Pravidlá, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Pravidlo pravej ruky: Smrtiaci omyl, ktorý robí takmer každý vodič. Pozor na túto situáciu!

10.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ER_09) Pravidlo pravej ruky je absolútnym základom, ktorý sa učí každá autoškola. Napriek tomu patrí medzi najčastejšie porušované predpisy na našich cestách. Vodiči ho buď...

10.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ER_09)

Pravidlo pravej ruky je absolútnym základom, ktorý sa učí každá autoškola. Napriek tomu patrí medzi najčastejšie porušované predpisy na našich cestách. Vodiči ho buď ignorujú, alebo, čo je ešte horšie, nesprávne aplikujú. Existuje jedna špecifická situácia, v ktorej zlyhávajú aj skúsení šoféri a neuveriteľne ľahko tak dochádza ku kolíziám. Ide o križovatky s ostrovčekom v strede. Mnohí si myslia, že keď už sú na križovatke, majú automaticky prednosť. To je však obrovský a nebezpečný omyl, ktorý môže mať fatálne následky. Poďme si to raz a navždy vyjasniť.

ostrovcek v krizovatke
Križovatka s dopravným ostrovčekom sa v skutočnosti skladá z viacerých menších križovatiek, na každej platí pravidlo pravej ruky.
Foto: shutterstock.com/ER_09

Základ, ktorý všetci poznáme… alebo nie?

Pripomeňme si úplný základ. Pravidlo pravej ruky platí na všetkých križovatkách, ktoré nie sú riadené semaformi alebo dopravnými značkami upravujúcimi prednosť v jazde. V praxi to znamená, že vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava. Znie to úplne jednoducho a logicky. Problém však nastáva, keď sa križovatka skomplikuje. Stačí pridať malý dopravný ostrovček, prípadne viacero jazdných pruhov, a zrazu sa z jednoduchej situácie stáva pre mnohých neriešiteľná hádanka. Štatistiky nehôd jasne ukazujú, že práve na takýchto miestach dochádza k zbytočným kolíziám, ktorým sa dalo predísť správnym pochopením tohto základného pravidla.

Zradný ostrovček mení všetko

Teraz sa dostávame k jadru problému. Križovatka, ktorá má v strede ostrovček alebo inú prekážku, sa z pohľadu zákona nespráva ako jedna veľká križovatka. Naopak, treba ju vnímať ako sústavu niekoľkých samostatných križovatiek. A presne tu robí väčšina vodičov chybu. Keď vojdú do priestoru križovatky a obchádzajú ostrovček, nadobudnú falošný pocit, že už sú „na hlavnej“ a majú prednosť pred všetkými ostatnými. Zabúdajú však, že pri výjazde z tohto priestoru a krížení ďalšej pomyselnej čiary opäť vchádzajú na novú križovatku. A na tej opäť platí staré známe pravidlo pravej ruky.

Križovatka bez značiek
Predstavme si to krok za krokom. Prichádzate k takejto zložitej križovatke. Pred vjazdom do nej sa pozriete doprava a dáte prednosť vozidlám, ktoré prichádzajú z pravej strany.
Foto: shutterstock.com/Bulat.Iskhakov

Ako to teda funguje v praxi?

Predstavme si to krok za krokom. Prichádzate k takejto zložitej križovatke. Pred vjazdom do nej sa pozriete doprava a dáte prednosť vozidlám, ktoré prichádzajú z pravej strany. Následne vojdete do priestoru okolo ostrovčeka. Teraz sa blížite k výjazdu z križovatky, napríklad chcete pokračovať rovno. V tomto momente však vaša cesta kríži dráhu vozidiel prichádzajúcich opäť z vašej pravej strany. A práve im musíte znova dať prednosť v jazde. Vaša pozícia „na križovatke“ vám nedáva automaticky žiadnu výhodu. Každé kríženie dráh v rámci takejto križovatky treba posudzovať samostatne a vždy aplikovať pravidlo pravej ruky.

Odbočovanie doľava je samostatná kapitola

Aby toho nebolo málo, často sa pravidlo pravej ruky pletie s iným, rovnako dôležitým predpisom. Týka sa odbočovania doľava. Ak na križovatke odbočujete doľava, musíte dať prednosť nielen vozidlám idúcim oproti vám rovno, ale aj tým, ktoré odbočujú doprava. Toto je osobitné pravidlo, ktoré platí vždy, bez ohľadu na to, či ide o križovatku s riadenou alebo nerozriadenou premávkou. Vodič odbočujúci doľava v podstate kríži dráhu všetkým ostatným smerom a preto je jeho povinnosťou počkať a dať všetkým prednosť. Kombinácia tejto povinnosti a nepochopenia pravidla pravej ruky na zložitých križovatkách vytvára extrémne nebezpečný kokteil.

Neistota a nesprávna interpretácia pravidiel na takýchto miestach vedú k častým a zbytočným kolíziám.
Foto: shutterstock.com/Daniel Avram

Neistota a princíp obmedzenej dôvery

Čo si z toho všetkého vziať? Predovšetkým to, že sa nikdy nemôžete stopercentne spoľahnúť na to, že ostatní vodiči poznajú a dodržia pravidlá. Zvlášť na komplikovaných križovatkách je zásada obmedzenej dôvery absolútne kľúčová. Ak si nie ste istí, kto má prednosť, radšej spomaľte alebo úplne zastavte. Pokúste sa nadviazať očný kontakt s druhým vodičom a uistite sa, že vás registruje a chápe vaše úmysly. Jeden malý okamih zaváhania alebo predvídavosti môže zabrániť vážnej nehode. Pamätajte, že plechy sa dajú opraviť, ale zdravie je len jedno. Jazdite opatrne a predvídajte chyby ostatných.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Cítite sa sebaisto pri uplatňovaní pravidla pravej ruky na zložitých križovatkách?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Vyhnite sa chaosu na cestách: Nepodceňujte silu pravidla pravej ruky!

Štyri autá, žiadne značky: Ako zvládnuť križovatky bez pravidiel?

Dvojitá súvislá čiara a predbiehanie, môžu ísť ruka v ruke, ale vodič musí byť šikovný


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Lada Azimut: prvý crossover od AVTOVAZ

10.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: vkvideo.ru/@zronline). AVTOVAZ predstavil detailný prehľad svojho prvého crossoveru Lada Azimut. Úplne nový model postavený na platforme Vesta obsahuje takmer 1000…

Volkswagen ruší značku ID a vracia sa ku klasickým názvom pre elektromobily

09.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autogefuehl). Nemecká automobilka Volkswagen sa rozhodla ukončiť značku ID a vrátiť sa ku klasickým názvom značky pre svoje elektrické modely.…

Prečo pravidelne meniť brzdovú kvapalinu a ako správne funguje brzdový systém

09.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nor Gal). Brzdový systém je kľúčový pre bezpečnosť každého auta. Aj najspoľahlivejší motor či podvozok sa bez plynulo fungujúcich bŕzd…

BYD Tai 3 Wukong: divoký off-road s odkazom na opičieho kráľa

09.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SpectrumVision-w1g). Čierno-zlatá edícia Wukong premení BYD Tai 3 na exkluzívne off-road elektrické SUV s výkonom 421 koní, dojazdom až 501…

FordPass aplikácia: vzdialená diagnostika a príprava servisu na jeden klik

09.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tada Images). Vďaka aplikácii FordPass môžete nielen na diaľku odomknúť dvere či zapnúť klimatizáciu. Je to nástroj, ktorý umožňuje priebežne…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov