavne problém s ochranou proti korózii. Ak sa už dostanete do situácie, že musíte kvapalinu doliať a nemáte po ruke tú správnu, siahnite aspoň po produkte rovnakej technológie. Následne by ste však mali čo najskôr nechať celý chladiaci systém prepláchnuť a naplniť novou, správnou kvapalinou.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Motor ako nový za približne 7 eur? Tento trik musíte poznať!
Jazdíte s dieslom po meste? Táto chyba vás môže zruinovať!
Máte vodičák na auto? Môžete jazdiť aj na motorke! Pozor však na tieto podmienky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.