Elektro, Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Kórejskí vedci vytvorili motor bez jediného gramu kovu

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SocialKatta01). Vynaliezavosť vedcov nepozná hranice. Napríklad vedci z Južnej Kórey vytvorili práve elektrický motor, v ktorom nie je žiadny kov. Je o 80 percent ľahší...

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SocialKatta01).

Vynaliezavosť vedcov nepozná hranice. Napríklad vedci z Južnej Kórey vytvorili práve elektrický motor, v ktorom nie je žiadny kov. Je o 80 percent ľahší a o 133 percent účinnejší od konvenčného náprotivku. Táto inovácia môže zmeniť budúcnosť elektromobilov.

Motor bez kovu
Kórejskí vedci vytvorili motor bez jediného gramu kovu.
Foto: youtube.com/@SocialKatta01

Nanorúrky namiesto medi

Kedysi boli vrcholom automobilovej módy spaľovacie motory. Dnes sa autá elektrifikujú. Pominúc otázku „paliva“, jedno zostalo bez zmien – stále základom na stavbu pohonnej jednotky je kov. V tomto bode na scénu v bielom odeve prichádzajú však vedci z KIST (Korea Institute of Science and Technology) v Južnej Kórei.

Inovácia, ktorú vypracovali, je jednoduchá. Nový typ elektrického motora neobsahuje ani gram kovu. Ako informuje Chip, použili totiž uhlíkové nanorúrky namiesto klasických, medených cievok.

Štruktúra ako včelí plást

Nanorúrky môžu znieť jednoducho, je to však komplikovaná štruktúra. Vznikli z atómov uhlíka, ktoré boli usporiadané do šesťuholníkov. Po priblížení pripomínajú teda včelí plást.

Na ceste procesu LAST (Lyotropic Liquid Crystal-Assisted Surface Texturing) vedci odstránili z nich kovové častice. Tento proces bol nevyhnutný pre dosiahnutie optimálnych vlastností nového materiálu.

Dramatické zlepšenie parametrov

Inovácia, ktorú nie je vidieť na prvý pohľad, prináša výsledky, ktoré používateľ motora pocíti prakticky okamžite. Po prvé nový materiál sa vyznačuje vodivosťou vyššou až o 133 percent. Rastie teda účinnosť práce nového typu pohonnej jednotky pri súčasnom zachovaní jej ukazovateľa vysokej trvanlivosti.

Po druhé nanoštruktúra spôsobuje, že hmotnosť motora klesá až o 80 percent. To predstavuje obrovský pokrok v oblasti elektromobility, kde je každý kilogram dôležitý.

Prvý test v miniatúrnom aute

Zaujímavosťou je, že vedci z Kórey vytvorili dokonca model motora. Ten bol však použitý v miniatúrnom aute. Vozidlo prekonalo svoju prvú trasu, ktorá bola určená na 10 metrov.

Praktické použitie technológie umožnilo určité výpočty. Hmotnosť nanorúrok použitých v novom motore činila 78,75 mg. Keby inžinieri použili medené rúrky, hovorili by sme o 379,08 mg.

Budúce využitie technológie

S veľkou pravdepodobnosťou možno povedať, že projekt bude rozvíjaný. Obzvlášť že vedci z Kórey uviedli pre neho dva možné smery. Po prvé motory nového typu môžu samozrejme trafiť do elektrických automobilov. Umožnili by zníženie ich hmotnosti a zlepšenie účinnosti pohonných systémov.

To však nie je koniec, pretože bezkovový motor by mal šancu urobiť kariéru aj v kozmickom priemysle. Nízka hmotnosť a vysoká účinnosť sú kľúčové vlastnosti pre kozmické aplikácie.

Výzvy pre budúcnosť

Hoci technológia vyzerá sľubne, stále čaká na praktické testovanie vo väčšom meradle. Vedci budú musieť vyriešiť otázky týkajúce sa masovej výroby nanorúrok a ich dlhodobej spoľahlivosti v reálnych podmienkach.

Táto inovácia však predstavuje významný krok vpred v oblasti elektromobility a môže výrazne ovplyvniť budúci vývoj elektrických vozidiel.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Veríte, že bezkovové motory zmenia elektromobilitu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

USA odhaľujú informácie o stíhačke budúcnosti F-47

Toyota šokuje svet: Vodíkový motor bez batérií je realitou!

Suzuki ponúka komfort na dosah: Vitara a S-Cross teraz s automatom za príjemné peniaze


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Od Brexitu k colným vojnám: Britský automobilový priemysel v kríze

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jcwadventures). Ak vynecháme pandemické časy, dnešná výroba automobilov vo Veľkej Británii je najnižšia od roku 1953. Údaje sú skutočne tragické.…

Prečo z vetrania fúka studený vzduch pri zapnutom kúrení? Fyzika, nie porucha

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Boytaro1428). Prečo z vetrania fúka studený vzduch počas zapnutého kúrenia? Vodiči si všímajú, že v zákrutách náhle začína vychádzať chlad,…

Nabíjanie telefónu v aute: Tieto chyby skracujú životnosť batérie

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Galina-Photo). Nepochybne, automobilová nabíjačka je záchranou na ceste. Ak ju však budete nesprávne používať, časom urýchlite opotrebovanie telefónu. Pozrite si,…

Prečo ťa Google Maps nevedie najkratšou cestou? Odhaľujeme tajomstvo algoritmu

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alex Photo Stock). Určite si sa už stretol s tým, že Google Maps ťa zaviedol na dlhšiu trasu, aj keď…

Dramatická evakuácia: Boeing 737 MAX zachvátili plamene tesne pred vzletom

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/news__gate). Na medzinárodnom letisku v Denveri sa odohral dramatický incident, ktorý mohol skončiť katastrofou. Boeing 737 MAX 8 spoločnosti American…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov