25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars/Sue Thatcher)
Americký inštitút IIHS-HLDI analyzoval, ako sa za posledné tri desaťročia zmenila viditeľnosť z miesta vodiča v nových autách. Výsledky možno označiť za dramatické. V prípade niekoľkých populárnych modelov sa úroveň viditeľnosti z miesta vodiča znížila o viac ako 50 percent. Najhoršie dopadli SUV, kde sa viditeľnosť zhoršila priemerne o 58 percent. Honda CR-V zaznamenala pokles z 68 percent na len 28 percent viditeľnej plochy. Počet obetí smrteľných nehôd s chodcami a cyklistami vzrástol za 25 rokov o 37 a 42 percent. Sedany si viedli najlepšie s poklesom len o 8 percent, čo sa môže nachádzať v hraniciach chyby merania.

Foto: youtube.com/@ORGCars/Sue Thatcher
Nová metóda odhaľuje šokujúce fakty
Americký inštitút IIHS-HLDI spolupracoval s Federálnou agentúrou dopravy na vytvorení novej metódy merania viditeľnosti. Využíva prenosnú kameru montovanú na sedadle vodiča v rôznych výškach. Kamera sa otáča o 360 stupňov a softvér transformuje získané údaje do obrazu mŕtvych zón okolo vozidla. Metóda meria „priamy oblasť videnia vodiča okolo vozidla“ v okruhu 180 stupňov a vzdialenosti 10 metrov. Táto vzdialenosť zodpovedá brzdnej dráhe z rýchlosti 16 km/h typickej pre manéver zmeny smeru na križovatke. Nová technológia umožnila presné porovnanie viditeľnosti medzi starými a novými modelmi áut.
SUV a pickupy sú najnebezpečnejšie
Výsledky testov možno označiť za katastrofálne. V prípade troch testovaných SUV sa viditeľnosť z miesta vodiča znížila priemerne o 58 percent. Pre pickupy reprezentované Fordom F-150 bol priemerný výsledok mínus 17 percent. Sedany dosiahli pokles len o 8 percent. Vedci však upozorňujú, že relatívne malý pokles u pickupov je výsledkom zlých východiskových údajov. Už pred 30 rokmi zabezpečovali veľmi slabú viditeľnosť. Najšokujúcejší je výsledok Hondy CR-V. V aute z roku 1997 videl vodič z 10 metrov 68 percent priestoru pred vozidlom. V modeli z roku 2023 to bolo len 28 percent.
Sedany zostávajú najbezpečnejšie
Obrannú ruku z porovnania vyšli prakticky len sedany Honda Accord a Toyota Camry. V prípade Hondy sa viditeľnosť znížila zo 65 percent na 60 percent. Pre Camry to bolo z 61 percent na 57 percent. Autori štúdie však upozorňujú, že priemerný pokles na úrovni 8 percent sa môže nachádzať v hraniciach chyby merania. Sedany majú nižšiu kapotu a menšie A-stĺpiky, čo zlepšuje viditeľnosť. Moderné SUV majú vysokú kapotu a masívne stĺpiky kvôli bezpečnostným požiadavkám. Tieto prvky však výrazne zhoršujú výhľad vodiča na okolie vozidla.

Foto: shutterstock.com/hendra yuwana
Dôsledky pre bezpečnosť chodcov
Dramatické údaje z USA dávajú do myslenia. Počet obetí smrteľných nehôd s chodcami vzrástol za 25 rokov o 37 percent. Pre cyklistov bol nárast ešte vyšší – 42 percent. Vedci priamo spájajú tento trend so zhoršujúcou sa viditeľnosťou z moderných áut. Vysoké SUV a pickupy vytvárajú veľké mŕtve zóny, kde vodič nevidí chodcov a cyklistov. Obzvlášť nebezpečné sú situácie na križovatkách a pri cúvaní. Americké údaje by mali vziať do úvahy nielen vodiči, ale aj chodci a cyklisti. Dôležité je naviazanie očného kontaktu s vodičom pred vstupom na cestu.
Technológie ako riešenie problému
Európska únia reaguje na tieto trendy zavádzaním povinných systémov ADAS. Medzi ne patria systémy núdzového brzdenia pred prekážkou a detekcia chodcov. Tieto technológie majú kompenzovať zhoršenú viditeľnosť moderných áut. Kamery a senzory dokážu odhaliť chodcov v mŕtvych zónach. Napriek tomu zostáva najlepším riešením kúpa sedanu namiesto SUV. Nižšie vozidlá poskytujú lepšiu viditeľnosť a sú bezpečnejšie pre ostatných účastníkov premávky. Ak už musíte mať SUV, buďte mimoriadne opatrní pri manévrovaní v mestskej premávke.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Obľúbené SUV v novom šate a terénnou verziou
Aké sú najspoľahlivejšie vozidlá SUV? Najlepšie hodnotené modely v roku 2024
Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.