1.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cars_king).
Predstavte si, že naštartujete svoje auto a namiesto obľúbenej hudby vám na displeji naskočí nevyžiadaná reklama. Pre majiteľov čínskych vozidiel Deepal sa táto dystopická vízia stala realitou. Polmilióna vodičov zažilo šok, keď im výrobca bez varovania poslal reklamu priamo do ich áut.

Foto: youtube.com/@cars_king
Dobrý úmysel, katastrofálny výsledok
Čínska automobilka Deepal nedávno predviedla, ako môže vyzerať budúcnosť automobilizmu, a nie je to vôbec príjemný pohľad. Spoločnosť rozhodla, že pošle reklamnú správu o zľavovom kupóne v hodnote približne 20 000 eur priamo na displeje všetkých svojich vozidiel. Päťsekundové reklamné oznámenie sa objavilo vždy po naštartovaní auta a zasiahlo približne 500 000 vozidiel.
Generálny riaditeľ spoločnosti Deng Chenghao vysvetlil toto rozhodnutie snahou informovať majiteľov modelu S09 o dostupnom zľavovom kupóne. Mnoho zákazníkov totiž podľa neho o tejto výhode nevedelo. Namiesto ocenenia sa však stretol s vlnou kritiky.
Majitelia áut zúria: „Toto je prekročenie hraníc!“
Reakcia používateľov bola okamžitá a jednoznačná – cítili sa podvedení a znechutení. Na sociálnych sieťach sa začali objavovať nahnevané príspevky, v ktorých majitelia vozidiel Deepal vyjadrovali svoje rozhorčenie nad narušením súkromia. Mnohí označili tento krok za nebezpečný precedens a varovali pred tým, čo by mohlo nasledovať.
„Dnes je to reklama, zajtra to môže byť sledovanie našich jazdeckých návykov alebo dokonca vzdialené ovládanie nášho vozidla,“ napísal jeden z rozhorčených majiteľov.
Ospravedlnenie prišlo, otázky zostávajú
Vedenie spoločnosti Deepal vrátane generálneho riaditeľa Denga Chenghaa sa za incident rýchlo ospravedlnilo. Formálne je teda záležitosť uzavretá, no zanechala po sebe znepokojujúce otázky o budúcnosti automobilizmu.
Moderné vozidlá dnes prijímajú aktualizácie softvéru automaticky a na diaľku. Komunikácia medzi výrobcom a vozidlom môže byť využitá na čokoľvek – od bežných aktualizácií cez reklamy až po potenciálne nebezpečné zásahy hackerov. Incident s Deepalom jasne ukazuje, ako ľahko môžu výrobcovia prekročiť hranice súkromia svojich zákazníkov.

Foto: youtube.com/@deepal-sg
Kto vlastne ovláda vaše auto?
Táto udalosť nás núti zamyslieť sa nad tým, kto má skutočnú kontrolu nad našimi vozidlami. Keď si kúpite auto, je naozaj vaše? Alebo je to len hardvér, ktorý výrobca môže kedykoľvek ovplyvniť prostredníctvom softvéru?
S rastúcim počtom „inteligentných“ vozidiel na cestách sa tieto otázky stávajú čoraz naliehavejšími. Incident v Číne je možno len predzvesťou toho, čo nás čaká v budúcnosti, ak nebudú stanovené jasné pravidlá pre ochranu súkromia motoristov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nórsko prekvapuje: Ako jediná krajina povolila chodcom prechádzať na červenú!
Z hatchbacku na crossover: Škoda prekvapuje modernou verziou Favoritu
BMW šokuje svet: Predstavilo motocykel budúcnosti
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.