Elektro, Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Koniec dlhého čakania: Indovia vyvinuli batériu, ktorá sa nabije za 6 minút

29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Phonlamai Photo). Nová technológia sodíkovo-iónových batérií môže zmeniť budúcnosť elektromobility. Nabíjanie trvá len 6 minút, životnosť je dlhšia a riziko požiaru minimálne. Elektrické vozidlá sa...

29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Phonlamai Photo).

Nová technológia sodíkovo-iónových batérií môže zmeniť budúcnosť elektromobility. Nabíjanie trvá len 6 minút, životnosť je dlhšia a riziko požiaru minimálne.

Batéria elektromobilu
Koniec dlhého čakania: Indovia vyvinuli batériu, ktorá sa nabije za 6 minút.
Foto: shutterstock.com/Phonlamai Photo

Elektrické vozidlá sa už dve desaťročia snažia preraziť na hlavný automobilový trh. Napriek neustálemu zdokonaľovaniu technológie majú stále jednu zásadnú slabinu – batérie. Konkrétne ide o dojazd, čas nabíjania a životnosť. Práve v tejto oblasti prichádza prevratná novinka z Indie, ktorá môže vyriešiť najväčšie problémy elektromobility.

Nabite svoje auto za čas rannej kávy

Výskumníci z prestížneho indického inštitútu Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research vyvinuli sodíkovo-iónovú batériu, ktorá prekonáva všetky doterajšie obmedzenia. Najväčším triumfom je rýchlosť nabíjania – batéria sa nabije na 80 percent kapacity za neuveriteľných 6 minút. To je porovnateľné s časom potrebným na natankovanie klasického auta s veľkou nádržou.

„Táto technológia môže konečne presvedčiť aj najväčších skeptikov elektromobility,“ hovoria odborníci. „Predstavte si, že zaparkujete, idete na kávu a keď sa vrátite, vaše auto je nabité a pripravené na ďalších niekoľko stoviek kilometrov.“

Dlhšia životnosť a bezpečnosť na prvom mieste

Indickí vedci však nezostali len pri rýchlosti nabíjania. Nová batéria vydrží minimálne 3000 nabíjacích cyklov, čo výrazne predlžuje jej životnosť. Navyše, vďaka špeciálnej konštrukcii sa minimalizuje riziko vzniku požiaru, ktorý bol vždy strašiakom majiteľov elektromobilov.

Technológia využíva nanočastice pokryté vrstvou uhlíka a hliníka, čo nielen urýchľuje nabíjanie, ale aj výrazne znižuje tvorbu tepla počas tohto procesu. Práve prehrievanie bolo jedným z hlavných problémov doterajších batérií.

Cenovo dostupnejšia alternatíva pre masový trh

Ďalšou skvelou správou je cena. Sodík je oveľa dostupnejší a lacnejší ako lítium, ktoré sa používa v súčasných batériách. To by mohlo výrazne znížiť náklady na výrobu elektromobilov a urobiť ich dostupnejšími pre širšiu verejnosť.

„Lítium je limitovaný zdroj a jeho ťažba má značný dopad na životné prostredie. Sodík je naproti tomu bežný prvok, ktorý nájdeme prakticky všade,“ vysvetľujú výskumníci. „Navyše, jeho dostupnosť umožní masovú produkciu batérií bez obáv z vyčerpania surovín.“

Nabíjanie elektromobilu
Nabíjanie za 6 minút – sen, ktorý sa stáva skutočnosťou vďaka indickým vedcom.
Foto: shutterstock.com/PH888

Široké využitie nielen v automobilovom priemysle

Nová technológia má potenciál zmeniť nielen svet automobilov. Sodíkovo-iónové batérie môžu slúžiť aj ako úložiská energie pre obnoviteľné zdroje alebo ako zdroj energie pre elektronické zariadenia.

Indickí vedci už spolupracujú s niekoľkými automobilkami na implementácii tejto technológie do sériovo vyrábaných vozidiel. Prvé prototypy by sa mohli objaviť na cestách už v nasledujúcich rokoch.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Presvedčila by vás táto technológia na kúpu elektromobilu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Automobilka v kríze: Prepustí 3000 zamestnancov v snahe ušetriť miliardy

Chráňte srdce vášho auta: Ako správne kontrolovať hladinu oleja a kedy ho dopĺňať

Karavanisti, pozor! Obľúbená dovolenkové destinácia zakazuje voľné táborenie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Škoda predstavila úžitkovú verziu elektrického SUV Enyaq

16.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VisionEffecttvTR) Divízia značky Škoda vo Veľkej Británii predstavila úžitkovú verziu elektrického SUV Enyaq. Nová Škoda Enyaq Cargo je prvým úžitkovým…

Vplyv rýchlosti na dojazd elektromobilov: Krutá realita

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Sport car hub). Elektromobily sú často prezentované ako budúcnosť dopravy, no ich použiteľnosť výrazne ovplyvňuje rýchlosť jazdy. Vysoké rýchlosti môžu…

Výsledky správy o poruchovosti: Až 36 % áut sa pokazí už v prvom roku po kúpe

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/alexgo.photography). Podľa štatistiky poruchovosti až 36 % automobilov má poruchu už v prvom roku po kúpe. Najčastejšie sa kazí jedna…

Nový mrakodrap dosiahne takmer 400 metrov

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: instagram.com/bkkarchitects/). Austrália, hoci je najmenším kontinentom na svete, sa čoskoro bude môcť pochváliť najväčším mrakodrapom vo svojej histórii. Ak sa…

Rekordný projekt v Katare: Stavajú dve obrovské školy pomocou 3D tlače

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Photo Drive). V Katare prebieha najväčší projekt 3D tlače v histórii stavebníctva. Dve moderné školy, ktoré sa stavajú pomocou tejto…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov