Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Veľkosť batožinového priestoru rozhoduje o pohodlí. Prečo niekedy menej znamená viac

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ramazan Ece). Veľkosť a tvar batožinového priestoru dokážu rozhodnúť o tom, či bude osobné auto pohodlné v každodennom používaní. Príliš malý „kufor“ sťaží balenie...

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ramazan Ece).

Veľkosť a tvar batožinového priestoru dokážu rozhodnúť o tom, či bude osobné auto pohodlné v každodennom používaní. Príliš malý „kufor“ sťaží balenie na dovolenku, príliš plytký sa nezmestia väčšie nákupy, príliš veľký… Ako teda vybrať správne? Experti radia, na čo si dať pozor a prečo niekedy menej znamená viac.

Plný kufor auta
Veľkosť batožinového priestoru rozhoduje o pohodlí. Prečo niekedy menej znamená viac.
Foto: shutterstock.com/Ramazan Ece

Rozmery batožinového priestoru nie sú všetko

Pri kúpe automobilu mnohí vodiči analyzujú hlavne technické údaje, výkony a dizajn. Batožinový priestor je často nedocenený, ale veľmi dôležitý prvok vozidla. Nákladová časť vozidla slúži na prepravu nákupov, výletov na dovolenku, hobby a v prípade podnikov na transport tovaru a firemných vecí.

Rozmery batožinového priestoru nie vždy odrážajú jeho funkčnosť. Takmer rovnako dôležité ako objem je jeho tvar, výška, šírka, možnosť využitia priestoru po zložení sedadiel či spôsob otvárania.

V technických údajoch od výrobcu nájdeme zvyčajne kapacitu batožinového priestoru v litroch podľa normy VDA (Verband der Automobilindustrie) – pre základnú konfiguráciu a so zloženou zadnou lavicou. Metóda spočíva vo vypĺňaní priestoru štandardizovanými kockami s rozmermi 200 × 100 × 50 mm a objemom 1 liter, bez zohľadnenia nepravidelného priestoru.

Prístup k batožinovému priestoru závisí od segmentu

Segment výrazne ovplyvňuje veľkosť batožinového priestoru. V mestských autách zo segmentu A sa často ledva zmestia dve tašky. Vo vozidlách zo segmentu B je priestoru trochu viac, ale stále to bude komfortná možnosť skôr pre nákupy ako pre dovolenkový výlet.

V segmente C a D môžeme počítať s funkčnejšími riešeniami. Avšak v segmente E či luxusnom K batožinové priestory nerastú proporcionálne k rozmerom auta. Vyplýva to z vyšších estetických a konštrukčných požiadaviek – výrobcovia prémiového segmentu často obetujú voľný priestor pre tlmenie hluku, audio systémy alebo neštandardné zavesenia.

V niektorých modeloch zadný pohon či rozvinutá klimatizácia obmedzujú skutočný nákladový priestor. Podobne je to u hybridov a elektrických automobilov.

Hatchback, sedan, van – každý má svoje výhody

V hatchbackoch a kombi sa batožinový priestor otvára spolu so sklom, čo výrazne uľahčuje prístup a nakladanie – obzvlášť pri väčších balíkoch či na úzkych parkovacích miestach. Toto riešenie ocenia osoby baliace detské kočíky, športové vybavenie či firmy prevážajúce služobné materiály.

Hoci sedany majú často hlboký batožinový priestor, jeho nakladací otvor býva výrazne obmedzený – nevložíme tam kartón po veľkom televízore či bicykel. Chýbajúca možnosť otvorenia batožinového priestoru so sklom sťažuje nakladanie predmetov väčšieho objemu.

Kombivany ponúkajú maximum praktickosti – široký otvor, nízko umiestnený prah a často zvislé dvere robia nakladanie báječne jednoduchým. Vo verziách long možno bez problémov previezť detský kočík bez skladania, dokonca aj bicykel bez odkrúcania kolesa.

Skladacie sedadlá robia rozdiel

Treba pamätať aj na zadné sedadlá – spôsob, akým ich rozdelili a skladajú, výrazne ovplyvňuje funkčnosť auta. Nielen pri väčších nákupoch, ale aj pri príležitostnej preprave športového vybavenia, batožiny či nábytku.

Treba si všímať, či sa lavica skladá naplocho, alebo vytvára po zložení nepraktický sklon. Dôležitú úlohu hrá možnosť zloženia sedadla na úroveň podlahy batožinového priestoru. A ak sú vzadu samostatné kreslá, stojí za to preveriť možnosť ich demontáže.

Dobre navrhnutý mechanizmus skladania sedadiel umožňuje rýchlo zväčšiť batožinový priestor bez nutnosti použiť silu či demontovať prvky interiéru. Stojí za to tiež preveriť, či sa sedadlá delia v pomere 60/40 alebo 40/20/40 – to dáva väčšiu flexibilitu.

Kufor v kufri auta
Správne navrhnutý batožinový priestor s rovnou podlahou a praktickým prístupom rozhoduje o každodennom pohodlí používania automobilu.
Foto: shutterstock.com/Flystock

Pozor na prehnané nároky na veľkosť

Mnohí vodiči kupujú kombi, lebo „oplatí sa mať väčší batožinový priestor pre všetky prípady“. Problém je v tom, že tento „prípad“ často nenastane a väčšinu času auto jazdí s prázdnym priestorom vzadu. Batožinový priestor v kombi neznamená len väčší objem, ale prináša aj inú konštrukciu zadného zavesenia, odlišné proporcie auta a často aj vyššiu hmotnosť.

Kúpa veľkého auta s priestranným batožinovým priestorom má zmysel, ak skutočne potrebujeme tento priestor – do práce, na časté výlety s rodinou, na prepravu vybavenia. V opačnom prípade lepšie zvážiť kompaktnejší model, ktorý bude jednoduchší na parkovanie, lacnejší na údržbu a jednoducho praktickejší každý deň.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Aký typ batožinového priestoru preferujete?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Kedy tankovať auto? Prázdna nádrž môže stáť tisíce eur

Čierne disky po jazde: Čo spôsobuje brzdový prach a ako s ním bojovať

Čudná značka „medúza“: Prečo sa Španieli smejú, keď ju turisti nechápu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Najväčšie metro v Európe – 38 miliárd eur na 200 km tratí

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Societedesgrandsprojets). Parížske metro naberá skutočne impozantné rozmery. Vďaka práve realizovanému programu Grand Paris Express získa podzemná železnica v hlavnom…

Generálny pardon pre staré autá: Vyradenie z evidencie za 50 eur namiesto 500

13.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexander Varbenov). Od 15. júla 2025 môžete počas šiestich mesiacov vyradiť neexistujúce vozidlá z evidencie za zvýhodnený poplatok 50 eur…

Budúcnosť horskej služby: Elektrické lietadlá namiesto vrtuľníkov

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jetsonaero) Záchranári v Poľsku otestujú Jetson ONE, osobné lietajúce vozidlo vertikálneho štartu. To nie je scenár rozprávky, ale reálny…

Apple chystá revolúciu v CarPlay. Nový dizajn a inteligentné widgety už na jeseň

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@iDeviceHelp) Apple oznámilo veľké zmeny v systéme CarPlay, ktoré prídu už na jeseň s aktualizáciou iOS 26. Nový vzhľad,…

Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Seadog-News) Uplynie skutočne už týždeň od chvíle, keď loď s trochu ironickým menom Morning Midas, ktorá prepravovala viac ako…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov