30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Boytaro1428).
Prečo z vetrania fúka studený vzduch počas zapnutého kúrenia? Vodiči si všímajú, že v zákrutách náhle začína vychádzať chlad, napriek rozohriatiu motora. Našťastie to neznamená poruchu.

Foto: shutterstock.com/Boytaro1428
V teoretickom predpoklade by kúrenie v automobile malo fungovať bez ohľadu na manévre vykonávané vodičom – či ideme rovno, alebo zatáčame. Medzitým realita v niektorých automobiloch, najmä nižšej triedy, často odchyľuje od predpokladov. Stáva sa teda, že napríklad na kruhových objazdoch či zjazdoch z diaľnice z vetrania začína fúkať studený vzduch.
To môže byť prekvapujúce, ale nemusí to hneď znamenať nutnosť návštevy u mechanika. Čo je príčinou takéhoto efektu? Odpoveď môže prekvapiť.
Prečo z vetrania ide studený vzduch? Sú to zákony fyziky, nie porucha
Teplý vzduch vychádzajúci z vetrania by najlepšie mal byť stály a stabilný. Ak však počas prudkého zatočenia náhle pocítime na našej pokožke studený prúd vzduchu, neznamená to, že by sme mali mať dôvody na obavy. Tento jav je úplne normálny a vyskytuje sa prevažne v menších modeloch áut s jednoduchším systémom vetrania.
Dynamika jazdy, vznikajúce rozdiely teplôt a tlaku – to všetko leží na základoch toho, že studený vzduch zvonka vytláča teplý do kabíny. Nepanikárte, pretože to nie je porucha, ale efekt pôsobenia fyziky.
Ak je to však pre vás otravné, riešením môže byť pokojnejšie vykonávanie manévrov alebo nastavenie vetrania tak, aby nebolo nasmerované priamo na našu tvár.
Ako funguje systém vetrania v zákrutách?
Pri rýchlej jazde v zákrutách sa v automobile vytvárajú odstredivé sily, ktoré ovplyvňujú prúdenie vzduchu v systéme vetrania. Studený vzduch zvonka môže prenikať cez netesnosti alebo sa môže meniť tlak v systéme, čo spôsobuje dočasné ochladenie vzduchu vychádzajúceho z vetrania.
Tento efekt je najvýraznejší v jednoduchších systémoch vetrania, kde nie sú sofistikované regulačné mechanizmy. Moderné automobily vyššej triedy majú pokročilejšie systémy, ktoré dokážu lepšie kompenzovať tieto fyzikálne javy.
Ako zvýšiť výkonnosť klimatizácie? Rýchly, ale nie univerzálny patent
Leto tiež nie je bez problémov súvisiacich s klimatizáciou v automobile. Ak vám záleží na tom, aby ste rýchlejšie ochladili vnútro kabíny, použite jednoduché riešenie. Aké? Spustite uzavretý obeh (vnútorný) na najvyšších otáčkach a vstupy transportujúce vzduch zvonka sa zatvoria.
V dôsledku toho bude režim recirkulácie fungovať oveľa efektívnejšie a v okamihu zníži teplotu. Je tu však jedno „ale“. Nepoužívajte ho príliš dlho, pretože to môže skončiť nielen jazdou so zahmlenými sklami, ale aj horšou kvalitou vzduchu vo vnútri automobilu.

Foto: shutterstock.com/Proxima Studio
Kedy sa obrátiť na mechanika?
Hoci studený vzduch v zákrutách je normálny jav, existujú situácie, kedy by ste mali vyhľadať odborníka:
- Ak studený vzduch fúka nepretržite, aj pri rovnej jazde
- Keď sa kúrenie vôbec nezapne alebo je veľmi slabé
- Pri podozrení na netesnosti v systéme chladenia
- Ak sa problém zhoršuje alebo sa objavujú ďalšie príznaky
Pamätajte si, že preventívna údržba systému vetrania a klimatizácie môže predísť mnohým problémom a zabezpečiť komfortné cestovanie po celý rok.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako správne nafotiť auto na predaj? Tipy, ktoré zvýšia šancu na rýchly predaj
Adaptívny tempomat: Revolúcia v bezpečnosti alebo len drahá hračka?
Chladiaca kvapalina sa varí! Čo robiť a prečo nikdy nedolievať studenú vodu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.