23.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Filippo Carlot)
Ak si myslíte, že podtáčaním motora ušetríte peniaze, mýlite sa. Podtáčanie znamená jazdu pri príliš nízkych otáčkach, kde motor nepracuje v optimálnom rozsahu. Táto zdanlivo úsporná jazda môže mať vážne následky – zvýšenú tvorbu sadzí, nadmerné opotrebenie zotrvačníka a poškodenie silentblokov. Motor pri nízkych otáčkach sa trasie a reaguje nepredvídateľne, čo znižuje komfort aj bezpečnosť jazdy.

Foto: shutterstock.com/Filippo Carlot
Čo sa deje s motorom pri podtáčaní
Podtáčanie motora spôsobuje niekoľko vážnych problémov, ktoré sa prejavia až po čase. Motor pracujúci pod optimálnymi otáčkami nedosahuje správnu pracovnú teplotu a nedokáže sa efektívne vyčistiť od usadenín. Tvorba sadzí sa výrazne zvyšuje, pretože nedokonalé spaľovanie zanecháva nečistoty v saniach a výfukovom systéme. Zotrvačník trpí nadmerným namáhaním, keď sa motor trasie pri nízkych otáčkach. Tieto komponenty sú drahé na výmenu a ich predčasné opotrebenie môže stáť tisíce eur. Najhoršie je, že tieto škody sa prejavia postupne a majiteľ si ich všimne až vtedy, keď je oprava nevyhnutná.
Silentbloky a vibrácie ničia komfort
Silentbloky a uloženia motora sú navrhnuté na normálne prevádzkové vibrácie, nie na nerovnomerný chod pri podtáčaní. Motor pracujúci pod optimálnymi otáčkami sa trasie a kmitá, čo predčasne opotrebováva tieto gumové komponenty. Následkom sú nepríjemné vibrácie prenášané do kabíny, hluk a znížený komfort jazdy. Výmena silentblokov nie je lacná záležitosť a často sa menia vo väčších skupinách. Diagnostika takýchto problémov môže byť komplikovaná, pretože príznaky sa prejavia postupne a majiteľ si nemusí spájať vibrácie s predchádzajúcim štýlom jazdy. Prevencia je jednoduchá – jazdiť v správnom rozsahu otáčok.

Foto: shutterstock.com/BGStock72
Optimálne otáčky pre rôzne motory
Dízlové motory majú svoje optimálne pásmo od 1800 otáčok vyššie, kde dosahujú najlepší výkon aj najnižšiu spotrebu. Benzínové motory fungujú najefektívnejšie pri 2000 až 2500 otáčkach a vyšších, kde je spaľovanie najčistejšie. Moderné turbodízly majú široké pásmo výkonu, ale pod 1500 otáčkami už trpia výkonnosťou aj čistotou spaľovania. Najlepším ukazovateľom správnych otáčok je plynulá reakcia motora na stlačenie plynu. Ak motor zaváha alebo reaguje so značným oneskorením, otáčky sú príliš nízke. Jazda podľa pocitu je často najspoľahlivejšia metóda, pretože každý motor má svoje špecifiká.
Mýty o úspore paliva
Najväčší mýtus o podtáčaní je údajná úspora paliva, ale realita je opačná. Motor pri príliš nízkych otáčkach musí viac pracovať na dosiahnutie rovnakého výkonu, čo zvyšuje spotrebu. Nedokonalé spaľovanie znamená plytvanie palivom a tvorbu škodlivých emisií. Skutočná úspora spočíva v jazde v optimálnom pásme otáčok, kde motor pracuje najefektívnejšie. Moderné motory sú navrhnuté na prácu pri vyšších otáčkach a ich elektronika je optimalizovaná práve na tieto režimy. Strach z vyšších otáčok je neopodstatnený – kvalitné motorové oleje a pravidelná údržba dokážu chrániť motor aj pri intenzívnejšej prevádzke. Nebojte sa občas motor rozbehnúť – prospeje mu to viac ako neustále podtáčanie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čo sa stane, ak hneď zaradíte štvrtý z druhého stupňa? Takto funguje prevodovka
Čo sa stane, ak zaradíte spiatočku pri rýchlosti 100 km/h? Je to ako nová funkcia v aute
Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.