29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/AlbertoGonzalez).
Krajina s nízkymi nákladmi sa chystá na revolúciu v automobilovom priemysle, ktorá môže zmeniť ekonomickú mapu Európy

Foto: shutterstock.com/AlbertoGonzalez
Zatiaľ čo Európska únia bojuje s čínskou konkurenciou v oblasti elektromobilov zavádzaním ciel, na horizonte sa objavuje nový, možno ešte väčší súper – Maroko. Táto severoafrická krajina s lacnou pracovnou silou a strategickou polohou na prahu Európy sa rýchlo mení na automobilovú veľmoc, ktorá by mohla v blízkej budúcnosti zamiešať karty na európskom trhu.
Z púšte do výrobných hál: Marocká automobilová revolúcia
Dlhý nákladný vlak plný čerstvo vyrobených áut z továrne Renault na predmestí Tangeru, smerujúci k Stredozemnému moru, sa stal symbolom prudkého rastu marockého automobilového priemyslu. Tieto vozidlá čoskoro zaplnia európske predajne, pričom zákazníci možno ani netušia, odkiaľ vlastne pochádzajú.
„Marocký automobilový priemysel za posledné desaťročie neuveriteľne posilnil a láka čoraz viac európskych aj čínskych investorov,“ hovorí Ryad Mezzour, marocký minister priemyslu. Podľa odborníkov by Maroko mohlo v nasledujúcich rokoch zdvojnásobiť svoju produkciu áut, čo by výrazne podporilo rast HDP krajiny.
Lacná pracovná sila ako magnet pre investorov
Čo stojí za týmto prudkým rastom? Odpoveď je jednoduchá – peniaze. Priemerná mesačná mzda v Maroku sotva presahuje 300 eur, čo je dokonca menej než v Číne. Pridajte k tomu výhodnú geografickú polohu s priamym prístupom k Stredozemnému moru a špeciálne obchodné dohody s Európskou úniou, a máte recept na ekonomický zázrak.
„Maroko sa stáva atraktívnym centrom pre výrobu elektromobilov. Jeho geografická poloha podobná Španielsku, ale s výrazne nižšími nákladmi na pracovnú silu, láka investorov, ktorí by inak mohli skončiť v južnej Európe,“ vysvetľuje situáciu analytik automobilového priemyslu.
Čísla, ktoré hovoria za všetko: Maroko predbieha Európu
Celková produkcia vozidiel v tejto africkej krajine vzrástla v roku 2023 o pozoruhodných 15%, keď prekročila hranicu 500 000 vyrobených áut. Maroko už teraz vyrába viac vozidiel ako európske krajiny ako Maďarsko či Rumunsko.
Export marocké automobilového priemyslu dosiahol v roku 2023 hodnotu približne 13 miliárd eur, čo predstavuje medziročný nárast o 27%. A to je len začiatok. Podľa ministra Mezzour by krajina mohla do konca roka 2025 vyrábať milión vozidiel ročne a do roku 2028 až 1,4 milióna. Ak sa tieto predpovede naplnia, Maroko by predbehlo krajiny ako Taliansko a dostalo by sa na úroveň Francúzska.

Foto: shutterstock.com/laabiraid
Príležitosť alebo hrozba? Čo to znamená pre Európu
Prudký rast marockého automobilového priemyslu prináša nielen výzvy, ale aj príležitosti. Európske krajiny by mohli profitovať z rastúcej kúpnej sily marockých spotrebiteľov, čo by zvýšilo dopyt po európskych tovaroch a službách.
Na druhej strane však Maroko predstavuje vážnu konkurenciu pre európsky automobilový priemysel. V čase, keď sa výrobcovia snažia znížiť náklady na výrobu elektromobilov, ponúka Maroko lákavú alternatívu k tradičným európskym výrobným lokalitám.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Po zavedení dane na elektromobily prudko klesli predaje
Ruský automobilový sen na dne: Volga, ktorá nikdy nevyšla z továrne
Automobilky našli spôsob, ako bojovať s čínskymi autami: Najímajú inžinierov za zlomok platu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.