Správy, Zaujímavosti,

Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Seadog-News) Uplynie skutočne už týždeň od chvíle, keď loď s trochu ironickým menom Morning Midas, ktorá prepravovala viac ako 3 tisíc áut z čínskeho...

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Seadog-News)

Uplynie skutočne už týždeň od chvíle, keď loď s trochu ironickým menom Morning Midas, ktorá prepravovala viac ako 3 tisíc áut z čínskeho Jen-tchaj do Mexika, vzplanula uprostred oceánu. Bolo okolo toho poriadne haló, pretože na palube sa nachádzalo 746 elektrických áut – 65 plne elektrických a 681 plug-in hybridných. A hoci boli v ťažkej menšine, práve ony majú za požiarom stáť. Ohorelá loď zbavená svojho lesklého laku po celom týždni ďalej pláva v ohni oceánom a s množstvom dymu okolo skutočne čaká na svoju poslednú hodinu.

Horiaca loď
Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily.
Foto: youtube.com/@Seadog-News

Firma potvrdila príčinu požiaru

V podstate okamžite po vypuknutí požiaru to potvrdila firma Zodiac Maritime, ktorej loď patrí. Požiar sa rozhorel na palube, kde boli uskladnené práve elektromobily, odkiaľ mal byť zapálený aj zvyšok plavidla. Na firmu sa obrátili priamo so žiadosťou o ďalšie detaily. A hoci pochopiteľne nemá ďalšie konkrétne informácie okrem svedectva našťastie plne zachránenej posádky, pre iný záver údajne nie je priestor. Je vraj prakticky nemožné, aby sa o takýto požiar postarali uprostred plavby spaľovacie autá. Spoločnosť má s prevozom takých vozov desaťročia skúseností, na palube ich skladuje so zanedbateľným množstvom paliva v priestoroch s minimom horľavín. Ak dôjde k ich požiaru po dlhšom čase státia, je to vraj vždy aj tak dané elektrickým skratom. Aj keď sa ale v minulosti niečo také prihodilo, poradiť si s takým požiarom nebýva ťažké a nespôsobí tak skazu celej lode.

Batérie predstavujú neriešiteľný problém

Naopak batérie sú na tom presne naopak a bez ohľadu na úroveň nabitia predstavujú v prípade vzniku požiaru v túto chvíľu prakticky neriešiteľný problém. Firma pochopiteľne prijíma priebežné opatrenia, aby takému riziku zamedzila, patrí medzi ne aj skladovanie týchto vozov spoločne na jednej palube, aby bolo možné prípadný požiar izolovať. Napriek prijatým preventívnym opatreniam a relatívne malému podielu batériových áut na celom náklade v tomto konkrétnom prípade (necelých 24%) ale snaha dostať požiar pod kontrolu prišla navnivoč. A kompletná posádka musela z bezpečnostných dôvodov plavidlo opustiť. Lithium-iónové batérie pri požiari produkujú extrémne vysoké teploty až 1000°C a uvoľňujú toxické plyny. Hasenie vodou môže situáciu ešte zhoršiť, pretože môže dôjsť k tepelnému úniku a ďalšiemu šíreniu požiaru na susedné batérie.

Apokalyptický pohľad na horiace plavidlo

Čo sa s ním odvtedy stalo? Na to je veľmi smutný pohľad, ktorý pripomína zábery z postapokalyptických filmov. Ohorelá loď zbavená svojho lesklého laku po celom týždni ďalej pláva v ohni oceánom a s množstvom dymu okolo skutočne čaká na svoju poslednú hodinu. Unášaná prúdom rýchlosťou necelé 3 km/h je stále sledovaná americkou pobrežnou strážou, ktorá spravila jej aktuálne zábery z lietadla a pridala najnovšie informácie. Vidíme rozpadajúce sa plavidlo prehorievajúce skrz naskrz, ktoré pripomína loď duchov. Loď bude v tomto stave ďalej plávať po vode, kým úplne nezhorí a nepôjde ku dnu, alebo kým na jej palube nezhorí všetko, čo ešte môže. Environmentálne dopady sú obrovské – do oceánu sa dostávajú toxické látky z horiacich batérií a plastov.

Bezpečnostné riziká a záchranné operácie

Americká pobrežná stráž monitoruje plavidlo nepretržite a varuje ostatné lode pred nebezpečenstvom. Horiaca loď predstavuje vážne riziko pre námorný dopravu v oblasti. Záchranné tímy nemôžu zasiahnuť kvôli extrémnym teplotám a toxickým výparom z horiacich batérií. Všetkých 25 členov posádky bolo úspešne evakuovaných bez zranení pomocou záchranných člnov. Medzinárodné námorné organizácie sledujú situáciu a pripravujú protokoly pre podobné prípady v budúcnosti. Poisťovne odhadujú škody na stovky miliónov dolárov vrátane straty nákladu a environmentálnych nákladov. Vyšetrovatelia budú analyzovať telemetrické dáta a výpovede posádky, aby pokračovali vo vyšetrovaní príčin požiaru aj po potopení lode.

Dôsledky pre prepravu elektromobilov

Tento incident vyvoláva vážne otázky o bezpečnosti prepravy elektromobilov na nákladných lodiach. Medzinárodná námorná organizácia (IMO) už začala prehodnocovať bezpečnostné protokoly pre prepravu batériových vozidiel. Prepravné spoločnosti budú musieť investovať do špecializovaných hasiacich systémov a lepšie izolovať nákladové priestory. Výrobcovia elektromobilov spolupracujú na vývoji bezpečnejších batériových technológií a lepších ochranných obaloch pre prepravu. Náklady na poistenie prepravy elektromobilov sa môžu výrazne zvýšiť. Ako dlho môže požiar trvať, je otázkou, ale už týždeň trvajúci požiar sa v túto chvíľu javí ako katastrofa mimoriadnych rozmerov.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako vnímate bezpečnosť prepravy elektromobilov na lodiach?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Šokujúca zmena pre kamionistov: Bez angličtiny za volant v USA už nesadnú!

Čudná značka „medúza“: Prečo sa Španieli smejú, keď ju turisti nechápu

SUV čoskoro zakážu? Európa chystá tvrdý úder obľúbeným autám


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Budúcnosť horskej služby: Elektrické lietadlá namiesto vrtuľníkov

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jetsonaero) Záchranári v Poľsku otestujú Jetson ONE, osobné lietajúce vozidlo vertikálneho štartu. To nie je scenár rozprávky, ale reálny…

Apple chystá revolúciu v CarPlay. Nový dizajn a inteligentné widgety už na jeseň

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@iDeviceHelp) Apple oznámilo veľké zmeny v systéme CarPlay, ktoré prídu už na jeseň s aktualizáciou iOS 26. Nový vzhľad,…

Nainštalované externé senzory tlaku v pneumatikách: Potrebujete vyváženie?

13.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@serambimasstudios2593) Externé senzory tlaku v pneumatikách sú čoraz populárnejšie. Mnohí vodiči sa však pýtajú, či ich montáž ovplyvní vyváženie kolies.…

Sú čínske prevodovky presné kópie japonských alebo európskych? Expert odhaľuje pravdu

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@car_explor). Mnohé čínske prevodovky skutočne veľmi pripomínajú obdobu známych značiek. Ale často majú aj konštrukčné rozdiely - a aj…

Peugeot, Ford a Honda: ktorý vydrží najdlhšie bez oleja a vody?

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carwow). Tím Carwow vyskúšal, ako dlho vydrží moderné auto bez oleja a vody. V teste sa zúčastnil opotrebovaný Peugeot…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov