Správy, Zaujímavosti,

Čínske embargo otriasa automobilovým priemyslom. Výrobcovia stopli výrobu!

7.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu). Obmedzenie vývozu vzácnych kovov z Číny spôsobilo globálnu krízu. Európske a japonské automobilky zatvárajú fabriky a varujú pred dlhodobými následkami. Peking zatvoril kohútik, autá...

7.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu).

Obmedzenie vývozu vzácnych kovov z Číny spôsobilo globálnu krízu. Európske a japonské automobilky zatvárajú fabriky a varujú pred dlhodobými následkami.

Automobilová závod
Čínske embargo otriasa automobilovým priemyslom. Výrobcovia stopli výrobu!
Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu

Peking zatvoril kohútik, autá prestávajú schádzať z liniek

Čína, ktorá spracováva neuveriteľných 90 percent svetovo vyťažených vzácnych kovov, zaviedla začiatkom apríla prísne licencie na ich export. Tento krok je považovaný za odvetu za clá, ktoré na čínske výrobky uvalila administratíva Donalda Trumpa. Výsledok? Už v apríli klesol vývoz surovín z Číny o polovicu a situácia sa dramaticky zhoršuje.

Európske združenie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) potvrdilo, že pre nedostatok surovín už zastavilo výrobu niekoľko európskych tovární na výrobu súčiastok. Hildegard Mueller, prezidentka nemeckého Združenia automobilového priemyslu (VDA), varuje, že riziko zastavenia výroby v ďalších závodoch neustále rastie.

Giganti v problémoch: Bosch, BMW aj Mercedes hlásia ťažkosti

Z niekoľkých stoviek žiadostí o exportné licencie Peking schválil len približne štvrtinu. Licencie získali len vybraní dodávatelia Volkswagenu, zatiaľ čo iní významní hráči ostali naprázdno. Bosch, jeden z najväčších dodávateľov automobilových dielov v Európe, tento týždeň oznámil, že jeho žiadosti uviazli v spleti nových, oveľa prísnejších vývozných procedúr zavedených čínskymi úradmi.

Aj BMW potvrdilo, že problémy zasiahli časť ich dodávateľského reťazca, hoci samotné závody zatiaľ pracujú normálne. Mercedes zvažuje vytvorenie „bezpečnostných nárazníkov“, teda zvýšenie zásob, čo má realizovať v spolupráci s kľúčovými dodávateľmi.

ZF Friedrichshafen zatiaľ získal väčšinu potrebných licencií, no varuje, že situácia sa môže vyvinúť podobne ako nedostatok polovodičov počas pandémie.

Nejde len o logistický problém, ale o varovný signál

EÚ sa roky sústredila na klimatickú transformáciu, pričom ignorovala vlastnú surovinová závislosť. Dnes platíme cenu za absenciu dlhodobej stratégie v tejto oblasti. Európa musí ísť ďalej než len k diverzifikácii dodávok – potrebujeme hlbšiu štrukturálnu zmenu: rozvoj recyklácie, spracovanie surovín v EÚ a partnerstvá s krajinami bohatými na suroviny. Nastal čas, kedy by sa zelená transformácia mala stretnúť s priemyselným realizmom. V opačnom prípade si namiesto nezávislosti zaobstaráme nové závislosti.

Japonsko tiež zastavuje výrobu, Suzuki v ťažkostiach

Problém nie je len európsky, ale celosvetový. Vo štvrtok sa z dvoch neoficiálnych, ale dobre informovaných zdrojov spojených so Suzuki objavili správy, že už 26. mája bola v Japonsku v dôsledku nedostatku dielov zastavená výroba modelu Swift (okrem verzie Sport). Japonský výrobca odmietol tieto správy komentovať a v oficiálnom vyhlásení len uviedol, že „vyhliadky na dodávky dielov sú jasnejšie“ a plná výroba má byť obnovená po 16. júni.

Rýchle riešenie neexistuje, odborníci bijú na poplach

Experti sa zhodujú – neexistuje rýchla alternatíva k čínskym dodávkam. Hoci BMW a General Motors vyvíjajú technológie elektrických motorov s obmedzeným alebo nulovým obsahom vzácnych kovov, výroba týchto riešení je zatiaľ príliš nákladná a v malom rozsahu.

Andreas Kroll, generálny riaditeľ spoločnosti Noble Elements, otvorene priznáva realitu: „Nemáme alternatívu na najbližšie tri roky – musíme sa dohodnúť s Čínou. Ovládajú 99,8% dodávok ťažkých vzácnych kovov.“

EÚ a Čína1
Čínske obmedzenia exportu zasiahli automobilky po celom svete. Výrobné linky sa zastavujú a tisíce zamestnancov sú v neistote.
Foto: youtube.com/@WallayBlue

Automobilový priemysel môže zachrániť len politická dohoda

Automobilový priemysel naliehavo vyzýva na dialóg medzi EÚ a Čínou, ktorý by obnovil transparentnosť a predvídateľnosť v licenčných postupoch. Absencia spoločných krokov ohrozuje nielen dodávateľské reťazce, ale aj tisíce pracovných miest v Európskej únii.

Eurokomisár pre priemysel Stéphane Séjourné tvrdí, že EÚ musí znížiť závislosť od Číny a už identifikovali 13 projektov mimo hraníc Spoločenstva, ktoré majú zvýšiť prístup ku kľúčovým surovinám. Zároveň prebiehajú rokovania s čínskymi orgánmi o zmiernení obmedzení.

Samostatnou otázkou je obchodná vojna medzi USA a Čínou vyvolaná clami zavedenými americkým prezidentom. Keď Čína reagovala vývoznými obmedzeniami, Trump obvinil Peking z porušenia dohody o tarifách a z používania vzácnych kovov ako nástroja politického tlaku. Nadchádzajúce stretnutie Trump-Si Ťin-pching sa má okrem iného týkať práve tejto otázky.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako vnímate závislosť európskeho automobilového priemyslu od čínskych surovín?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Čína zovrela päsť nad vzácnymi kovmi: Automobilky sa trasú o svoju budúcnosť

Bývalí zamestnanci zosnovali jeden z najväčších podvodov v automobilovom priemysle.

Kia Sportage v novom šate: Kórejská hviezda mení tvár a šokuje motoristov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Chladiaca kvapalina sa varí! Čo robiť a prečo nikdy nedolievať studenú vodu

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Saskiautami). K tomuto typu poruchy dochádza zvyčajne v najmenej očakávanom momente. Čo robiť, keď sa chladiaca kvapalina varí? Čo sa…

Milión dolárov za hodinu! Toyota investuje do inovácií viac ako celé štáty

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jevanto Productions). V každej hodine Toyota vydáva na výskum a vývoj milión dolárov a každý rok prihlasuje viac ako 15-tisíc…

Staré autá skutočne boli lepšie. Američania majú dôkazy o dramatickom zhoršení viditeľnosti

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars/Sue Thatcher) Americký inštitút IIHS-HLDI analyzoval, ako sa za posledné tri desaťročia zmenila viditeľnosť z miesta vodiča v nových autách.…

Dlhodobý prenájom auta: Revolúcia alebo pasca? Všetko čo potrebujete vedieť

24.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Pormezz) Potrebujete auto, ale nechcete investovať desaťtisíce eur do nového vozidla? Vynikajúcou alternatívou je dlhodobý prenájom. Je to flexibilná možnosť…

Manuál vs automat: Ktorá prevodovka je lepšia pre vás?

24.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Reshetnikov_art). V autách sa používajú dva druhy prevodoviek - automatické alebo manuálne. Tieto systémy sa výrazne líšia konštrukciou aj obsluhou.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov