18.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autoplusnews).
Do predaja stále ešte len smeruje, toto by ale mal byť zlom, na ktorý sa čakalo. Ruská novinka absolvovala crash test ARCAPu, ktorý zodpovedá úrovni miestnych skúšok Euro NCAP.

Foto: youtube.com/@autoplusnews
Ladu Iskra v ponuke ruskej automobilky stále nenájdete, rovnako sa nenachádza v jej showroomoch. A to aj keď od premiéry ubehol už viac ako rok. Takéto čakanie síce nie je v odvetví neobvyklé, v tomto prípade ale situáciu ovplyvnila súčasná pozícia Ruska. Sankcie na neho uvalené síce nemajú taký efekt, v aký prinajmenšom Európa dúfala, aj tak Rusom skomplikovali život – hlavne prístup k elektronickým komponentom! Štart sériovej výroby aj predajov je ale podľa všetkého za rohom. Iskra sa totiž pochválila svojou bezpečnosťou, keď prešla crash testami ARCAP so štyrmi hviezdičkami!
Rok čakania sa končí
Lada Iskra sa už viac ako rok nachádza v štádiu príprav na sériovú výrobu. Dlhé čakanie ovplyvnili sankcie, ktoré Rusom skomplikovali prístup k elektronickým komponentom. Automobilka musela hľadať alternatívne dodávateľské reťazce mimo tradičných európskych partnerov.
Napriek týmto prekážkam sa ruská značka nevzdáva svojich ambícií. Teraz sa zdá, že všetky problémy sú vyriešené a sériová výroba môže konečne začať. Kľúčovým míľnikom sa stal úspešný crash test ARCAP.
ARCAP test preveril skutočnú bezpečnosť
Za testami ARCAP stojí ruský magazín Autoreview, ktorý od roku 1996 poskytuje nezávislé hodnotenia. V roku 2001 zladili podobu testov s metodikou bruselskej organizácie Euro NCAP, čo zvýšilo ich dôveryhodnosť.
Test zahŕňa čelný náraz pri rýchlosti 64 km/h, pričom 40 percent prednej časti auta narazí do prekážky. Hoci sa vykonáva len jeden typ nárazu, prekračuje národné štandardy, pretože Rusi svoje autá testujú pri rýchlosti len 56 km/h.
Osem kilometrov rozhoduje o živote
Rozdiel medzi 56 a 64 km/h môže vyzerať zanedbateľne, ale opak je pravdou. Pri vyššej rýchlosti musia deformačné zóny pohltiť o 30 až 35 percent viac energie. Toto zvýšenie predstavuje obrovskú výzvu pre konštrukciu vozidla.
Pre Iskru to znamenalo veľké riziko, pretože všetkých 84 interných testov počas vývoja prebehlo pri nižšom tempe. Automobilka sa rozhodla riskovať a výsledok ju nepochybne poteší – test dopadol úspešne.

Foto: youtube.com/@auto-ru
Dokonalá ochrana posádky
Výsledky crash testu prekročili všetky očakávania. Podľa automobilky energia pri náraze ideálne pohlcovala a na jednotku fungovali predpínače bezpečnostných pásov aj airbagy. Senzory osadené na figurínach potvrdili výbornú ochranu.
Posádka na predných sedadlách by utrpela maximálne odreniny, na žiadne vážnejšie zranenie by nedošlo. Tieto výsledky sú o to pôsobivejšie, že ich dosiahol off-roadový kombík Iskra SW Cross, ktorý je z celej modelovej rady najťažší.
Štyri hviezdičky ako dôkaz kvality
Štvorhviezdičkové hodnotenie hovorí za všetko a radí Iskru medzi bezpečné vozidlá. Rovnakého výsledku pred rokmi dosiahla prvá vyložene nová Lada po rokoch – model Vesta. Iskra tak pokračuje v tradícii zlepšovania bezpečnostných štandardov značky.
Úspech v crash teste predstavuje dôležitý míľnik pre budúcnosť modelu. Bezpečnosť sa stáva čoraz dôležitejším faktorom pri výbere auta, a Iskra v tomto smere určite nezklamala.
Cena láka, ale nie pre všetkých
Oproti modelu Vesta bude Iskra výrazne lacnejšia, hoci na úroveň Granty nesestúpi. Štartovať by mala na približne 1,2 milióna rubľov, čo predstavuje okolo 13 220 eur. Pre nás by to bola super cena, pre Rusov už ide o trochu vyššiu hladinu.
Napriek tomu by stále malo ísť o atraktívnu sumu na ruskom trhu. Iskra má najprv doplniť a neskôr nahradiť model Granta, čo naznačuje jej strategický význam pre značku.
Sankcie paradoxne pomohli
Ironicky, sankcie možno Rusom v konečnom dôsledku pomohli. Nútili ich hľadať nové riešenia a byť menej závislí od európskych dodávateľov. Iskra tak môže predstavovať začiatok novej éry pre ruskú automobilku.
Otázkou zostáva, ako si novinka reálne povedenie na trhu. Crash test je len jedným z faktorov úspechu, rozhodujúce budú aj spoľahlivosť, kvalita a celkové užívateľské skúsenosti.
Budúcnosť Lady sa rozjasňuje
Úspešný crash test Iskry signalizuje, že ruská automobilka sa nevzdáva svojich ambícií. Napriek sankciám a komplikáciám pokračuje vo vývoji nových modelov a snaží sa udržať krok s konkurenciou.
Štart sériovej výroby bude kľúčovým testom toho, či dokáže Lada skutočne konkurovať moderným autám. Iskra môže byť prvým krokom k obnove pozície značky na domácom aj medzinárodnom trhu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Šokujúce ceny nabíjania elektromobilov: Kto je najdrahší a kto najlacnejší?
Žltá kontrolka DPF sa rozsvietila? Nikdy nezastavuj motor!
Ako vychladiť auto v horúčave bez klimatizácie? Tento trik ťa zachráni!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.