10.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj)
Talianska vláda vdýchla nový život jednému z najambicióznejších a zároveň najkontroverznejších projektov v Európe. Plán postaviť gigantický most, ktorý by konečne spojil Sicíliu s pevninským Talianskom, je opäť na stole. S odhadovanými nákladmi presahujúcimi 13 miliárd eur a dĺžkou, ktorá zatieni všetky existujúce európske mosty, tento projekt vyvoláva obrovské vášne. Zatiaľ čo jeho zástancovia sľubujú ekonomický boom a modernizáciu, kritici bijú na poplach a varujú pred obrovskými rizikami, plytvaním a environmentálnou katastrofou. Poďme sa teda ponoriť hlbšie do tohto kolosálneho plánu.

Foto: youtube.com/@wsj
Sen starý ako Rím a moderná realita
Myšlienka na pevné spojenie Sicílie a Kalábrie nie je žiadnou novinkou. Už starí Rimania snívali o premostení Messinskej úžiny. Dnes je však tento sen bližšie k realite ako kedykoľvek predtým. V súčasnosti trvá cesta trajektom približne 20 až 30 minút, avšak k tomuto času treba pripočítať často zdĺhavé čakanie na nalodenie, ktoré môže cestu predĺžiť aj o niekoľko hodín. Minister infraštruktúry Matteo Salvini, hlavný zástanca projektu, argumentuje, že most by nielen dramaticky skrátil čas cestovania, ale hlavne by vytvoril desaťtisíce pracovných miest a naštartoval ekonomiku chudobnejšieho juhu Talianska. Pre mnohých je to symbol nádeje na lepšiu budúcnosť a integráciu Sicílie so zvyškom Európy.
Technologická výzva na hrane možností
Z inžinierskeho hľadiska ide o skutočne monumentálne dielo. Plánovaný visutý most by sa mal stať najdlhším visutým mostom na svete s hlavným rozpätím neuveriteľných 3,3 kilometra. Jeho dve hlavné veže by mali dosahovať výšku takmer 400 metrov, čím by sa zaradili medzi najvyššie stavby v Európe. Most je navrhnutý tak, aby uniesol šesť jazdných pruhov pre automobilovú dopravu a dve železničné trate, čo by umožnilo plynulý prechod tisícov vozidiel a stoviek vlakov denne. Okrem toho, konštruktéri musia brať do úvahy extrémne náročné podmienky. Celá oblasť je totiž seizmicky veľmi aktívna a často ju sužujú silné vetry, známe ako Scirocco.
Odolnosť voči zemetraseniu a vetru
Práve geologické podmienky predstavujú najväčšiu technickú prekážku. Messinská úžina leží na zlomovej línii, kde sa stretávajú tektonické dosky, čo z nej robí jednu z najrizikovejších seizmických zón v Európe. Inžinieri preto museli navrhnúť štruktúru, ktorá dokáže odolať zemetraseniu so silou 7,1 magnitúdy bez toho, aby došlo ku kolapsu. Aerodynamický dizajn paluby mosta je zase kľúčový pre zvládnutie nárazov vetra, ktoré môžu v tejto oblasti dosahovať extrémne rýchlosti. Tieto bezpečnostné opatrenia výrazne zvyšujú zložitosť a, samozrejme, aj náklady celého projektu, no sú absolútne nevyhnutné pre zaistenie jeho dlhodobej stability a bezpečnosti.

Foto: youtube.com/@wsj
Miliardové náklady a ekonomické pochybnosti
Kameňom úrazu sú však financie. Odhadované náklady na výstavbu sa vyšplhali na viac ako 13,5 miliardy eur, a to je len počiatočný odhad, ktorý sa môže v priebehu výstavby ešte navýšiť. Kritici, vrátane mnohých ekonómov a opozičných politikov, tvrdia, že ide o obrovské plytvanie verejnými zdrojmi. Poukazujú na to, že za zlomok tejto sumy by sa dala zmodernizovať existujúca, často zúfalá infraštruktúra na Sicílii a v Kalábrii – cesty, železnice, nemocnice či školy. Existujú vážne obavy, že projekt poslúži len ako prostriedok na obohatenie stavebných firiem a že jeho prínosy pre bežných ľudí budú minimálne v porovnaní s gigantickou investíciou.
Hrozba pre prírodu a vplyv mafie
V neposlednom rade projekt čelí silnej kritike zo strany environmentalistov. Messinská úžina je chránenou oblasťou a dôležitým migračným koridorom pre mnohé druhy vtákov a morských živočíchov. Stavba takého kolosu by podľa nich nenávratne poškodila tento unikátny ekosystém. Ďalším vážnym a často zamlčovaným rizikom je vplyv mafie. Organizované zločinecké skupiny, ako sú kalábrijská ‚Ndrangheta a sicílska Cosa Nostra, majú dlhú históriu infiltrácie veľkých verejných projektov. Talianska vláda napriek všetkým týmto prekážkam a varovaniam prejavuje odhodlanie projekt presadiť, pričom dúfa aj v podporu z fondov Európskej únie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najvyšší most na svete. Je to zázrak stavebného inžinierstva
Čína si pripísala 10 svetových rekordov v prekonávaní mora cez nový most/tunel
Gigantický most pre zvieratá: Stavba veľká ako polovica futbalového ihriska zachráni divokú prírodu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.