11.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia).
Šéf japonskej automobilky odhaľuje nepohodlnú pravdu o elektromobiloch. Akio Toyoda tvrdí, že nútený prechod na čisto elektrický pohon je environmentálnym omylom a ekonomickou hrozbou.

Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia
Automobilový svet sa v posledných rokoch rozdělil na dva tábory. Na jednej strane stoja zástancovia rýchlej elektrifikácie, na druhej tí, ktorí vyzývajú k opatrnejšiemu prístupu. Medzi najhlasnejších kritikov unáhleného prechodu na elektromobily patrí práve Akio Toyoda, vnuk zakladateľa Toyoty a súčasný predseda predstavenstva, ktorý prichádza s kontroverzným tvrdením podloženým vlastnými výpočtami.
Tri hybridy sa vyrovnajú jednému elektromobilu
Toyoda dlhodobo upozorňuje, že elektromobily nie sú takou ekologickou spásou, ako ich mnohí prezentujú. Teraz prišiel s konkrétnym porovnaním: Toyota od uvedenia prvej generácie Priusu v roku 1997 predala približne 27 miliónov hybridných vozidiel. Podľa výpočtov spoločnosti mali tieto hybridy rovnakú uhlíkovú stopu ako 9 miliónov čisto elektrických vozidiel – a to pri započítaní výroby batérií a samotných vozidiel.
Jednoduchá matematika teda naznačuje, že jeden elektromobil je z hľadiska celkovej uhlíkovej stopy rovnako „špinavý“ ako tri hybridy. „Keby sme v Japonsku vyrobili deväť miliónov elektromobilov, v skutočnosti by to zvýšilo emisie uhlíka, nie ich znížilo. Je to preto, že Japonsko sa pri výrobe elektriny spolieha na tepelné elektrárne,“ vysvetľuje Toyoda.
Je pravdou, že výroba elektromobilov a ich batérií vytvára viac emisií než výroba benzínových áut. Avšak mnohí odborníci argumentujú, že počas celého životného cyklu sú elektromobily zodpovedné za celkovo nižšie emisie – samozrejme v závislosti od zdroja elektriny.
Kritici predpovedali pád, Toyota naďalej dominuje
Zdržanlivý postoj Toyoty k elektromobilom vyvolal vlnu kritiky. Mnohí spochybňovali budúcnosť spoločnosti a predpovedali jej pád kvôli zaostávaniu v elektrickom preteku. Realita je však úplne opačná – Toyota sa v roku 2024 stala najväčšou automobilkou na svete už piaty rok po sebe.
Hoci jej elektromobily možno zaostávajú za konkurenciou, Toyota tento nedostatok viac než kompenzuje svojimi hybridmi a zostávajúcimi modelmi so spaľovacími motormi. Najnovším modelom, ktorý dostal hybridný pohon, je Aygo X, najmenší model spoločnosti mimo kei vozidiel predávaných výhradne v Japonsku. Toyota tvrdí, že tento malý hatchback má najnižšiu uhlíkovú stopu zo všetkých áut bez možnosti nabíjania na trhu.

Foto: shutterstock.com/El editorial
Toyota stavia na všetky karty naraz
Akio Toyoda kedysi vyhlásil, že elektromobily nikdy nepresiahnu 30-percentný podiel na trhu, a argumentoval, že priemysel by sa mal sústrediť na hybridy a syntetické palivá. Napriek tomu, že spoločnosť priznala komerčný neúspech vodíkového modelu Mirai, Toyota zostáva verná vodíkovej technológii a vidí potenciál v jej kombinácii so spaľovacími motormi.
Ako automobilová veľmoc má Toyota finančnú a priemyselnú silu zlepšovať svoje hybridy a zároveň vyvíjať lepšie elektromobily. Vylepšila svoj elektrický model bZ a pridala do svojej rastúcej elektrickej ponuky modely bZ Woodland a C-HR. Jej luxusná značka Lexus nedávno uviedla na trh elektrický sedan ES a vylepšila model RZ.
Zatiaľ čo pozornosť sa sústreďuje na hybridy a elektromobily, Toyota nezabúda ani na radosť z jazdy. Generálny riaditeľ spoločnosti Kodži Sato nedávno povedal: „Auto nie je autom, ak nie je zábavné.“ V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať novú Supru, oživenú Celicu a možno aj nový MR2. Lexus uvedie na trh cestné auto inšpirované štýlom GT3, pravdepodobne s osemvalcovým motorom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Odkrývame špinavé tajomstvo čínskeho automobilového boomu
Toyota chystá dravca do terénu, ktorý otrasie trhom SUV
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.