05.07.2025 – Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels)
Každý vodič to pozná – jazdíte po diaľnici a pred vami sa „usadil“ niekto v strednom pruhu, hoci pravý pruh je úplne voľný. Tento problém trápi vodičov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Prieskum ukázal, že až jeden z troch vodičov priznáva túto zlú jazdeckú vlastnosť. Prečo ľudia takto jazdia a je to vôbec legálne?

Foto: shutterstock.com/Cars and Travels
Čo je to „okupovanie stredného pruhu“?
Okupovanie stredného pruhu znamená, že vodič zostáva v strednom jazdnom pruhu dlhšie, ako je potrebné. Pritom pravý pruh je úplne voľný a nemusí predbiehať žiadne vozidlo. Podľa dopravných predpisov by mal vodič vždy jazdiť v ľavom pruhu, keď je cesta voľná. Do stredného pruhu sa presúva len na predchádzanie pomalších vozidiel a hneď potom sa má vrátiť späť.
Mnohí vodiči si však v strednom pruhu „urobia domov“ a jazdia tam bez ohľadu na situáciu. Takéto správanie nie je len nesprávne, ale môže vyvolať nebezpečné situácie a dopravné zápchy. Navyše ostatní účastníci premávky sa cítia frustrovaní a môžu reagovať agresívne.
Prečo je jazda v strednom pruhu problematická?
Okupovanie stredného pruhu spôsobuje dopravné zápchy, pretože všetky vozidlá sa musia tlačiť do ľavého pruhu na predchádzanie. Keby sa vodič presunul do ľavého pruhu, premávka by sa rozdelila do dvoch pruhov a plynula by lepšie. Takto sa všetko hromadí v jednom pruhu.
Okrem toho vodiči, ktorí správne jazdia v pravom pruhu, musia vykonať až štyri zmeny pruhov namiesto dvoch. Najprv sa presunú do stredného, potom do ľavého pruhu na predchádzanie, späť do stredného a nakoniec do pravého. To zvyšuje riziko nehody a vyžaduje viac pozornosti.
Takéto správanie považujú mnohí za sebecké a neohľaduplné. Vodič v strednom pruhu si uľahčuje jazdu na úkor ostatných účastníkov premávky. Navyše môže vyvolať agresívne reakcie u iných vodičov, čo ohrozuje bezpečnosť všetkých.
Prečo ľudia okupujú stredný pruh?
Dôvody sú rôzne, ale najčastejšie ide o pohodlnosť. Vodičovi sa nechce neustále meniť pruhy, takže si „sadne“ do stredného a tam zostane. Niektorí sa boja, že sa dostanú za pomalý nákladiak v pravom pruhu, alebo tvrdia, že tam je horší povrch vozovky.
Ďalším dôvodom môže byť nedostatočná výučba. Mnoho vodičov sa nikdy nenaučilo správne jazdiť po diaľnici, pretože praktické lekcie na diaľnici nie sú povinnou súčasťou autoškoly. Vodiči sa spoliehajú len na teoretické znalosti, ktoré v praxi nedokážu správne aplikovať.
Niektorí vodiči si myslia, že časté menenie pruhov je nebezpečné. Hoci zmena pruhu skutočne patrí medzi najrizikovejšie manévre na diaľnici, správna disciplína v pruhoch je kľúčová pre plynulú premávku.
Kedy je jazda v strednom pruhu ospravedlniteľná?
Existujú situácie, keď zostať v strednom pruhu má zmysel. Napríklad pri vjazde vozidiel na diaľnicu – vtedy je slušné uvoľniť im miesto presunutím sa do stredného pruhu. Podobne pri havarovanom vozidle na krajnici je bezpečnejšie jazdiť v strednom pruhu.

Foto: shutterstock.com/Cars and Travels
Ak predbiehate vozidlo v ľavom pruhu a blížite sa k ďalšiemu, môžete zostať v strednom pruhu. Záleží však na rýchlosti a vzdialenosti – ak je ďalšie vozidlo ďaleko a za vami čakajú iní vodiči, mali by ste sa presunúť späť.
Pri hustej premávke sa pravidlá menia. Vtedy je lepšie zostať vo svojom pruhu a nesnažiť sa neustále predbiehať. Časté menenie pruhov v kolóne len zhoršuje situáciu a spomaľuje celkovú premávku.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Digitálny vodičský preukaz prichádza: Slováci budú môcť jazdiť s preukazom v telefóne do roku 2030
Zips: Prečo by ste mali využívať oba pruhy až po miesto zúženia?
Toto ti poisťovňa nikdy nepovie: Máš nárok na náhradné vozidlo zadarmo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.