Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Čínsky paradox: Bohatí jazdia na benzín, chudobní si kupujú elektromobily

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman). V Číne polovica áut predaných minulý rok bola elektrická. V ázijskom svete prešli od jazdy na bicykli na jazdu s elektromobilmi. V Číne...

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman).

V Číne polovica áut predaných minulý rok bola elektrická. V ázijskom svete prešli od jazdy na bicykli na jazdu s elektromobilmi. V Číne sa odohráva fenomén, o ktorom by snívali mnohí ekológovia v Európe: bohatí jazdia na benzínových autách, zatiaľ čo chudobní siahajú po elektrických. Vyzerá to ako obrátený svet, ale má to svoj dôvod.

Tankovanie
Čínsky paradox: Bohatí jazdia na benzín, chudobní si kupujú elektromobily.
Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman

Opačný trend než v Európe

V súčasnosti má veľká väčšina tých, ktorí si môžu kúpiť elektrické auto, stredne-vysokú kúpnu silu. Podľa Štúdie spotrebiteľských trendov 2025, vypracovanej pre Sofinco, profile muž s vysokými príjmami, nad 44 rokov, obyvateľ veľkých miest, s deťmi mladšími ako 16 rokov a zvyknutý šetriť. V Číne sa však deje opak. V reportáži BBC News rozprával Lu Yunfeng, čínsky taxikár z Kantonu na juhu Číny: „Jazdiť benzínovým autom je príliš drahé. Šetrím peniaze s elektrickým vozidlom. Navyše chránim životné prostredie.“ Zatiaľ čo v Európe sa potia, aby zvýšili predaj elektrických áut, v ázijskom svete predstavovali polovicu registrácií minulý rok. Jasné je, že tam sa veci robia inak. Na začiatku storočia čínske úrady načrtli plány na ovládnutie technológií budúcnosti.

Od bicyklov k svetovému líderstvu

Za prakticky dve desaťročia Číňania prešli od jazdy na bicykli k vedeniu svetového trhu s elektrickými vozidlami. Čo sa týka elektrického vozidla, „Čína má viac ako desaťročný náskok a je desaťkrát lepšia než akákoľvek iná krajina,“ hovorí analytik. Napríklad BYD už prekonal Teslu a jeho predaj podporil obrovský národný trh s viac ako 1,4 miliardami ľudí. A teraz spoločnosť hľadá spôsoby, ako predávať viac áut v zahraničí. To isté sa deje s inými strednými a malými výrobcami. Niektorí analytici pripisujú pôvod čínskej dominancie v sektore elektrických áut Wan Gangovi, inžinierovi vyštudovanému v Nemecku, ktorý prevzal úrad ministra obchodu a vedy Číny v roku 2007. V tom čase čínske značky nemohli konkurovať európskym, ani americkým či japonským značkám.

Strategická investícia do budúcnosti

Všetky mali nespornú výhodu, čo sa týka kvality a prestíže, ako aj výroby spaľovacích vozidiel. Ale Čína mala zdroje, kvalifikovanú pracovnú silu a ekosystém dodávateľov v automobilovom priemysle. K tomu treba dodať, že mnohé európske značky presunuli výrobu do Číny na zníženie nákladov. Takže Číňania sa naučili vyrábať kvalitné autá. V určitom momente sa Wan rozhodol „zmeniť pravidlá hry a urobiť radikálny obrat prechodom na elektrické vozidlá,“ tvrdí analytik. Týmto spôsobom sa Čína dostala pred Európsku úniu, Spojené štáty a Japonsko. Od roku 2001 čínska vláda začala zahrňovať elektrické vozidlá do svojho päťročného plánu. Čínska vláda investovala okolo 231 miliárd dolárov do rozvoja sektora elektrických áut, od spotrebiteľov a výrobcov automobilov až po dodávateľov elektriny a batérií.

