12.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Cleanrider).
Na prvý pohľad vyzerá ako veľká a silná trailová motorka na dlhé výlety. V skutočnosti však ide o stroj, ktorý klame telom a búra všetky predsudky. Americká motorka Zero DS ponúka výkon až 68 koní, no vďaka legislatívnemu triku vám na jej riadenie stačí vodičský preukaz skupiny B, ktorý máte k autu. Má to však jeden poriadne drahý háčik.

Foto: youtube.com/@Cleanrider
Kde je ten trik?
Možno si kladiete otázku, ako je možné, že motorka s výkonom 68 koní spĺňa podmienky pre vodičský preukaz skupiny B, ktorý bežne oprávňuje viesť len motocykle s objemom do 125 cm³ a výkonom do 11 kW (15 koní). Odpoveď sa skrýva v spôsobe, akým sa homologizujú elektrické vozidlá.
Zákon totiž prihliada na menovitý (trvalý) výkon motora, nie na jeho špičkový výkon. A presne to využíva aj model Zero DS. Jeho motor má oficiálny menovitý výkon presne na hranici limitu, teda 11 kW (15 koní). Vďaka tomu je legálne považovaný za ekvivalent benzínovej „stodvadsaťpäťky“. Avšak v skutočnosti dokáže krátkodobo vyvinúť špičkový výkon až 45 kW, čo je úctyhodných 60 koní a masívny krútiaci moment 132 Nm. To je výkon, ktorý ďaleko prekonáva akúkoľvek konkurenciu v tejto legislatívnej kategórii.
Výkon a dojazd v praxi
Vďaka tomuto skrytému výkonu sú aj jazdné vlastnosti úplne inde. Motorka dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 139 km/h, hoci udržateľná rýchlosť je okolo 105 km/h. Najväčšou výhodou je však brutálne zrýchlenie, pri ktorom sa odomyká plný výkon. Žiaľ, výrobca neuvádza presné časy zrýchlenia, no zážitok deklasuje bežné motorky pre začiatočníkov.
Čo sa týka dojazdu, tu už to ružové nie je. Motorku vybavili batériou s kapacitou 14 kWh, ktorá vystačí na bežné denné používanie, ale na dlhé výlety nestačí. V meste s ňou prejdete slušných 232 km, ale akonáhle vyjdete na diaľnicu, dojazd klesne na približne 157 km. V tomto sa podobá na klasické 125-ky, ktoré tiež nie sú stavané na dlhé trasy.
Nabíjanie a cena, ktorá prekvapí
Nabíjanie je ďalšou dôležitou kapitolou. So štandardnou 3,0 kW nabíjačkou sa batéria dobije doplna za približne 4,5 hodiny. Ak by ste však chceli väčší dojazd, môžete si priplatiť za takzvaný „Power Tank“. Ide o prídavnú batériu s kapacitou 3,6 kWh, ktorá však nie je lacná.
Tým sa dostávame k cene, ktorá je najväčším kameňom úrazu. Základná cena modelu Zero DS začína na sume 19 090 eur. A to nie je všetko. Priplatiť si môžete napríklad za rýchlejšiu 6 kW nabíjačku alebo za rôzne káble a adaptéry za stovky eur. Hoci motorka disponuje kvalitnými komponentmi, ako oceľový rúrkový rám, vidlica Showa či výkonné brzdy, stojí rovnako ako oveľa výkonnejšie spaľovacie motocykle.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Piaggio MP3 310 vs. Medley 125: Stabilita alebo zručnosť pre mestskú dopravu?
Digitálne ŠPZ končia s podvádzaním motorkárov: Koniec éry ohýbania značiek
Americký sen na dvoch kolesách: Motocykel s dieselovým srdcom prekvapil svet
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.