25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost)
Čínsky výrobca BYD odkladá začiatok masovej výroby v svojej novej európskej továrni. Najväčší čínsky automobilový výrobca spustí výrobu v Maďarsku až v roku 2026. Továrňa nebude pracovať na plnú kapacitu prvé dva roky. Namiesto toho BYD urýchli výrobu v lacnejšom Turecku, kde je pracovná sila dostupnejšia. Presun výroby z Maďarska do Turecka predstavuje neúspech pre Európsku úniu. Tá dúfala, že clá na čínske elektromobily prilákajú čínske investície a dobre platené pracovné miesta. Továrňa v Szegede má hodnotu 4 miliardy eur a kapacitu 150-tisíc áut ročne.

Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost
Oneskorenie výroby v maďarskej továrni
Továrňa BYD v Szegede na juhu Maďarska má hodnotu približne 4 miliardy eur. Začne masovú výrobu až v roku 2026 a prvý rok vyrobí len niekoľko desiatok tisíc vozidiel. To znamená, že továrňa bude pracovať len na zlomok svojej celkovej kapacity 150-tisíc áut ročne. Nakoniec by mala továrňa produkovať približne 300-tisíc automobilov ročne. Oneskorenie spôsobujú rôzne faktory vrátane ekonomických podmienok a strategických rozhodnutí spoločnosti. BYD prehodnocuje svoje európske plány kvôli meniacim sa podmienkam na trhu. Investícia takého rozsahu vyžaduje opatrné plánovanie a postupné navyšovanie výroby.
Turecko získava prioritu pred Európou
Druhá továrňa BYD v Turecku v hodnote 1 miliardy dolárov mala začať výrobu koncom roku 2026. Teraz však bude produkovať viac áut než maďarská továrňa už budúci rok. Kapacita tureckej továrne je 150-tisíc vozidiel ročne. Turecko ponúka lacnejšiu pracovnú silu a výhodnejšie podmienky pre výrobu. BYD tak uprednostňuje krajinu mimo Európskej únie pred členskou krajinou. Toto rozhodnutie odráža ekonomické reality a potrebu optimalizovať náklady. Turecká továrňa bude slúžiť ako hlavný výrobný uzol pre región.
Neúspech európskej stratégie
Presun výroby z Maďarska do Turecka predstavuje neúspech pre Európsku úniu. EÚ zaviedla clá na čínske elektromobily v nádeji, že prilákajú čínske investície. Cieľom bolo vytvoriť dobre platené pracovné miesta v európskom automobilovom sektore. Namiesto toho čínski výrobcovia hľadajú lacnejšie alternatívy mimo EÚ. Maďarsko očakávalo významné ekonomické prínosy z BYD továrne. Oneskorenie a znížená výroba znamenajú menšie príjmy a menej pracovných miest. Európska stratégia ochrany domáceho trhu sa môže ukázať ako kontraproduktívna.
BYD expanduje napriek prekážkam
BYD nedávno vstúpil aj na rumunský trh s elektrickými a hybridnými modelmi. Spoločnosť pokračuje v globálnej expanzii napriek obchodným napätiam. Čínsky výrobca je najväčším producentom elektromobilov na svete. Má ambiciózne plány na dobytie európskeho trhu. Napriek oneskoreniam v Maďarsku BYD neupúšťa od európskych plánov. Spoločnosť hľadá najefektívnejšie spôsoby vstupu na európsky trh. Kombinácia výroby v Turecku a Maďarsku má pokryť dopyt v regióne.

Foto: shutterstock.com/TNatalie Hora
Budúcnosť čínskych investícií v Európe
Prípad BYD ukazuje výzvy čínskych investícií v Európe. Obchodné vojny a clá komplikujú plánovanie výroby. Čínski výrobcovia musia hľadať alternatívne riešenia na prístup k európskemu trhu. Turecko sa stáva atraktívnou bránou do Európy pre ázijské spoločnosti. Európska únia musí prehodnotiť svoju stratégiu voči čínskym investíciám. Príliš reštriktívny prístup môže odradiť potrebné investície. Rovnováha medzi ochranou domáceho trhu a prilákaním investícií je kľúčová. Budúcnosť európskeho automobilového priemyslu závisí od správnych politických rozhodnutí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
BYD v problémoch: Výroba klesá, sklady sa plnia
BYD mení taktiku: Elektrické autá ustúpia hybridom – Číňania prekvapujú Európu!
Brazília žaluje BYD: Čínsky automobilový gigant obvinený z otrockých podmienok
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.