Dominancia v dodávateľskom reťazci

Toto umožnilo Číne ovládnuť dodávateľský reťazec vo výrobe batérií, teda kontrolovať ťažbu a spracovanie vzácnych zemín potrebných na výrobu týchto batérií. Okrem toho, že sa mnohí mladí Číňania cítia priťahovaní novými technológiami, vláda venuje dobrú časť verejných výdavkov na to, aby boli elektrické vozidlá finančne atraktívne, podľa štúdie Centra strategických a medzinárodných štúdií (CSIS). Občania dostávajú dotácie za prechod zo spaľovacieho vozidla na elektrické, plus ďalšie výhody, ako neplatenie niektorých daní a zľavy pri nabíjaní. Navyše v Číne sa platia tisíce dolárov za evidenčné číslo vozidla (niekedy viac než cena samotného auta) kvôli predpisom na obmedzenie preťaženia a znečistenia. Majitelia elektrických automobilov si ušetria tento výdavok, preto ich uprednostňujú pred spaľovacími.

Byd Seagull
Čínski výrobcovia ako BYD prekonali Tesla a dominujú svetovému trhu s elektromobilmi vďaka masívnym investíciám vlády a kontrole nad dodávateľským reťazcom batérií.
Foto: youtube.com/@CarShowCSTV

Ekonomické výhody pre bežných ľudí

Toto vysvetľuje aj to, že si len tí ekonomicky najzámožnejší ľudia môžu dovoliť benzínové autá. Ako vysvetľuje Lu Yunfeng, taxikár spomenutý vyššie, predtým míňal okolo 24 eur na naplnenie nádrže benzínu svojho predchádzajúceho auta na prejdenie asi 400 kilometrov a teraz platí sotva štvrtinu na pokrytie tej istej vzdialenosti. Čínsky model ukazuje, ako môžu vládne politiky a investície dramaticky zmeniť automobilový trh. Kombinácia dotácií, daňových úľav a regulácií registračných čísel vytvorila prostredie, kde sú elektrické vozidlá nielen ekologickou, ale aj ekonomickou voľbou pre bežných občanov. Tento prístup môže slúžiť ako inšpirácia pre iné krajiny, ktoré sa snažia urýchliť prechod na elektromobilitu a dosiahnuť klimatické ciele.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že by Slovensko malo nasledovať čínsky model podpory elektromobility?

Redakcia Auto trendy

Odporúčané články:

Hrozí zatvorenie továrni so spaľovacími motormi a prepúšťanie

Aký typ vodiča si? Rýchly psychotest odhalí tvoju pravú povahu za volantom

Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Jazda v strednom pruhu: Nebezpečný návyk, ktorý rozčuľuje vodičov po celom svete

05.07.2025 - Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels) Každý vodič to pozná - jazdíte po diaľnici a pred vami sa "usadil" niekto v strednom…

Volkswagen sťahuje tisíce vozidiel: Airbag môže zabiť spolujazdca pri nehode

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars) Jeden z najhorších škandálov automobilového priemyslu posledných rokov sa spája s menom Takata. Kvôli neslávne známym airbagom museli vyhlásiť…

Kontrolka „Service“ na palubnej doske: Čo znamená a prečo ju netreba ignorovať?

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BLKstudio). Počas jazdy autom sa na palubnej doske náhle rozsvieti symbol, ktorý ste predtým nevideli? Väčšina vodičov tento signál ignoruje,…

Ford zlepšuje podmienky: Mladí pracovníci už nebudú musieť pracovať 15-hodinové zmeny

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Luigi W Morris). Šokujúca realita vo Ford: mladí zamestnanci pracovali 15 hodín denne v dvoch zamestnaniach, aby sa uživili. Generálny…

Nesmrteľná Lada Niva dostáva nový život: Facelift a silnejší motor za 15 530 eur

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: zr.ru/content/news). Toto auto odmieta zomrieť a po druhýkrát v relatívne krátkom čase vyrážajú loviť zákazníkov v inovovanom prevedení. Vtipné však…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov