14.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Haggardous50000).
Rusko bolo kedysi jedným z najdôležitejších rastových trhov pre mnohých západných výrobcov automobilov. Po začatí vojny však tento trh pre západné značky prakticky zanikol. Naopak, čínske automobilky využili situáciu a ich podiel na ruskom trhu raketovo vzrástol.

Foto: shutterstock.com/Haggardous50000
Zlaté roky ruského automobilového trhu
V prvom desaťročí 21. storočia bol ruský automobilový trh jedným z najrýchlejšie rastúcich na svete. V roku 2005 sa v krajine predalo takmer 1,5 milióna nových áut, čo predstavovalo medziročný nárast o 14 %. Tento rast sa v nasledujúcich rokoch ešte zrýchlil a v roku 2007 dosiahol nárast až o 67 % v porovnaní s rokom 2006.
V roku 2008 sa Rusko stalo najrýchlejšie rastúcim automobilovým trhom na svete. Avšak globálna ekonomická recesia zasiahla aj Rusko a predaje áut v roku 2009 klesli na menej ako tretinu úrovne z predchádzajúceho roka.
Podpora od Putina a návrat na vrchol
Prezident Vladimir Putin reagoval na krízu zavedením štátnej podpory pre domácich výrobcov a vysokými dovoznými clami na zahraničné autá, ktoré dosahovali až 100 %. Tieto opatrenia pomohli oživiť ruský automobilový priemysel a v roku 2010 sa predaje vrátili na predkrízovú úroveň. Až 90 % predaných áut bolo vyrobených v Rusku, aj keď väčšina z nich boli modely západných značiek vyrábané v ruských továrňach.
Krim, covid a Ukrajina
Počas rokov 2010 až 2012 ruský trh opäť rástol a predaje dosiahli takmer 3 milióny osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Avšak invázia na Krym v roku 2014 a následné ekonomické sankcie spôsobili pokles predajov na 1,6 milióna áut v roku 2015.
Ďalší úder prišiel s pandémiou covidu-19 v roku 2020, no najväčší pokles zaznamenal ruský trh po vstupe na Ukrajinu 24. februára 2022. Západné automobilky nielenže obmedzili predaj áut do Ruska, ale tiež zastavili výrobu v krajine. V roku 2022 sa predalo len 690 000 nových áut, čo bolo menej ako polovica už tak nízkych čísel z predchádzajúcich rokov.
Čínske automobilky na vzostupe
Zatiaľ čo západné značky opúšťali ruský trh, čínske automobilky využili príležitosť. V roku 2022 pochádzalo 18 % nových áut predaných v Rusku z Číny, pričom v roku 2021 to bolo len 7 %. Tento trend pokračoval a v roku 2023 už čínske značky tvorili 47 % ruského trhu.
Medzi najpredávanejšie čínske značky patrí Haval, Chery a Geely. Čínske automobilky navyše spolupracujú s ruskými výrobcami, čoho príkladom je model Lada X-Cross 5, ktorý je výsledkom spolupráce medzi ruskou Ladou a čínskou automobilkou.
Predaje v roku 2024: Lada stále na vrchole
V roku 2024 bola Lada s podielom 27,8 % naďalej lídrom ruského trhu. Na druhom mieste sa umiestnil Haval s 12,1 %, nasledovaný značkou Chery s 10 %. Geely obsadilo štvrté miesto s podielom 9,5 %, zatiaľ čo Changan, ďalšia čínska značka, dosiahla 6,8 %.
Medzi ďalšie značky, ktoré sa dostali do prvej desiatky, patrí Belgee z Bieloruska a Tank, značka vyrábajúca robustné SUV, ktoré sú populárne najmä v Rusku.

Foto: shutterstock.com/Alexander Gafarro
Budúcnosť západných značiek v Rusku
Je otázne, či sa západné automobilky po skončení vojny budú môcť vrátiť na ruský trh. Čínske značky si už získali dôveru ruských zákazníkov a pravdepodobne vyriešia aj zvyšné problémy týkajúce sa kvality, servisu a dostupnosti náhradných dielov.
Aj keď je vojna na Ukrajine tragédiou s obrovskými ľudskými a ekonomickými stratami, jej dôsledky budú mať dlhodobý vplyv aj na automobilový priemysel a na ruských uliciach budú ešte dlho dominantné čínske značky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najväčšie lietadlo sveta An-124 Ruslan pristálo v Kyjeve
Čínsky automobilový priemysel: Rýchlosť, ktorá mení pravidlá hry
Ruský systém protivzdušnej obrany omylom ostreľoval vlastné civilné lietadlo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.