25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Saskiautami).
K tomuto typu poruchy dochádza zvyčajne v najmenej očakávanom momente. Čo robiť, keď sa chladiaca kvapalina varí? Čo sa stane, ak dolejete vodu? Treba pamätať na kľúčové zásady, aby ste sa vyhli nebezpečenstvám. Prehrievanie motora môže viesť k vážnym a drahým poškodeniam.

Foto: shutterstock.com/Saskiautami
Ako funguje chladiaci systém auta
Chladiace systémy v autách sa opierajú o uzavretú sieť potrubí, ktoré pumpujú chladiacu kvapalinu okolo motora. Sú usporiadané v uzavretej slučke, čo umožňuje stály prietok k súčastiam ako tesnenie hlavy valcov, hlavy valcov a blok motora. Odvádza prebytočné teplo vznikajúce počas jazdy a udržiava správnu teplotu. V prípade netesnosti systému môže dôjsť k varu chladiacej kvapaliny.
Vodiči by mali monitorovať ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Ak sa znepokojivo rýchlo blíži k červenému pásmu, je to znak, že motor sa začína prehrievať. Lepšie je neignorovať tento signál, pretože rozhodnutím pokračovať v jazde môže dôjsť k poškodeniu tesnenia hlavy valcov, korózii alebo dokonca požiaru.
Čo robiť, keď sa chladiaca kvapalina varí
Typickým príznakom budú oblaky dymu vychádzajúce spod kapoty. Tu sú kroky, ktoré môžete podniknúť na riešenie tejto situácie: Ak si všimnete prudký nárast teploty počas jazdy alebo pocítite, že sa kvapalina v chladiči varí, zastavte na krajnici na bezpečnom mieste a vypnite motor.
Počkajte chvíľu, kým motor úplne vychladne. Otvorenie uzáveru horúceho chladiča môže spôsobiť vznik vysokého tlaku a únik horúcej vody. Po vychladnutí motora skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny vo vyrovnávacej nádrži. Ak sa nachádza medzi označeniami „min“ a „max“, príčina problému pravdepodobne leží niekde inde ako v jej nedostatku.
Kedy volať mechanika
Ak nie ste schopní zistiť, čo stojí za prehrievaním motora, lepšie je odovzdať auto do rúk mechanika. Zdrojom problémov môže byť poškodené čerpadlo, termostat, upchatý chladič alebo zablokovaný chladiaci systém. Tieto poruchy vyžadujú odbornú diagnostiku a opravu.
Nikdy sa nepokúšajte otvoriť uzáver chladiča, keď je motor horúci. Môže to viesť k vážnym popáleninám od horúcej pary a kvapaliny pod tlakom. Počkajte minimálne 30 minút po vypnutí motora, kým sa systém úplne nevychladí.
Môžete doliať vodu? Áno, ale opatrne
V situácii, keď sme zistili, že vo vyrovnávacej nádrži je takmer prázdno, môžeme alternatívne a nie na dlhšiu dobu siahnuť po vode, ktorá tiež rýchlo znižuje teplotu. Avšak výlučne za určitých podmienok. Nikdy nesmieme dolievať studenú vodu do horúceho motora. Dôvod? Môže to viesť k vážnym poškodeniam ako prasknutie bloku motora.
Najlepšie je použiť destilovanú vodu. Voda z vodovodu obsahuje soli a chlór, ktoré urýchľujú koróziu, usadzovanie vodného kameňa a dokonca upchávanie kanálov prietoku chladiva. Po doliatí vody treba pamätať na neskoršiu výmenu celej chladiacej kvapaliny.

Foto: shutterstock.com/Goncharov_Artem
Dôležité pravidlá pri dolievaní vody
Po doliatí spustite auto a pozorujte teplotu a prípadné úniky. Ak výrazne vyteká kvapalina, nedolievajte nič a zavolajte odťahovú službu. Obyčajná voda nemá také mazacie vlastnosti ako chladiaca kvapalina. Následky? Dochádza k rýchlejšiemu opotrebeniu čerpadla.
Toto nie je spôsob, po ktorom by sme mali siahnuť príliš často. Ak nás situácia prinúti použiť čistú vodu, pri prvej možnej príležitosti ju dajte vymeniť. Nepraktizujme dlhodobú jazdu s kvapalinou riedenou vodou, a už vôbec nie na „samotnej“ vode.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Aditíva do diesla: Zázračný liek alebo zbytočné vyhadzovanie peňazí?
Najmenší Lexus sa stal najväčším hitom značky v Európe
Historický objav môže zmeniť energetickú mapu Európy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.