13.08 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/KELENY).
Ruský automobilový trh sa stal dokonalým príkladom toho, čo sa môže stať, keď sa západní výrobcovia stiahnu. Uvoľnený priestor bleskovo zaplnili čínske značky, ktoré dnes ovládajú viac ako 60 % trhu s novými autami. Kým peniaze, ktoré kedysi tiekli do európskych a amerických pokladníc, teraz masívne prúdia do Číny, Európa so znepokojením sleduje, či ju nečaká podobný osud.

Foto: shutterstock.com/KELENY
Číňania ovládli ruský trh s novými autami
Po odchode západných koncernov z Ruska v dôsledku invázie na Ukrajinu sa jeden z najväčších automobilových trhov na svete otvoril dokorán pre výrobcov z Číny. Absencia konkurencie a problémy domácej automobilky Lada spôsobili, že čínske značky sa stali dominantnou silou. Podľa najnovších dát agentúry Autostat sa v roku 2024 v Rusku predalo 1,571 milióna nových áut, čo je síce o 48 % viac ako v roku 2023, no stále výrazne menej ako pred vojnou.
Hoci lídrom v počte predaných kusov zostáva domáca Lada s 28 % podielom, skutočnými víťazmi sú práve čínski výrobcovia. Ich podiel na registráciách nových vozidiel na konci minulého roka dosiahol neuveriteľných 62 %.
Ruské ruble prúdia do Číny
Zatiaľ čo sa Kremeľ môže tešiť z čísel Lady, finančné štatistiky odhaľujú iný príbeh. V minulom roku minuli Rusi na nové autá takmer 5 biliónov rubľov, no len 11,8 % z tejto sumy skončilo u predajcov Lady. Zvyšok si rozdelili prevažne čínske značky, ktoré ponúkajú modernejšie a atraktívnejšie vozidlá.
Najväčší podiel na príjmoch z predaja nových áut tak majú:
- Geely (11,2 %)
- Haval (10,5 %)
- Chery (9,4 %)
- Changan (6,2 %)
Aby toho nebolo málo, aj časť zisku Lady v skutočnosti putuje do Číny. Napríklad nová Lada X-Cross, vyrábaná od roku 2023 v Petrohrade, nie je nič iné ako prezlečený čínsky model Bestune T77 od koncernu FAW.
Strašiak pre Európu? Scenár sa môže opakovať
Situácia v Rusku je pre Európu varovným prstom. Čínske koncerny tam prevzali väčšinu tovární, ktoré predtým patrili západným značkám ako Mercedes, Nissan či Volkswagen. Výroba však prebieha v systéme SKD (semi-knocked-down), čo v praxi znamená montáž áut z dovezených čínskych komponentov. Tento model si vyžaduje ale menej zamestnancov, čo vedie k masívnemu prepúšťaniu a strate pracovných miest v dodávateľskom reťazci.

Foto: shutterstock.com/Tramp57
Hoci vo Francúzsku, Nemecku či Taliansku, kde majú silných domácich výrobcov, je takýto scenár menej pravdepodobný, krajiny ako Poľsko či Španielsko sú v ohrození. Práve tu si čínske značky budujú svoje pozície. Namiesto budovania nových tovární, s výnimkou Maďarska a značky BYD, sa môžu pokúsiť prevziať existujúce závody a aplikovať ruský model. V európskom automobilovom priemysle pritom pracuje viac ako 13 miliónov ľudí a tvorí približne 7 % HDP Európskej únie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Belgicko sa zamilovalo do čínskych áut: Kúpili 147-tisíc vozidiel za pol roka
Pamätáte si na Fiat Ritmo? Jeho moderná podoba vám vyrazí dych!
Volkswagen Touareg končí kariéru, žiadny nástupca nepríde
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.