11.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/HJBC).
Francúzsky parlament prekvapivo rozhodol o zrušení nízkoemisných zón v mestách. Po päťročnom boji sa „žobráci“ postavili „zeleným“ a uspeli.

Foto: shutterstock.com/HJBC
Francúzi dlhodobo milujú zelené riešenia, ale ešte viac milujú rovnosť. Keď sa tieto dve hodnoty dostali do konfliktu, rovnostárske princípy nakoniec získali prevahu. Parlament totiž nedávno rozhodol o ukončení kontroverzných nízkoemisných zón, ktoré mnohí vnímali ako diskriminačné voči chudobnejším vrstvám obyvateľstva.
Keď sa z ekológie stane šport pre bohatých
V roku 2019 zaviedla Francúzska vláda v pätnástich najviac znečistených mestách nízkoemisné zóny, podobné tým nemeckým. Autá rozdelili do kategórií Crit’Air 0 až 5, pričom vozidlá tried 4 a 5 (vyrobené pred rokmi 2005, resp. 2001) mali do týchto zón vstup zakázaný. Tento krok okamžite vyvolal vlnu kritiky, pretože znevýhodňoval ľudí, ktorí si nemohli dovoliť kúpiť novšie, ekologickejšie vozidlá.
Paradoxne, autá spĺňajúce normu Euro 4 nemožno ani dnes považovať za veterány, nieto ešte pred piatimi rokmi. Napriek tomu ich majitelia čelili výrazným obmedzeniam a potenciálnym pokutám vo výške minimálne 68 eur.
Žobráci porazili zelených
Proti nízkoemisným zónam sa postavilo hnutie Les Gueux (v preklade Žobráci), ktoré založil spisovateľ Alexander Jardin. Ten kritizoval vládnu politiku výstižným sloganom: „Ekológia sa stala športom pre bohatých.“ S týmto posolstvom si rýchlo získal podporu verejnosti.
„Každý hral pri hlasovaní svoju úlohu. Ministri buď hlasovali za koniec tejto nočnej mory, alebo sa hlasovania zdržali. Obávali sa totiž vrátiť späť do svojich volebných obvodov, ak by hlasovali proti zrušeniu týchto nízkoemisných zón,“ vysvetlil Jardin médiám po úspešnom hlasovaní.
Prehnané tvrdenia verzus realita
Zatiaľ čo zelení politici a niektorí socialisti obhajovali zóny argumentom, že znečistenie ovzdušia má každoročne na svedomí 40 tisíc predčasných úmrtí, zvyšok politického spektra sa postavil proti tomuto opatreniu.
Absurdnosť situácie demonštrujú vyjadrenia ako to od zelenej senátorky Anne Souyris, ktorá tvrdí, že „zabiť nízkoemisné zóny znamená zabiť stovky tisíc ľudí.“ Vo Francúzsku pritom minulý rok zomrelo celkovo 684 349 ľudí, takže podľa tejto logiky by takmer všetky úmrtia mali na svedomí emisie z automobilov, čo je zjavný nezmysel.

Foto: shutterstock.com/Alphacit Newim Reporter
Drahá byrokracia v mene pochybného dobra
Problematické neboli len samotné zákazy vjazdu, ale aj náročná administratíva spojená s vydávaním nálepiek Crit’Air. Tento systém zaťažoval daňových poplatníkov a vyžadoval inštaláciu a údržbu množstva dopravných značiek.
Hoci konkrétny dátum ukončenia nízkoemisných zón zatiaľ nebol stanovený, môžeme očakávať, že jednotlivé mestá budú postupovať vlastným tempom. Do Francúzska sa tak vracia aspoň štipka zdravého rozumu, aj keď boj medzi praktickou realitou a zelenou ideológiou ešte zďaleka neskončil.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínska blokáda zastavila výrobu Suzuki Swift: Tisícky áut neprídu do Európy
Rusko: Krajina rekordov a neuveriteľných faktov, ktoré vás dostanú
Biely dom siaha po ľadovom kráľovstve: Grónsko pod americkou kontrolou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.