06.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Unsplash)
Predstav si, že si kúpil superšportové auto s výkonom 1548 koní a ráno po aktualizácii softvéru zisťuješ, že máš len 900 koní. Presne toto sa stalo majiteľom elektrického sedanu Xiaomi SU7 Ultra, ktorý bojuje s Tesla Plaid o titul najostrejšieho elektrického sedanu na svete. Auto váži 2,1 tuny, na stovku zrýchli za necelé dve sekundy a maximálna rýchlosť je 350 kilometrov za hodinu. Jedného dňa sa však majitelia vozidiel prebudili a zistili, že po aktualizácii nového softvéru majú výkon len 900 koní, teda 671 kW namiesto pôvodných 1155 kW. Takýto zásah do výkonu si majitelia pochopiteľne nenechali páčiť.

Foto: youtube.com/@EVPulseeee
Xiaomi SU7 Ultra: Elektrický bestselller s obrovským výkonom
Xiaomi SU7 Ultra patrí medzi najvýkonnejšie elektrické sedany na svete s neuveriteľným výkonom 1548 koní. Toto čínske vozidlo priamo konkuruje legendárnej Tesla Model S Plaid a v mnohých parametroch ju dokonca prekonáva. Auto dokáže zrýchliť z nuly na sto kilometrov za hodinu za menej ako dve sekundy, čo ho radí medzi najrýchlejšie sériové automobily vôbec. Maximálna rýchlosť 350 kilometrov za hodinu z neho robí skutočného zabijaka na diaľniciach. Hmotnosť 2,1 tuny je pre takýto výkon pomerne nízka, čo svedčí o pokročilých materiáloch a konštrukcii. Cena tohto elektrického monštra sa pohybuje okolo 100-tisíc eur, čo je v segmente superšportových áut celkom rozumné.
Nočná mora každého majiteľa: Strata 650 koní cez noc
Majitelia vozidiel Xiaomi SU7 Ultra zažili skutočnú nočnú moru, keď sa jedného rána prebudili a zistili dramatický pokles výkonu svojich áut. Po automatickej aktualizácii softvéru sa výkon znížil z pôvodných 1548 koní na pouhých 900 koní. To predstavuje stratu neuveriteľných 650 koní, čo je viac ako celkový výkon mnohých športových áut. Predstavte si, že si kúpite Ferrari a ráno zistíte, že má výkon ako obyčajný rodinný sedan. Presne takto sa cítili majitelia tohto čínskeho elektrického bestselera. Aktualizácia navyše priniesla aj ďalšie obmedzenia – launch control mal spoždenie 60 sekúnd údajne kvôli chladeniu systému.
Búrka na sociálnych sieťach a hnev majiteľov
Reakcia majiteľov na seba nenechala dlho čakať. Sociálne siete sa zaplnili nahnevanými komentármi a kritikou na adresu spoločnosti Xiaomi. Majitelia argumentovali jednoducho a jasne – ak si zaplatili za auto s výkonom 1548 koní, tak by mali mať presne tento výkon k dispozícii. Mnohí označili tento krok za podvod a porušenie zmluvy. Niektorí majitelia dokonca hrozili žalobami a požadovali vrátenie peňazí. Xiaomi sa ocitlo pod obrovským tlakom verejnosti a médií. Spoločnosť sa snažila situáciu vysvetliť bezpečnostnými dôvodmi, ale táto argumentácia majiteľov neuspokojila. Veď prečo by niekto mal zasahovať do tak podstatnej vlastnosti auta, ako je výkon?
Bezpečnostné dôvody alebo technické problémy?
Spoločnost Xiaomi oficiálne uviedla, že aktualizácia bola vykonaná z bezpečnostných dôvodov. Plný výkon mal byť dostupný len na závodných okruhoch, kde sú podmienky kontrolované a bezpečnejšie. Na bežných cestách mal byť výkon obmedzený na 900 koní, čo je stále obrovské číslo. Kritici však poukazujú na to, že ak bolo auto pôvodne schválené s výkonom 1548 koní pre bežnú prevádzku, prečo sa to zrazu zmenilo? Mnohí odborníci sa domnievajú, že za aktualizáciou sa skrývajú technické problémy s chladením alebo spoľahlivosťou systému. Možno sa ukázalo, že auto nedokáže dlhodobo udržať maximálny výkon bez rizika poškodenia komponentov.

Foto: youtube.com/@EVPulseeee
Xiaomi ustúpilo a vrátilo plný výkon
Pod tlakom verejnosti a hrozbou masových žalôb spoločnosť Xiaomi nakoniec ustúpila a vrátila majiteľom plný výkon ich vozidiel. Nová aktualizácia obnovila pôvodných 1548 koní a odstránila aj spoždenie launch control systému. Spoločnosť sa zároveň zaviazala k väčšej transparentnosti pri budúcich aktualizáciách softvéru. Majitelia budú vopred informovaní o plánovaných zmenách a budú mať možnosť rozhodnúť sa, či aktualizáciu prijmú alebo nie. Tento incident však poškodil reputáciu značky a ukázal riziká spojené s moderními elektrickými vozidlami, ktoré sú závislé od softvéru. Mnohí majitelia teraz váhajú s inštaláciou ďalších aktualizácií.
Ponaučenie pre budúcnosť automobilového priemyslu
Tento incident s Xiaomi SU7 Ultra odhaľuje dôležité otázky o vlastníctve moderných vozidiel. Ak si kúpite auto, patria vám všetky jeho vlastnosti vrátane výkonu? Môže výrobca svojvoľne meniť parametre vozidla cez aktualizácie softvéru? Tieto otázky budú čoraz dôležitejšie, pretože moderné autá sú v podstate počítače na kolesách. Právne predpisy v tejto oblasti zaostávajú za technologickým vývojom. Majitelia vozidiel potrebujú lepšiu ochranu pred svojvoľnými zásahmi výrobcov. Zároveň musíme nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou a právami majiteľov. Jedna vec zostáva istá – časy, keď ste si kúpili auto a vedeli presne, čo dostanete, definitívne skončili.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Xiaomi ustúpilo: Extrémny výkon modelu SU7 Ultra opäť v rukách majiteľov
Šokujúci príbeh: Kúpil Cybertruck a vrátil ho ten istý deň, keď zistil, že stál mesiace na poli
Dacia Bigster ohromuje na nemeckej diaľnici: Rumunský hybrid ukázal, čo dokáže
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.