1.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GreatBigBuilds).
Kým americký vizionár svoje plány pochoval, čínski inžinieri práve vyriešili problém, ktorý brzdil vývoj superrýchlych magnetických vlakov.

Foto: youtube.com/@GreatBigBuilds
Ľudstvo už desaťročia sníva o dopravných prostriedkoch, ktoré by nás dokázali prepravovať rýchlosťou prekonávajúcou všetko, čo dnes poznáme. Jedným z najambicióznejších projektov posledných rokov bol Hyperloop One podporovaný Elonom Muskom. Napriek miliardovým investíciám však narazil na neprekonateľné prekážky. Medzitým sa na opačnej strane zemegule podarilo čínskym inžinierom dosiahnuť prelom, ktorý môže navždy zmeniť spôsob, akým cestujeme.
Muskove sny o revolúcii v doprave sa rozplynuli
Hyperloop One mal byť revolučným dopravným prostriedkom, ktorý by nás v podtlakových tubusoch prepravoval závratnou rýchlosťou. Napriek počiatočnému nadšeniu a veľkým investíciám však projekt narazil na technické problémy, ktoré sa ukázali ako neprekonateľné. Americký tím inžinierov bojoval s množstvom výziev, no riešenia nedokázal nájsť.
Nakoniec padlo rozhodnutie, ktoré mnohých fanúšikov futuristickej dopravy sklamalo – vývoj pasažierskej verzie Hyperloopu One bol oficiálne zastavený. Muskove ambiciózne plány na prepravu ľudí v kapsulách rútiacich sa rýchlosťou stoviek kilometrov za hodinu sa tak rozplynuli.
Čínsky Maglev prekonáva nemožné: Turbulenciám odzvonilo
Zatiaľ čo americký projekt skolaboval, čínski vývojári dosiahli zásadný prelom v technológii magnetických vlakov. Jednou z najväčších prekážok pri vývoji superrýchlych dopravných prostriedkov boli vždy turbulence a vibrácie, ktoré by cestujúcim znepríjemňovali alebo dokonca znemožňovali cestovanie.
Čínski inžinieri však prišli s revolučným riešením. Pomocou kombinácie pasívnych pneumatických pružín a pokročilých elektromagnetických aktuátorov sa im podarilo znížiť intenzitu turbulencií takmer o polovicu. Celý systém je navyše riadený umelou inteligenciou, čo umožňuje dynamicky reagovať na podmienky počas jazdy.
Zaujímavé je, že pri testovaní zistili, že pri rýchlostiach okolo 400 a 600 km/h dochádza k nebezpečným rezonanciám. Avšak pri rýchlosti 1000 km/h sa tento jav výrazne zmenšuje, čo otvára možnosti pre skutočne superrýchlu prepravu.
Testy potvrdzujú úspech: Vibrácie znížené o 45,6 percenta
Čínski vedci nezostali len pri teoretických modeloch. Svoje inovácie otestovali na modeli v mierke 1:10 a výsledky prekonali všetky očakávania. Intenzita vertikálnych vibrácií klesla o neuveriteľných 45,6 percenta, čo by v praxi znamenalo podstatne pohodlnejšiu jazdu pre cestujúcich.
„Toto je skutočný prelom v technológii magnetických vlakov,“ hovorí jeden z čínskych inžinierov zapojených do projektu. „Dokázali sme vyriešiť problém, ktorý brzdil vývoj super-rýchlych dopravných prostriedkov už desaťročia.“
Pred tímom stále stojí množstvo výziev vrátane prispôsobenia týchto zmien pre vozidlá v skutočnej veľkosti a v reálnych podmienkach. Napriek tomu sú čínski odborníci presvedčení, že sú na dobrej ceste k vytvoreniu dopravného prostriedku budúcnosti, ktorý by mohol premávať rýchlosťou až 1000 km/h.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Superrýchle vlaky po celom svete. V ktorých krajinách premávajú a akou rýchlosťou?
Najvyšší most sveta sa stane rajom pre adrenalínových nadšencov
Staviteľský zázrak bez počítačov: 1000-ročná studňa s 3500 schodmi ohromuje svet
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.