23.07.2025 – Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carshowtv9197)
Mal to byť veľký úspech a pripravuje sa veľké sklamanie. Jedna z vlajkových čínskych investícií v Maďarsku je s otáznikom. BYD sa neponáhľa so spustením najnovšej továrne v Szegede. Namiesto toho uprednostňuje tureckú továreň. Je to hra o úspech Erdogana a prehru Orbána aj EÚ.

Foto: youtube.com/@carshowtv9197
BYD odkladá maďarskú výrobu
Na prvý pohľad to nie je nič zvlášť znepokojujúce. V dobe problémov automobilových koncernov správy o oneskoreniach vo výrobe áut čínskeho koncernu BYD by nemali byť dôvodom na väčšie obavy. Ukázalo sa, že BYD odkladá začiatok výroby áut na masovej úrovni vo svojej najnovšej továrni v Szegede v Maďarsku.
Podľa Reuters čínsky gigant aspoň počas prvých dvoch rokov nemieni využiť plné výrobné kapacity nového maďarského závodu. Pôvodne malo ísť len o niekoľko desiatok tisíc ročne pri výrobnej kapacite postupne zvyšovanej zo 150 tisíc áut na 300 tisíc. Namiesto toho v novej tureckej továrni bude úplne inak. Vyzerá to tak, že Číňania spustia výrobu áut skôr, ako plánovali.
Turecko dostáva prednosť pred Maďarskom
V tureckej továrni chcú Číňania vyrobiť výrazne viac vozidiel ako si pôvodne prijali. Pôvodne malo ísť o 150 tisíc áut v roku 2027. Tieto sa dostanú na únijný trh bez zaťaženia vysokými clami. Podľa analytikov Reuters je to prvý krok k presunu výroby vozidiel z Maďarska do Turecka. Je to možno porážka maďarských úradov aj Európskej únie.
Predstavitelia EÚ očakávali, že clá na dovážané autá mali predstavovať motiváciu pre čínske investície do priemyselnej základne v Európe. Nie je vylúčené, že ďalšie sa neobjavia tak rýchlo, ako sa očakávalo. V plánoch sú investície vo Francúzsku, Španielsku, Nemecku, Turecku, Veľkej Británii či v Taliansku.
Erdogan víťazí nad Orbánom
Ak nedôjde k žiadnym oneskoreniam, BYD plánuje spustenie výrobnej linky v maďarskom Szegede najskôr v októbri 2025. Výroba v plnom rozsahu by sa mala začať až v roku 2026. V tom istom čase by mal turecký závod pracovať výrazne efektívnejšie. A nielen on. Konkurencia totiž nespí. V Turecku vyrábajú aj Ford, Hyundai, Renault, Stellantis a Toyota.
Čoskoro sa k nim pridá Chery, ktoré vyčlenilo miliardu dolárov na závod s výrobnou kapacitou dosahujúcou až 200 tisíc automobilov. Turecko sa tak stáva čoraz atraktívnejšou destináciou pre čínske automobilky. Prezident Erdogan môže oslavovať úspech svojej stratégie, zatiaľ čo Orbán čelí sklamaniu.
Tvrdá rana pre EÚ
Rozhodnutie BYD uprednostniť Turecko pred Maďarskom je tvrdou ranou pre európsku stratégiu. EÚ dúfala, že vysoké clá prinútia čínske firmy investovať v Európe a vytvárať pracovné miesta. Namiesto toho Číňania našli spôsob, ako obísť clá cez Turecko, ktoré má s EÚ colnú dohodu.
Toto rozhodnutie môže mať ďalekosiahle dôsledky pre ďalšie čínske investície v Európe. Ak sa ukáže, že turecká cesta je efektívnejšia, ďalšie čínske firmy môžu nasledovať príklad BYD. Pre EÚ to znamená stratu investícií a pracovných miest, ktoré mohli vzniknúť na jej území.

Foto: youtube.com/@carsbyml
Maďarsko čelí ekonomickému sklamaniu
Pre Maďarsko je to obzvlášť bolestivé, pretože krajina stavila svoju ekonomickú stratégiu na prilákanie čínskych investícií. Orbánova vláda poskytla BYD štedré stimuly a očakávala, že továrňa sa stane symbolom úspešnej spolupráce s Čínou. Namiesto toho čelí riziku, že investícia nebude tak významná, ako sa plánovalo.
Oneskorenie spustenia výroby a nižšie využitie kapacít znamenajú menej pracovných miest a nižšie príjmy pre štátny rozpočet. Maďarsko tak môže zaplatiť vysokú cenu za svoju orientáciu na Čínu, zatiaľ čo Turecko z tejto situácie profituje.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Musk v šoku! Trump mu zobral miliardy a Tesla môže skrachovať
Historický objav môže zmeniť energetickú mapu Európy
Digitálne ŠPZ končia s podvádzaním motorkárov: Koniec éry ohýbania značiek
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.