Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Prémiové palivo: Kedy pomáhajú a kedy môže zničiť motor? Toto musíte vedieť!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor) Každý to pozná. Stojíte pri čerpacom stojane, pozeráte na lesklé pištole s označením „premium“, „V-Power“ či „MaxxMotion“ a v hlave vám vŕta otázka. Oplatí...

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor)

Každý to pozná. Stojíte pri čerpacom stojane, pozeráte na lesklé pištole s označením „premium“, „V-Power“ či „MaxxMotion“ a v hlave vám vŕta otázka. Oplatí sa priplatiť si za ten drahší benzín či naftu? Reklamy sľubujú zázraky: viac sily pod kapotou, citeľne nižšiu spotrebu a motor čistý ako z fabriky. Ale čo ak je to len drahá ilúzia, ktorá vás oberá o peniaze? Pravda je taká, že kým pre moderné a výkonné autá môže byť prémiové palivo skutočným požehnaním, pre staršie vozidlá sa môže stať časovanou bombou. Nevedomé tankovanie „toho lepšieho“ môže viesť k upchatému systému a v najhoršom prípade až k fatálnemu poškodeniu motora.

Prémiové palivá lákajú na prísľub vyššieho výkonu a čistejšieho motora, no nie sú pre každého.
Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor

Čo sa skrýva za vyššou cenou?

Prémiové palivá nie sú len marketingovým trikom, ich zloženie je skutočne odlišné. Pri benzíne je najznámejším rozdielom vyššie oktánové číslo, zvyčajne 100 alebo viac, v porovnaní so štandardnými 95 oktánmi. Vyššie oktánové číslo znamená vyššiu odolnosť paliva voči samovznieteniu pri vysokom tlaku a teplote, čo je kľúčové pre moderné motory. Pri nafte sa zase stretávame s vyšším cetánovým číslom, ktoré zaručuje rýchlejšie a kvalitnejšie vznietenie v motore. To sa prejavuje kultivovanejším chodom a ľahšími studenými štartmi. Samotné čísla však tvoria len časť príbehu. To, čo robí tieto palivá skutočne „prémiovými“, je niečo iné.

Zázračná sila aditív

Kľúčovým a často najdôležitejším prvkom prémiových palív sú špeciálne balíčky aditív. Predstavte si ich ako vitamínový koktail pre vaše auto. Tieto chemické prísady majú hneď niekoľko dôležitých úloh. V prvom rade aktívne čistia palivový systém od karbónových usadenín, ktoré sa časom tvoria na vstrekovačoch, ventiloch a v spaľovacej komore. Okrem toho obsahujú inhibítory korózie, ktoré chránia kovové časti palivovej sústavy pred hrdzou. Niektoré aditíva tiež zlepšujú mazacie vlastnosti paliva, čo znižuje trenie a opotrebenie. Vďaka nim by mal motor bežať efektívnejšie, tichšie a s lepšou odozvou na plyn.

Moderné motory ho doslova milujú

Ak je vaše auto vybavené moderným, sofistikovaným motorom, prémiové palivo je pre vás správnou voľbou. Agregáty s priamym vstrekovaním paliva, vysokým kompresným pomerom a preplňovaním turbom sú na kvalitu paliva extrémne citlivé. Vyššie oktánové číslo benzínu im umožňuje pracovať na hranici svojich možností bez rizika nebezpečného detonačného spaľovania, známeho ako „klepanie motora“. Práve toto klepanie môže viesť k mikroskopickým poškodeniam a postupnému zničeniu piestov a valcov. Čistiace aditíva sú zasa nevyhnutné na udržanie citlivých a drahých vstrekovačov v perfektnej kondícii, čím zaisťujú optimálny výkon a nízke emisie.

Pre starší motor môže byť drahé palivo s agresívnymi čistiacimi aditívami skôr hrozbou ako pomocou.
Foto: shutterstock.com/Mino Surkala

Pasca pre staršie a jednoduchšie autá

Tu však nastáva zásadný zlom. Ak jazdíte na staršom aute s jednoduchším, atmosférickým motorom, ktorý bol konštruovaný v dobe štandardného benzínu, prémiové palivo môže byť krokom vedľa. Problémom sú práve jeho silné čistiace schopnosti. V staršej palivovej nádrži a potrubí sa za roky prevádzky nahromadili rôzne nečistoty a kaly. Agresívne čistiace aditíva ich môžu naraz uvoľniť do obehu. Tieto pevné čiastočky potom môžu nenávratne upchať palivový filter, poškodiť palivové čerpadlo alebo zničiť vstrekovače. V niektorých prípadoch môžu dokonca poškodiť staré gumové tesnenia a hadičky, ktoré nie sú na modernú chémiu stavané.

Výkon a spotreba: Pravda alebo mýtus?

Najväčším lákadlom prémiových palív je prísľub vyššieho výkonu a nižšej spotreby. Tu treba byť realistom. Ak výrobca vášho auta vyslovene nepredpisuje použitie vysokooktánového paliva, žiadne kone navyše nezískate. Riadiaca jednotka motora jednoducho nedokáže jeho potenciál využiť. A čo spotreba? Určité minimálne zlepšenie nastať môže, ale je často také mizivé, že ho úplne pohltí oveľa vyššia cena za liter paliva. Pre bežného vodiča v bežnom aute je tak tankovanie prémiových palív skôr len drahým pocitom, že pre svoje auto robí niečo extra. Pravidelnou údržbou a tankovaním kvalitného, aj keď štandardného, paliva na overených čerpacích staniciach zabezpečíte oveľa spoľahlivejšiu prevádzku vozidla.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Priplácate si pravidelne za prémiové palivá?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Aký je rozdiel medzi štandardnou a prémiovou naftou? Aký vplyv majú na váš motor

Audi A6 e-tron pripravené oslniť zákazníkov. Je to prvá takáto praktická prémiová elektrická možnosť

Najmenší Lexus sa stal najväčším hitom značky v Európe


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Revolúcia na kolesách sa odkladá: Prečo stále nemáme pneumatiky, ktoré nikdy nedostanú defekt?

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET) Predstavte si svet bez defektov, kompresorov a starostí s tlakom v pneumatikách. Znie to ako sen, však? Presne to…

Koniec dohadom! Prekvapivá pravda o elektromobiloch, ktorá vám vyrazí dych

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia) Sú elektromobily naozaj také ekologické, ako sa hovorí? Nezruinujú našu peňaženku a nezrútia sa pod nimi elektrické siete?…

Tajná reč vodičov: Čo znamená „hovoriaca ruka“ a prečo vám môže zachrániť peňaženku?

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Standret) Na cestách sa často stretávame so signálmi, ktoré v autoškole neučia. Vodiči si vytvorili vlastný jazyk gest, ktorým si…

Japonskom otriaslo zemetrasenie a hrozba cunami: Automobilky Nissan, Toyota a Mitsubishi zastavili výrobu!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ABCNews) Silné zemetrasenie, ktoré v stredu zasiahlo pobrežie Japonska, vyvolalo okamžitú reakciu. Úrady vydali varovanie pred vlnou cunami, čo prinútilo…

Robíte túto chybu s automatom? Jednoduchý zvyk, ktorým si ničíte prevodovku!

31.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Capix Denan) Máte auto s automatickou prevodovkou? Potom zbystrite pozornosť! Mnoho vodičov robí pri parkovaní zásadnú chybu, ktorá môže viesť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov