29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mayy Contributor).
Nové európske normy homologácie nútia spoločnosti nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou a udržateľnosťou, pričom stále kontrolujú konečnú cenu. Euro 7 mení všetko pre výrobcov pneumatík.

Foto: shutterstock.com/Mayy Contributor
So vstupom do platnosti nového štandardu Euro 7 pre automobily už nebudú emisie z výfuku rozhodujúce v konečnom hodnotení, ale budú sa merať aj ďalšie parametre. Novým nariadením sa totiž stanovia limity na pevné častice vznikajúce z opotrebovania pneumatík.
Maximálny limit sa ešte len stanovuje, ale Hospodárska komisia pre Európu Organizácie Spojených národov (UNECE) už určila, že tento typ emisií (rovnako ako tie pochádzajúce z bŕzd) sa bude merať na základe jazdy po ceste na 8 000 km a stanovila základy pre test.
Menia sa parametre
Nie je možné eliminovať trenie gumy s asfaltom (veď práve trenie umožňuje vozidlu zostať na ceste) a aj najlepšie pneumatiky na konci svojho životného cyklu stratia približne 1 kg materiálu. Cieľom je teda nájsť najlepšiu rovnováhu medzi bezpečnosťou, cenou a dopadom na životné prostredie.
Vzhľadom na rastúci význam, ktorý budú mať všetky tieto faktory v budúcnosti, výrobcovia pneumatík pracujú na nových procesoch a technológiách. Ak na jednej strane tvrdšie zmesi znižujú abráziu, a tým aj pevné častice, na druhej strane zväčšujú aj brzdné dráhy.
Rôzne prístupy výrobcov
Michelin sa spolieha na diagnostické systémy schopné vážiť a analyzovať častice abrázie v reálnom čase s cieľom vyvinúť nové zmesi, ktoré produkujú menej emisií a sú biologicky rozložiteľné.
Continental sa naopak sústreďuje na materiály: využívaním recyklácie a prírodnej gumy získanej z púpavy čím je možné znížiť hmotnosť pneumatík. Interné merania ukazujú zníženie opotrebovania a valivého odporu približne o 25 percent.
Rada Elect od Pirelli sľubuje zníženie opotrebovania až o 20 percent.
Hmotnosť má význam
Nájsť spôsob, ako znížiť pevné častice pochádzajúce z pneumatík, je ešte komplikovanejšie kvôli rastúcemu počtu elektrických automobilov, ktoré v priemere vážia 20-30 percent viac ako podobné vozidlá so spaľovacím motorom.
Okrem toho elektrické pohony vyvíjajú vysoké množstvo okamžitého krútiaceho momentu, čo ešte viac zvyšuje zaťaženie pneumatík. Výsledkom je podľa štúdií opotrebovanie dezénu až o 50 percent rýchlejšie v porovnaní s benzínovými vozidlami.

Foto: shutterstock.com/Roman.Stasiuk
Ceny rastú
Všetko toto sa prejavuje vo väčšej potrebe investovať do výskumu a vývoja a testov zo strany výrobcov pneumatík. K tomu sa pridávajú vyšší náklady na suroviny.
Podľa odhadov odvetvia by všetky tieto faktory mohli viesť k zvýšeniu cien pneumatík až o 15 percent. Táto zmena bude mať významný dopad na spotrebiteľov, ktorí budú musieť počítať s vyššími nákladmi na údržbu svojich vozidiel.
Výrobcovia pneumatík sa snažia nájsť optimálne riešenie, ktoré bude spĺňať nové environmentálne požiadavky bez výrazného ohrozenia bezpečnosti alebo dramatického zvýšenia cien. Investície do nových technológií a materiálov sú nevyhnutné pre splnenie prísnych noriem Euro 7.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
EÚ plánuje povinné elektromobily pre firmy už od roku 2027
Elektromobily v Holandsku spotrebujú viac elektriny ako vlaky: Čo to znamená pre budúcnosť dopravy?
Motor zhasína pri voľnobehu? Skontrolujte toto predtým, ako pôjdete do servisu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.