15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SocialKatta01).
Vynaliezavosť vedcov nepozná hranice. Napríklad vedci z Južnej Kórey vytvorili práve elektrický motor, v ktorom nie je žiadny kov. Je o 80 percent ľahší a o 133 percent účinnejší od konvenčného náprotivku. Táto inovácia môže zmeniť budúcnosť elektromobilov.

Foto: youtube.com/@SocialKatta01
Nanorúrky namiesto medi
Kedysi boli vrcholom automobilovej módy spaľovacie motory. Dnes sa autá elektrifikujú. Pominúc otázku „paliva“, jedno zostalo bez zmien – stále základom na stavbu pohonnej jednotky je kov. V tomto bode na scénu v bielom odeve prichádzajú však vedci z KIST (Korea Institute of Science and Technology) v Južnej Kórei.
Inovácia, ktorú vypracovali, je jednoduchá. Nový typ elektrického motora neobsahuje ani gram kovu. Ako informuje Chip, použili totiž uhlíkové nanorúrky namiesto klasických, medených cievok.
Štruktúra ako včelí plást
Nanorúrky môžu znieť jednoducho, je to však komplikovaná štruktúra. Vznikli z atómov uhlíka, ktoré boli usporiadané do šesťuholníkov. Po priblížení pripomínajú teda včelí plást.
Na ceste procesu LAST (Lyotropic Liquid Crystal-Assisted Surface Texturing) vedci odstránili z nich kovové častice. Tento proces bol nevyhnutný pre dosiahnutie optimálnych vlastností nového materiálu.
Dramatické zlepšenie parametrov
Inovácia, ktorú nie je vidieť na prvý pohľad, prináša výsledky, ktoré používateľ motora pocíti prakticky okamžite. Po prvé nový materiál sa vyznačuje vodivosťou vyššou až o 133 percent. Rastie teda účinnosť práce nového typu pohonnej jednotky pri súčasnom zachovaní jej ukazovateľa vysokej trvanlivosti.
Po druhé nanoštruktúra spôsobuje, že hmotnosť motora klesá až o 80 percent. To predstavuje obrovský pokrok v oblasti elektromobility, kde je každý kilogram dôležitý.
Prvý test v miniatúrnom aute
Zaujímavosťou je, že vedci z Kórey vytvorili dokonca model motora. Ten bol však použitý v miniatúrnom aute. Vozidlo prekonalo svoju prvú trasu, ktorá bola určená na 10 metrov.
Praktické použitie technológie umožnilo určité výpočty. Hmotnosť nanorúrok použitých v novom motore činila 78,75 mg. Keby inžinieri použili medené rúrky, hovorili by sme o 379,08 mg.
Budúce využitie technológie
S veľkou pravdepodobnosťou možno povedať, že projekt bude rozvíjaný. Obzvlášť že vedci z Kórey uviedli pre neho dva možné smery. Po prvé motory nového typu môžu samozrejme trafiť do elektrických automobilov. Umožnili by zníženie ich hmotnosti a zlepšenie účinnosti pohonných systémov.
To však nie je koniec, pretože bezkovový motor by mal šancu urobiť kariéru aj v kozmickom priemysle. Nízka hmotnosť a vysoká účinnosť sú kľúčové vlastnosti pre kozmické aplikácie.
Výzvy pre budúcnosť
Hoci technológia vyzerá sľubne, stále čaká na praktické testovanie vo väčšom meradle. Vedci budú musieť vyriešiť otázky týkajúce sa masovej výroby nanorúrok a ich dlhodobej spoľahlivosti v reálnych podmienkach.
Táto inovácia však predstavuje významný krok vpred v oblasti elektromobility a môže výrazne ovplyvniť budúci vývoj elektrických vozidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
USA odhaľujú informácie o stíhačke budúcnosti F-47
Toyota šokuje svet: Vodíkový motor bez batérií je realitou!
Suzuki ponúka komfort na dosah: Vitara a S-Cross teraz s automatom za príjemné peniaze
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.