10.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/mpohodzhay).
Moderné autá ponúkajú množstvo výbavy už v základe, no stále existujú prvky, za ktoré si musíte priplatiť. Niektoré z nich výrazne zvyšujú komfort a bezpečnosť, iné zlepšujú praktickosť vozidla. Prinášame vám prehľad doplnkov, ktoré skutočne zlepšia váš zážitok z jazdy a oplatí sa za ne zaplatiť aj v najvyššej výbave.

Foto: shutterstock.com/mpohodzhay
Súčasné automobily majú v štandardnej výbave množstvo užitočných aj menej potrebných vychytávok. Napriek tomu stále existujú prvky, ktoré si vyžadujú príplatok – a za niektoré sa skutočne oplatí priplatiť. Medzi mnohými možnosťami, ktoré ponúkajú nové automobily, nájdete také, ktoré jednoducho musíte mať, aby ste využili plný potenciál svojho vozidla.
Maticové svetlomety: revolúcia v nočnom videní
Ide o svetlomety, ktoré vám umožňujú jazdiť celú cestu so zapnutými diaľkovými svetlami. Nepleťte si túto funkciu s automatickým prepínaním medzi diaľkovými a stretávacími svetlami, ktorá zriedka funguje stopercentne a často spôsobuje frustráciu, niekedy dokonca hnev ostatných vodičov. Maticové svetlomety – ak sú správne nastavené – neoslňujú.
Svetelný lúč maticových svetlometov sa skladá zo segmentov, ktoré možno nezávisle od seba stmavovať. Týchto segmentov môže byť niekoľko desiatok, pričom najmodernejšie svetlá tohto typu sú v podstate projektory s tisíckami pixelov, schopné zobrazovať na ceste ľubovoľný vzor. Výsledkom je, že pri jazde mimo zastavaných oblastí so zapnutými diaľkovými svetlami ich nemusíte vypínať.
Systém, ktorý sleduje objekty na ceste, plynule stmavuje len jednotlivé segmenty svetiel, udržiavajúc v tieni vozidlá alebo osoby, ktoré by mohli byť oslnené. Tento tieň sa pohybuje tak, ako sa chránený objekt pohybuje vzhľadom na naše auto. Čo sa týka viditeľnosti v noci, maticové svetlá predstavujú absolútnu revolúciu.
Zaujímavé je, že túto technológiu neponúkajú čínski výrobcovia automobilov, aspoň väčšina z nich, a rôzne to býva aj u japonských výrobcov. V každom prípade, ak auto, ktoré kupujete, má v cenníku takéto svetlomety, oplatí sa pri nich zaškrtnúť políčko a priplatiť si, aj keď ide o niekoľko sto eur. Takéto osvetlenie zlepšuje komfort jazdy v noci aj bezpečnosť, keďže redukuje tzv. tunelové videnie.
Kamery s 360-stupňovým výhľadom: záchrana pre vaše disky
Systém 360-stupňových kamier sa skladá z niekoľkých kamier pripevnených ku karosérii automobilu – vzadu, vpredu a v spodnej časti vonkajších spätných zrkadiel. Obraz z týchto kamier procesor spája do jedného celku a konečným efektom je pohľad na okolie automobilu zhora – akoby z dronu. Takéto systémy fungujú lepšie alebo horšie, ale tie, ktoré fungujú dobre, sa mnohokrát ukážu ako nenahraditeľné, keď sa nachádzate na neznámom území a musíte vykonať sériu manévrov, vyhýbajúc sa obrubníkom a iným prekážkam.

Foto: shutterstock.com/RoClickMag
Dobre fungujúci systém 360-stupňových kamier zachránil už nejeden disk, ale tiež pomohol zaparkovať presne uprostred parkovacieho miesta. Ak nemáte možnosť vybrať si systém 360-stupňových kamier, zabezpečte si aspoň bežnú cúvaciu kameru. Viditeľnosť dozadu väčšiny moderných áut necháva veľa priestoru na zlepšenie a kamery tento problém riešia.
Posuvná zadná lavica: praktickosť na prvom mieste
Posuvná zadná lavica je ďalšia vec, ktorú prakticky nenájdete vo väčšine čínskych SUV, ale je prítomná v niektorých modeloch európskych značiek. Niekedy je posuvná zadná lavica súčasťou štandardnej výbavy (čo je chvályhodné), ale stáva sa, že na jej získanie musíte buď vybrať vyššiu úroveň výbavy, alebo zaplatiť za túto jednu možnosť alebo balík rôznych vecí.
Ak cena nie je príliš vysoká, oplatí sa zaplatiť: posuvná, najmä ak je delená, zadná lavica umožňuje zväčšiť batožinový priestor bez úplného vzdania sa miest na sedenie v druhom rade sedadiel. Jasné, nie je to často potrebné, ale keď už áno, niekedy rozhoduje o tom, či sa do auta zmestíte spolu s batožinou alebo nie.
Elektrické nastavovanie sedadla vodiča: pohodlie pre všetkých šoférov
Dôležité je elektrické nastavovanie sedadla vodiča – v prípade sedadla spolujazdca to má druhoradý alebo dokonca tretí význam. Veľmi často je to tak, že si môžete priplatiť za elektrické nastavovanie len jedného sedadla alebo oboch sedadiel – podľa toho, čo chcete.
Elektrické nastavovanie sedadla vodiča má ten zmysel, že umožňuje veľmi presné nastavenie sedadla, ale predovšetkým – ak má auto dvoch vodičov – stačí si zapamätať svoje optimálne nastavenie a po obsadení miesta vodiča ho vyvolať: sedadlo zaujme „našu“ pozíciu. Niektoré autá rozpoznávajú vodiča samy (buď pomocou kamery ako v novom Renault Austral), alebo podľa prítomnosti telefónu vodiča v aute – a samy nastavia sedadlo do našej optimálnej polohy.

Foto: shutterstock.com/mpohodzhay
Ak budete svoje auto používať sami a nezdieľate ho s nikým, tento prvok výbavy – ak je to veľký výdavok – môžete pokojne vynechať.
Vyhrievaný volant: zimný luxus za málo peňazí
Vyhrievanie volantu (a takisto sedadiel) oceníte v zime. Hoci zvyčajne nejde o drahú vec, niekedy je k dispozícii, žiaľ, len v balíkoch s inými prvkami výbavy. Vyhrievanie volantu v štandarde dostanete zriedka, o čom sa už presvedčilo mnoho kupujúcich prémiových áut, napríklad Mercedesov. Zaplatíte kopu peňazí, niektoré veci považujete za štandard, a potom… sklamanie. Pamätajte: ak si môžete objednať vyhrievanie volantu a cena nie je „z vesmíru“, urobte to.
Detekcia prekážok a brzdenie pri cúvaní: prevencia drahých nehôd
Ide o jedného z tých elektronických asistentov vodiča, ktorý vo veľmi mnohých autách stále vyžaduje príplatok. Nejde len o to, že keď cúvate, napríklad pri výjazde z brány, systém vás upozorní na blížiaci sa objekt z boku. Pokročilejšie systémy vás ochránia pred nehodou automatickým brzdením, keď riskujete kolíziu s objektom prichádzajúcim z boku, ktorý nemôžete vidieť.
Adaptívny tempomat: inteligentné udržiavanie rýchlosti
Je to jednoducho tempomat, len „múdrejší ako bežný“. Po aktivácii tempomatu a nastavení rýchlosti auto udržiava nastavenú rýchlosť len dovtedy, kým systém založený na senzoroch (radary, kamery, lidary) nezistí vozidlo jazdiace pred nami. Vtedy spomalí a udržiava konštantnú vzdialenosť. Keď objekt zrýchli, naše auto tiež zrýchli – až po predtým nastavený limit.
Najmodernejšie adaptívne tempomaty spomaľujú pred zákrutami a dokážu sa aj po zastavení rozbehnúť (táto funkcia sa nazýva „asistent jazdy v zápche“). Veľmi užitočná vec – ak niekto používa tempomat.

Foto: youtube.com/@HowToCarGuy
Pozor: v niektorých starších modeloch (napr. Toyota Proace Verso) sa stretávame s veľmi zjednodušenými adaptívnymi tempomatmi. Ktoré, keď zistia objekt v jazdnom pruhu, prestanú zrýchľovať, ale nebrzdí. To nie je úplne bezpečné.
Pneumatické odpruženie: luxus pre náročných
Pneumatické odpruženie robí to, čo sa žiadnym spôsobom nedá dosiahnuť pomocou tradičných pružín a tlmičov – aj keď tieto tlmiče majú nastaviteľnú silu tlmenia. Automobil vybavený pneumatickým odpružením môže byť komfortný, keď to očakávame. A môže ponúkať dokonca športové vlastnosti, keď zvolíme takýto režim práce odpruženia. Alebo keď systém sám zistí, že je to potrebné.
Autá vybavené pneumatickým odpružením najčastejšie dokážu aj „pokľaknúť“ – možno meniť výšku odpruženia. Teda svetlú výšku, ale napríklad aj znížiť zadné odpruženie, aby bolo ľahšie vložiť veci do batožinového priestoru. Plné pneumatické odpruženie sa vyskytuje prakticky výlučne v automobiloch z hornej poličky.
Dôležité upozornenie: v prípade použitých, niekoľkoročných a starších automobilov je to presne naopak: prítomnosť pneumatického odpruženia predstavuje veľké riziko. Nejde ani tak o to, že toto odpruženie je veľmi poruchové, ale jednoducho sa opotrebováva. Opravy pneumatického odpruženia bývajú veľmi, veľmi drahé.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kedy vymeniť spojku v aute? Benzín verzus diesel – prekvapivé rozdiely!
Suzuki ponúka komfort na dosah: Vitara a S-Cross teraz s automatom za príjemné peniaze
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.