31.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).
Čína sa rozhodla zvýšiť kontrolu nad vývojom a používaním inteligentných vozidiel, pretože súčasné systémy asistencie jazdy nezabezpečujú plnú autonómiu a zodpovednosť za bezpečnosť stále nesie vodič. Po nehode s účasťou Xiaomi SU7 v režime asistencie jazdy štátne orgány zavádzajú prísne pravidlá týkajúce sa testovania, propagácie a používania inteligentných automobilových systémov.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Čína zamýšľa sprísnenie regulácií a riadenia inteligentných vozidiel, pretože súčasné systémy inteligentnej jazdy montované vo vozidlách ešte nie sú plne autonómne, uviedol v stredu úradník Ministerstva verejnej bezpečnosti (MPS).
Systémy „inteligentnej jazdy“ sa stále nachádzajú v štádiu asistencie jazdy, takže vozidlo naďalej vyžaduje stálu kontrolu zo strany človeka a vodič nesie konečnú zodpovednosť za jazdu.
Plná zodpovednosť na strane vodiča
„Vodič zostáva konečnou zodpovednou stranou za vedenie vozidla,“ uviedol Wang Qiang, riaditeľ úradu riadenia cestnej premávky MPS, na tlačovej konferencii organizovanej Informačným úradom Štátnej rady. Dodal, že ak vodič spustí zrak z cesty alebo prestane držať volant, nielen že vytvára vážne ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky, ale môže to mať za následok aj občianskoprávnu zodpovednosť, pokuty a dokonca trestné stíhanie.
Peking sprísňuje kontrolu nad touto technológiou po tragickej nehode v marci s účasťou sedanu Xiaomi SU7, ktorý sa niekoľko sekúnd pred nehodou nachádzal v režime asistencie jazdy.
Sprísnenie kontroly nad vozidlami s asistenciou jazdy
Súčasné čínske predpisy povoľujú systémy asistencie, ktoré automaticky riadia, brzdia a zrýchľujú za určitých podmienok – avšak s plným zapojením vodiča. Z tohto dôvodu sú zakázané marketingové termíny ako „inteligentný“ či „autonómny“.
„Teraz budú výrobcovia automobilov nútení vykonávať viac testov a overení, jasne definovať obmedzenia takýchto systémov a reakcie na bezpečnostné hrozby,“
– dodal Wang Qiang.
Čína bude zakazovať výrobcom automobilov prílišnú propagáciu funkcií asistujúcich riadeniu vozidiel a nariaďovať pomoc novým používateľom pri oboznamovaní sa s ich používaním. Bude potrebné zdôrazniť, aké činnosti sú počas jazdy zakázané. Zvažujú sa aj zmeny v testoch na vodičský preukaz.
Ako sa určuje úroveň autonómnosti vozidla?
Štandard SAE (Society of Automotive Engineers) určuje úroveň autonómnosti vozidla. Delí sa na šesť kategórií, od 0 do 5, kde 0 znamená žiadnu autonómiu a 5 plnú autonómiu.
Súčasne na cestách možno stretnúť vozidlá na úrovni 2, ktorá umožňuje vozidlu vykonávať niekoľko funkcií súčasne. Napríklad udržiavanie sa v jazdnom pruhu pri vhodnej vzdialenosti od vozidla pred sebou. Vodič však musí byť plne pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom kedykoľvek.

Foto: shutterstock.com/ExpressVectors
Testujú sa už automobily na úrovni 3, schválené čínskou vládou, ale vyššie kategórie sú stále budúcnosťou, na ktorej sa intenzívne pracuje.
Dôsledky pre automobilový priemysel
Nové regulácie budú mať významný dopad na čínsky automobilový priemysel, ktorý je lídrom vo vývoji inteligentných vozidiel. Výrobcovia budú musieť prehodnotiť svoje marketingové stratégie a investovať viac do bezpečnostného testovania.
Zmeny sa dotknú aj vzdelávania vodičov, ktorí budú musieť lepšie pochopiť obmedzenia súčasných technológií a svoju zodpovednosť pri ich používaní.
Čínske opatrenia môžu slúžiť ako model pre ďalšie krajiny. Tie čelia podobným výzvam pri regulácii pokročilých asistenčných systémov a príprave na éru autonómnych vozidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Veľký test ADAS systémov: Tesla dominuje, európske značky sklamali
Aplikácia mení telefón na prenosný fotoradar: Vodiči sa môžu báť každého chodca
Pozor na bankovku za stieračom! Trik zlodejov môže stáť celé auto
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.