Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Staré autá skutočne boli lepšie. Američania majú dôkazy o dramatickom zhoršení viditeľnosti

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars/Sue Thatcher) Americký inštitút IIHS-HLDI analyzoval, ako sa za posledné tri desaťročia zmenila viditeľnosť z miesta vodiča v nových autách. Výsledky možno označiť za dramatické....

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars/Sue Thatcher)

Americký inštitút IIHS-HLDI analyzoval, ako sa za posledné tri desaťročia zmenila viditeľnosť z miesta vodiča v nových autách. Výsledky možno označiť za dramatické. V prípade niekoľkých populárnych modelov sa úroveň viditeľnosti z miesta vodiča znížila o viac ako 50 percent. Najhoršie dopadli SUV, kde sa viditeľnosť zhoršila priemerne o 58 percent. Honda CR-V zaznamenala pokles z 68 percent na len 28 percent viditeľnej plochy. Počet obetí smrteľných nehôd s chodcami a cyklistami vzrástol za 25 rokov o 37 a 42 percent. Sedany si viedli najlepšie s poklesom len o 8 percent, čo sa môže nachádzať v hraniciach chyby merania.

honda 1997 a 2024
Porovnanie viditeľnosti z Hondy CR-V z roku 1997 a 2023. Viditeľnosť sa znížila zo 68 percent na len 28 percent kvôli vyššej kapote a masívnejším stĺpikom.
Foto: youtube.com/@ORGCars/Sue Thatcher

Nová metóda odhaľuje šokujúce fakty

Americký inštitút IIHS-HLDI spolupracoval s Federálnou agentúrou dopravy na vytvorení novej metódy merania viditeľnosti. Využíva prenosnú kameru montovanú na sedadle vodiča v rôznych výškach. Kamera sa otáča o 360 stupňov a softvér transformuje získané údaje do obrazu mŕtvych zón okolo vozidla. Metóda meria „priamy oblasť videnia vodiča okolo vozidla“ v okruhu 180 stupňov a vzdialenosti 10 metrov. Táto vzdialenosť zodpovedá brzdnej dráhe z rýchlosti 16 km/h typickej pre manéver zmeny smeru na križovatke. Nová technológia umožnila presné porovnanie viditeľnosti medzi starými a novými modelmi áut.

SUV a pickupy sú najnebezpečnejšie

Výsledky testov možno označiť za katastrofálne. V prípade troch testovaných SUV sa viditeľnosť z miesta vodiča znížila priemerne o 58 percent. Pre pickupy reprezentované Fordom F-150 bol priemerný výsledok mínus 17 percent. Sedany dosiahli pokles len o 8 percent. Vedci však upozorňujú, že relatívne malý pokles u pickupov je výsledkom zlých východiskových údajov. Už pred 30 rokmi zabezpečovali veľmi slabú viditeľnosť. Najšokujúcejší je výsledok Hondy CR-V. V aute z roku 1997 videl vodič z 10 metrov 68 percent priestoru pred vozidlom. V modeli z roku 2023 to bolo len 28 percent.

Sedany zostávajú najbezpečnejšie

Obrannú ruku z porovnania vyšli prakticky len sedany Honda Accord a Toyota Camry. V prípade Hondy sa viditeľnosť znížila zo 65 percent na 60 percent. Pre Camry to bolo z 61 percent na 57 percent. Autori štúdie však upozorňujú, že priemerný pokles na úrovni 8 percent sa môže nachádzať v hraniciach chyby merania. Sedany majú nižšiu kapotu a menšie A-stĺpiky, čo zlepšuje viditeľnosť. Moderné SUV majú vysokú kapotu a masívne stĺpiky kvôli bezpečnostným požiadavkám. Tieto prvky však výrazne zhoršujú výhľad vodiča na okolie vozidla.

Moderné SUV majú veľké mŕtve zóny okolo vozidla, kde vodič nevidí chodcov a cyklistov. Vysoká kapota a masívne A-stĺpiky výrazne zhoršujú výhľad.
Foto: shutterstock.com/hendra yuwana

Dôsledky pre bezpečnosť chodcov

Dramatické údaje z USA dávajú do myslenia. Počet obetí smrteľných nehôd s chodcami vzrástol za 25 rokov o 37 percent. Pre cyklistov bol nárast ešte vyšší – 42 percent. Vedci priamo spájajú tento trend so zhoršujúcou sa viditeľnosťou z moderných áut. Vysoké SUV a pickupy vytvárajú veľké mŕtve zóny, kde vodič nevidí chodcov a cyklistov. Obzvlášť nebezpečné sú situácie na križovatkách a pri cúvaní. Americké údaje by mali vziať do úvahy nielen vodiči, ale aj chodci a cyklisti. Dôležité je naviazanie očného kontaktu s vodičom pred vstupom na cestu.

Technológie ako riešenie problému

Európska únia reaguje na tieto trendy zavádzaním povinných systémov ADAS. Medzi ne patria systémy núdzového brzdenia pred prekážkou a detekcia chodcov. Tieto technológie majú kompenzovať zhoršenú viditeľnosť moderných áut. Kamery a senzory dokážu odhaliť chodcov v mŕtvych zónach. Napriek tomu zostáva najlepším riešením kúpa sedanu namiesto SUV. Nižšie vozidlá poskytujú lepšiu viditeľnosť a sú bezpečnejšie pre ostatných účastníkov premávky. Ak už musíte mať SUV, buďte mimoriadne opatrní pri manévrovaní v mestskej premávke.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ktorý typ auta považujete za najbezpečnejší pre chodcov?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Obľúbené SUV v novom šate a terénnou verziou

Aké sú najspoľahlivejšie vozidlá SUV? Najlepšie hodnotené modely v roku 2024

Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Polovodičové batérie od Huawei: Koniec problémov s dosahom elektromobilov?

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BigTunaOnline) Huawei opatentoval architektúru polovodičových akumulátorov s hustotou energie 400-500 Wh/kg. To je dvojnásobok toho, čo ponúkajú súčasné lítiovo-iónové batérie…

Čo hrozí pri zaplavení elektromobilu? Skrat a požiar alebo len mýty?

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@adeelkhanadventures9010) Prichádzajú intenzívne dažde a povodne. Čo sa stane, keď elektromobil zaplavíme vodou? Znamená zaplavenie hrozbu skratu a požiaru? Alebo…

Nové prezidentské auto Francúzska kombinuje luxus s najvyššou bezpečnosťou

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechnologicVehicles) Renault predstavil nový Rafale Présidentiel, špeciálne vozidlo vytvorené pre potreby francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona. Toto luxusné vozidlo nahradí dosluhujúci…

Pneumatiky run-flat alebo normálne? Ktoré sa vám hodia lepšie v roku 2025

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bridgestonetires) Pneumatiky run-flat umožňujú jazdu aj po defekte až 80 kilometrov rýchlosťou do 80 km/h. Majú zosilnené bočnice, ktoré udržia…

FWD vs RWD vs AWD: Ktorý pohon si vybrať?

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roman.Stasiuk). Pri kúpe auta musíte venovať pozornosť mnohým technickým parametrom. Medzi nimi stojí za to vyzdvihnúť typ pohonu. Na výber…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov