6.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Einstock).
Obmedzenie vývozu minerálov kľúčových pre výrobu elektromobilov spôsobuje paniku medzi výrobcami áut po celom svete.

Foto: shutterstock.com/Einstock
Svetový automobilový priemysel je v pohotovosti. Čína, najväčší producent vzácnych zemín na svete, začala drasticky obmedzovať export surovín nevyhnutných pre výrobu elektrických motorov a batérií. Táto nečakaná situácia môže v najbližších mesiacoch paralyzovať výrobu áut a spôsobiť vážne problémy nielen európskym, ale aj americkým výrobcom.
Nemecké automobilky bijú na poplach
Ako prvé zdvihli varovný prst nemecké automobilky, ktoré upozorňujú, že čínske obmedzenia môžu v krátkom čase zastaviť ich výrobné linky. „Bez prístupu k týmto kľúčovým surovinám nemôžeme vyrábať elektromobily,“ varuje jeden z vysokopostavených manažérov nemeckého automobilového priemyslu.
Problém sa však netýka len výrobcov áut. Rovnaké obavy majú aj letecké spoločnosti, výrobcovia polovodičov a dokonca aj zbrojárske firmy, ktoré sú na týchto materiáloch závislé.
Odveta za Trumpove clá
Za čínskym rozhodnutím stojí s najväčšou pravdepodobnosťou politika. Peking pozastavil export širokého spektra kľúčových minerálov začiatkom apríla 2025, čo mnohí odborníci považujú za priamu odvetu za clá, ktoré zaviedol americký prezident Donald Trump.
Čína tak využíva svoju dominantnú pozíciu v dodávateľskom reťazci na to, aby prinútila USA prehodnotiť svoj postoj. Tento týždeň sa má uskutočniť stretnutie medzi prezidentom Trumpom a čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom, kde bude otázka vývozu vzácnych zemín nepochybne jednou z hlavných tém.
Ak Čína bude trvať na svojom obmedzení, alternatívy sú veľmi obmedzené. Mnohí experti sa obávajú, že výroba nových automobilov a ďalších produktov by sa mohla zastaviť už koncom tohto leta.

Foto: shutterstock.com/seyephoto
Boj s byrokraciou a ochrana duševného vlastníctva
Európska obchodná komora v Číne sa už stretla s čínskym ministerstvom obchodu, aby riešila túto krízu. Hoci Peking úplne nezastavil export, zaviedol komplikovaný licenčný systém.
„Žiadatelia o licencie musia poskytnúť citlivé informácie, ktoré by mohli ohroziť ich duševné vlastníctvo,“ vysvetľuje Adam Dunnett, generálny tajomník Európskej obchodnej komory v Číne. Navyše dodáva: „Ministerstvo musí spracovať tisíce žiadostí, ale má obmedzené zdroje.“
Európske automobilky teraz hľadajú alternatívne zdroje týchto vzácnych materiálov, no nájsť ich nebude jednoduché. Čína kontroluje viac ako 80% svetovej produkcie vzácnych zemín a vybudovanie nových ťažobných a spracovateľských kapacít mimo Číny by trvalo roky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Musk vzdoruje: „Ostanem šéfom Tesly, kým nezomriem“
Magická cesta: Nemecko spúšťa diaľnicu, ktorá nabíja elektromobily počas jazdy
Nemecký automobilový gigant sa zmenšuje: VW prepustí tretinu pracovnej sily
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.