12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark)
Automobilové klimatizácie sa stali bežnými, ale keď auto hodiny stojí na slnku, niektoré časti karosérie a interiéru sa môžu zohriať až na 80 stupňov! Plastové časti sa prehrievajú, objavujú sa nepríjemné pachy a na niektoré povrchy sa nedá ani dotknúť. Slnečné clony pre autá môžu byť riešením, ale aká je ich skutočná účinnosť? Experti otestovali desiatky rôznych typov a výsledky vás prekvapia.

Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark
Farba má vplyv, ale nie je všetko
Farba vozidla určite ovplyvňuje nárast teploty. Čierne a tmavé autá sa prehrievajú oveľa viac ako svetlé. Ale palubná doska, volant aj sedadlá sú najčastejšie práve tmavej farby! To znamená, že aj vo svetlom aute sa interiér môže dramaticky prehrievať. Pri teplote vonku 25°C sa palubná doska môže zohriať až na 69°C, zatiaľ čo operadlá sedadiel, na ktoré slnečné lúče vôbec nesvietia, dosiahnu 45°C. Tieto teploty nie sú len nepríjemné, ale môžu poškodiť elektroniku. Navyše, klimatizácii bude trvať oveľa dlhšie, kým privedie teplotu do normy, čo zvyšuje spotrebu paliva.
Vonkajšie alebo vnútorné clony?
Časť slnečných clon je určená na inštaláciu zvonka automobilu, pričom nielen v lete – takéto prikrývky chránia sklo aj pred zamŕzaním. Nevýhoda vonkajšej ochrany je zrejmá: môžu ju ukradnúť. Okrem toho bude ich životnosť relatívne nízka kvôli vplyvu dažďa, snehu a podobne. Skutočná účinnosť je však vyššia ako pri vnútornej inštalácii, keď clona bojuje so žiarením, ktoré už preniklo cez čelné sklo. Čiastočne sa ho pokúsi vrátiť späť, ale len čiastočne. Bude sa zahrievať aj lepidlo, ktorým je sklo prilepené ku karosérii – možná je dokonca strata tesnosti. Vonkajšiu prikrývku je jednoduché nainštalovať, ale ľahko o ňu môžete prísť.
Výsledky testov rôznych typov clon
Všetky výrobky znižujú teplotu, hoci v rôznej miere. Najhoršie sa to podarilo clone s polotransparentnou fóliou – len o pár stupňov. To nie je prekvapujúce, keďže fakticky ide o polotransparentnú fóliu typu tej, ktorá sa používa na tónovanie skiel, a nie svetloodrazovú clonu. Clona s nakresleným obrázkom sa pri testoch roztopila! Všetky clony s lesklým svetloodrazovým povrchom zabrali oveľa lepšie, znížili teplotu z pôvodných 52°C na 32-37°C. Prikrývky na vonkajšie použitie ukázali výsledky pod 32°C. Časť výrobkov má výrez pod spätné zrkadlo, iná sa zaobíde bez neho. Najlepšie výsledky dosiahli clony s kvalitným reflektívnym povrchom bez obrázkov a s pevnou konštrukciou.
Praktické skúsenosti v reálnych podmienkach
Po tom, ako sa v interiéri umiestnila jedna z clon, palubná doska vychladla na 50°C a sedadlá na 39°C. Nie je to síce dramatické zlepšenie, ale lepšie ako nič. Inštalácia akéhokoľvek podobného príslušenstva je dosť otravná. Vonkajšie prikrývky sú univerzálne – môžete ich použiť dokonca ako podložku pri expresnej oprave. Či ako dáždnik, aby ste dobehli do budovy v lejaku. Ak máte možnosť nenechávať auto dlhodobo pod slnkom, tak to nerobte. Ale niekedy sa ani nedá postaviť auto zadnou časťou k slnku, aby sa zmenšilo ožarovanie.

Foto: youtube.com/@petervonpanda
Odporúčania a záver
Podobné zariadenia považujeme celkovo za užitočné. Okrem toho bude mať klimatizácia ľahšiu prácu priviesť teplotu do normy – to síce len trochu, ale ušetrí palivo. Od odporúčaní, ktorá presne clona je najlepšia, sa zdržíme – orientujte sa na veľkosť a spôsob upevnenia vhodný pre váš konkrétny automobil. Najdôležitejšie je kvalitný povrch bez obrázkov, ktorý skutočne odráža slnečné žiarenie. Investícia do kvalitnej slnečnej clony sa oplatí každému vodičovi, ktorý pravidelne parkuje na slnku.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čudná značka „medúza“: Prečo sa Španieli smejú, keď ju turisti nechápu
SUV čoskoro zakážu? Európa chystá tvrdý úder obľúbeným autám
Koľko minút pred vypnutím naftového motora máte čakať? Neuveríte, čo sa stane, ak to neurobíte!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.