25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BigTunaOnline)
Huawei opatentoval architektúru polovodičových akumulátorov s hustotou energie 400-500 Wh/kg. To je dvojnásobok toho, čo ponúkajú súčasné lítiovo-iónové batérie v elektromobiloch. Čínsky gigant deklaruje dosah 3000 kilometrov a nabíjanie z 10 na 80 percent za menej ako päť minút. Experti však varujú, že tieto čísla môžu fungovať len v laboratóriu, nie v reálnych podmienkach. Huawei používa dusíkové prímesi v sírových elektrolytoch na minimalizáciu vedľajších reakcií s lítiom. Ak patent nie je len marketingový trik, môže to byť prelom v elektromobilite. Škálovanie takéhoto riešenia je však mimoriadne náročné.

Foto: shutterstock.com/BigTunaOnline
Revolúcia alebo len marketingový trik
Huawei opatentoval architektúru polovodičových akumulátorov s hustotou energie 400-500 Wh/kg. To predstavuje najmenej dvojnásobok súčasných lítiovo-iónových batérií. Väčšia hustota znamená nielen viac kilometrov na jedno nabitie, ale aj menšie a ľahšie batérie. Tie nebudú betónovou kotvou pre dynamiku jazdy. Huawei sa nesnaží stavať vlastné autá, ale už dlho sa tlačí do kokpitov a podvozkov iných výrobcov. Ponúka svoje technológie ako dodávateľ komponentov. Patent môže byť kľúčom k dominancii v sektore elektromobility. Otázka je, či technológia skutočne funguje mimo laboratória.
Konkurencia sa pripravuje na boj
Do súťaže sa postavili BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, BYD a Stellantis. Každý z nich zatiaľ robí veľa hluku, ale reálne sa neberie za zvyšovanie dosahu vozidiel. Batérie sú mimoriadne náročná oblasť. Ľahká na PR, ale nemožne ťažká v skutočnej konkurencii. Huawei prichádza s konkrétnymi riešeniami, ak vôbec existujú a majú právo fungovať. Čínski výrobcovia už dominujú v sektore elektromobilov aj v ich napájaní. Huawei po amerických sankciách musel redefinovať svoje obchodné zameranie. Možno našiel svoju nišu – nie telefón ani router, ale srdce vozidiel budúcnosti.
Fyzika verzus marketing
Huawei deklaruje dosah 3000 kilometrov a nabíjanie z 10 na 80 percent za menej ako päť minút. V teórii to znie ako koniec vtipov o dosahu elektromobilov. Výskumníci z Univerzity Dankook však upozorňujú, že to môže fungovať v laboratóriu. V reálnych podmienkach s klimatizáciou, pasažiermi a batožinou to môže byť iné. Je to podobné ako syntetické testy výrobcov áut, ktorí deklarujú konkrétnu spotrebu. Tú nikdy nedosiahneme v normálnych podmienkach. Komu tu veriť? Huawei používa dusíkové prímesi v sírových elektrolytoch na minimalizáciu vedľajších reakcií s lítiom.

Foto: youtube.com/@Franz-nm7jy
Technické výzvy škálovania
Experti tvrdia, že škálovanie tohto riešenia je mimoriadne náročné. Vyzerá to, že oddelenie patentov sa „skamarátilo“ s PR-ákmi. Aj keď sú tieto čísla nafúknuté, smer je jasný. Čína už dominuje v sektore elektromobilov aj v ich napájaní. Keď elektrické vozidlo dosiahne reálny dosah okolo 1000 kilometrov, stáva sa skutočne zmysluplným zariadením. Ak sa dá navyše nabiť za päť minút, je to už úplne skvelé. Postupné znižovanie cien, ktoré nemôžu rásť donekonečna, vytvára recept na skutočný „elektroboom“. Čínski výrobcovia v tom pomáhajú svojou agresívnou politikou.
Budúcnosť elektromobility
Zatiaľ je to len patent. Otázka je, či niekto odpovie a či bude odpoveď symetrická a zmysluplná. Európa to nezvládne, tam môžeme zabudnúť. V Ázii na tomto trhu sa už počítajú len Číňania. Američania to nejako necítia. Ak sa patent ukáže ako skutočný, môže to zmeniť celý automobilový priemysel. Polovodičové batérie sú považované za svätý grál elektromobility. Kombinujú vysokú hustotu energie s rýchlym nabíjaním a bezpečnosťou. Huawei môže mať kľúč k budúcnosti dopravy. Alebo to môže byť len ďalší marketingový trik v nekonečnej vojne o pozornosť investorov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínsky gigant šokuje svet: Huawei predstavil luxusný sedan, ktorý zahanbí aj Maybach!
Honda, Nissan, Mitsubishi a Huawei: Spolupráca, ktorá môže zmeniť automobilový trh
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.