05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman).
V Číne polovica áut predaných minulý rok bola elektrická. V ázijskom svete prešli od jazdy na bicykli na jazdu s elektromobilmi. V Číne sa odohráva fenomén, o ktorom by snívali mnohí ekológovia v Európe: bohatí jazdia na benzínových autách, zatiaľ čo chudobní siahajú po elektrických. Vyzerá to ako obrátený svet, ale má to svoj dôvod.

Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman
Opačný trend než v Európe
V súčasnosti má veľká väčšina tých, ktorí si môžu kúpiť elektrické auto, stredne-vysokú kúpnu silu. Podľa Štúdie spotrebiteľských trendov 2025, vypracovanej pre Sofinco, profile muž s vysokými príjmami, nad 44 rokov, obyvateľ veľkých miest, s deťmi mladšími ako 16 rokov a zvyknutý šetriť. V Číne sa však deje opak. V reportáži BBC News rozprával Lu Yunfeng, čínsky taxikár z Kantonu na juhu Číny: „Jazdiť benzínovým autom je príliš drahé. Šetrím peniaze s elektrickým vozidlom. Navyše chránim životné prostredie.“ Zatiaľ čo v Európe sa potia, aby zvýšili predaj elektrických áut, v ázijskom svete predstavovali polovicu registrácií minulý rok. Jasné je, že tam sa veci robia inak. Na začiatku storočia čínske úrady načrtli plány na ovládnutie technológií budúcnosti.
Od bicyklov k svetovému líderstvu
Za prakticky dve desaťročia Číňania prešli od jazdy na bicykli k vedeniu svetového trhu s elektrickými vozidlami. Čo sa týka elektrického vozidla, „Čína má viac ako desaťročný náskok a je desaťkrát lepšia než akákoľvek iná krajina,“ hovorí analytik. Napríklad BYD už prekonal Teslu a jeho predaj podporil obrovský národný trh s viac ako 1,4 miliardami ľudí. A teraz spoločnosť hľadá spôsoby, ako predávať viac áut v zahraničí. To isté sa deje s inými strednými a malými výrobcami. Niektorí analytici pripisujú pôvod čínskej dominancie v sektore elektrických áut Wan Gangovi, inžinierovi vyštudovanému v Nemecku, ktorý prevzal úrad ministra obchodu a vedy Číny v roku 2007. V tom čase čínske značky nemohli konkurovať európskym, ani americkým či japonským značkám.
Strategická investícia do budúcnosti
Všetky mali nespornú výhodu, čo sa týka kvality a prestíže, ako aj výroby spaľovacích vozidiel. Ale Čína mala zdroje, kvalifikovanú pracovnú silu a ekosystém dodávateľov v automobilovom priemysle. K tomu treba dodať, že mnohé európske značky presunuli výrobu do Číny na zníženie nákladov. Takže Číňania sa naučili vyrábať kvalitné autá. V určitom momente sa Wan rozhodol „zmeniť pravidlá hry a urobiť radikálny obrat prechodom na elektrické vozidlá,“ tvrdí analytik. Týmto spôsobom sa Čína dostala pred Európsku úniu, Spojené štáty a Japonsko. Od roku 2001 čínska vláda začala zahrňovať elektrické vozidlá do svojho päťročného plánu. Čínska vláda investovala okolo 231 miliárd dolárov do rozvoja sektora elektrických áut, od spotrebiteľov a výrobcov automobilov až po dodávateľov elektriny a batérií.
Dominancia v dodávateľskom reťazci
Toto umožnilo Číne ovládnuť dodávateľský reťazec vo výrobe batérií, teda kontrolovať ťažbu a spracovanie vzácnych zemín potrebných na výrobu týchto batérií. Okrem toho, že sa mnohí mladí Číňania cítia priťahovaní novými technológiami, vláda venuje dobrú časť verejných výdavkov na to, aby boli elektrické vozidlá finančne atraktívne, podľa štúdie Centra strategických a medzinárodných štúdií (CSIS). Občania dostávajú dotácie za prechod zo spaľovacieho vozidla na elektrické, plus ďalšie výhody, ako neplatenie niektorých daní a zľavy pri nabíjaní. Navyše v Číne sa platia tisíce dolárov za evidenčné číslo vozidla (niekedy viac než cena samotného auta) kvôli predpisom na obmedzenie preťaženia a znečistenia. Majitelia elektrických automobilov si ušetria tento výdavok, preto ich uprednostňujú pred spaľovacími.

Foto: youtube.com/@CarShowCSTV
Ekonomické výhody pre bežných ľudí
Toto vysvetľuje aj to, že si len tí ekonomicky najzámožnejší ľudia môžu dovoliť benzínové autá. Ako vysvetľuje Lu Yunfeng, taxikár spomenutý vyššie, predtým míňal okolo 24 eur na naplnenie nádrže benzínu svojho predchádzajúceho auta na prejdenie asi 400 kilometrov a teraz platí sotva štvrtinu na pokrytie tej istej vzdialenosti. Čínsky model ukazuje, ako môžu vládne politiky a investície dramaticky zmeniť automobilový trh. Kombinácia dotácií, daňových úľav a regulácií registračných čísel vytvorila prostredie, kde sú elektrické vozidlá nielen ekologickou, ale aj ekonomickou voľbou pre bežných občanov. Tento prístup môže slúžiť ako inšpirácia pre iné krajiny, ktoré sa snažia urýchliť prechod na elektromobilitu a dosiahnuť klimatické ciele.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Hrozí zatvorenie továrni so spaľovacími motormi a prepúšťanie
Aký typ vodiča si? Rýchly psychotest odhalí tvoju pravú povahu za volantom
Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.