07.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNBCInternationalLive)
Francúzska automobilka Renault prechádza turbulentným obdobím. Po nečakanom odchode hviezdneho šéfa Lucu de Mea prichádza na scénu nová tvár, Francois Provost. Ten však nepreberá firmu v najlepšej kondícii. Práve naopak! Čaká ho doslova Herkulova úloha. Musí sa popasovať s klesajúcim dopytom, drvivým tlakom čínskej konkurencie a čerstvo vydaným varovaním o nižších ziskoch. Otázka je jasná: je tento muž tým pravým, kto dokáže firmu opäť postaviť na nohy?

Foto: youtube.com/@CNBCInternationalLive
Kto je nový kapitán?
Novým generálnym riaditeľom sa stáva Francois Provost, ktorý nie je v Renaulte žiadnym nováčikom. Ide o veterána, ktorý doteraz zodpovedal za partnerské vzťahy a zohral kľúčovú úlohu pri veľkej reštrukturalizácii v roku 2022. Stál aj pri zrode divízie pre elektromobily Ampere. Na rozdiel od svojho predchodcu, charizmatického Lucu de Mea, nie je Provost typickým produktovým manažérom zameraným na marketing. Je to skôr technokrat a stratég, ktorý dokonale pozná globálne fungovanie koncernu a jeho zložité politicko-ekonomické pozadie, vrátane prepojenia na francúzsky štát.
Problémy sa kopia na každom rohu
Provost preberá kormidlo v čase, keď sa Renault borí s obrovskými problémami. Slabé júnové predaje donútili firmu znížiť svoje očakávania na ročný zisk. Navyše, viac ako 70 percent predajov automobilky sa realizuje v Európe, kde ekonomika spomaľuje a dopyt stagnuje. Aby toho nebolo málo, na európsky trh sa valí lacnejšia a agresívnejšia konkurencia z Číny, ktorá Renaultu poriadne šliape na päty. Nový šéf tak bude musieť rýchlo nájsť spôsob, ako posilniť pozíciu značky na rozvíjajúcich sa trhoch a vdýchnuť život novej stratégii s názvom Futurama.
Strach zo straty identity
Renault sa už roky silno spolieha na externých partnerov. S čínskym Geely spolupracuje v Južnej Kórei, s Volvom zasa na poli elektrických úžitkových vozidiel. Tieto partnerstvá síce prinášajú finančné výhody, no odbory sa čoraz hlasnejšie obávajú, že firma stráca svoju technologickú nezávislosť. V kuloároch sa navyše neustále šepká o možnom spojení s gigantom Stellantis, čo by znamenalo koniec samostatného Renaultu. Dôveru stratili aj investori, trhová hodnota firmy je len okolo 10 miliárd eur, čo je menej ako polovica hodnoty Stellantisu.

Foto: youtube.com/@DPCcars
Záchrana v podobe nových modelov?
Napriek všetkým pochmúrnym správam sa Renault chystá na prekvapivo intenzívnu modelovú ofenzívu. Ešte tento rok plánuje uviesť na trh až sedem úplne nových modelov a dva facelifty. Medzi najočakávanejšie novinky patrí nepochybne nový Renault 4 a Dacia Bigster. V budúcom roku má prísť ďalších osem premiér. Automobilka tak vsádza všetko na jednu kartu – dúfa, že záplava nových a atraktívnych áut dokáže prilákať zákazníkov späť a zvrátiť nepriaznivý vývoj. Je to riskantná stávka, ktorá musí vyjsť, inak budúcnosť nevyzerá ružovo.
Potrebuje Renault manažéra, nie hviezdu
Zatiaľ čo Luca de Meo bol marketingový mág a vizionár, Francois Provost je jeho pravý opak. Je to skôr nenápadný, no húževnatý manažér, ktorý má v tichosti a v zákulisí hasiť požiare, ktoré sa v koncerne šíria. Jeho hlavnou úlohou nebude predvádzať sa na pódiách, ale stabilizovať firmu, upokojiť investorov a zvládnuť extrémne náročné obdobie. Možno je to presne to, čo teraz Renault potrebuje – nie ďalšie veľkolepé vízie, ale poctivú prácu a krízové riadenie. Otázkou zostáva, či na to dostane dostatok času a voľné ruky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Renault 2025: Všetky nové pripravované modely
Renault vstupuje do sveta robotiky: Revolúcia na cestách aj vo fabrikách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.