28.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim).
Japonský automobilový priemysel čelí novým výzvam zo strany USA, no história ukazuje, že tieto prekážky môžu priniesť nečakané príležitosti. Malá rodinná firma Kyowa Industrial je príkladom, ako z obchodnej vojny vyjsť posilnený.

Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim
Obchodné vojny medzi USA a ázijskými krajinami nie sú ničím novým. V 80. rokoch minulého storočia bol Japonsko tým strašiakom, ktorým je dnes Čína. Vtedajší prezident Ronald Reagan zaviedol opatrenia na obmedzenie „prehnaného“ japonského exportu. História sa teraz opakuje s Trumpovými clami – a japonské firmy už vedia, ako reagovať.
Tajomstvo japonského úspechu: Neustále zdokonaľovanie
Kyowa Industrial, 78-ročná rodinná firma so 120 zamestnancami, patrí k tisícom malých japonských podnikov na spodku dodávateľského reťazca automobilového priemyslu. Ich filozofia „monozukuri“ (umenie výroby) je vlastne adaptáciou slávnej metódy toyota neustáleho zlepšovania výrobných procesov.
Keď pred 40 rokmi čelilo Japonsko podobným obchodným prekážkam, otec súčasnej riaditeľky Hiroko Suzuki našiel východisko v prechode na technologicky náročnejšie automobilové komponenty, ktoré sa lepšie predávali aj na americkom trhu. Dnes táto malá firma dodáva komponenty dokonca aj tímom Formuly 1.
Trumpove clá bolia, ale nelikvidujú
„Japonsko sa za posledné desaťročia výrazne zmenilo,“ vysvetľuje 65-ročná Hiroko Suzuki, vyštudovaná v USA a tretia generácia vlastníkov Kyowa Industrial. „Kedysi sme zaplavovali svet elektronikou a mikroprocesormi, dnes sme oveľa závislejší od výroby automobilových súčiastok.“
Nástup elektrických vozidiel už sám osebe narušil tradičný japonský automobilový priemysel, keďže elektrické autá potrebujú menej a iné komponenty. Preto Suzuki v roku 2016 rozšírila podnikanie aj o výrobu neurochirurgických nástrojov. Tieto začali vyvážať do USA minulý rok – lenže Trumpove clá sa vzťahujú aj na zdravotnícke pomôcky.
Ako sa japonské firmy prispôsobujú novej realite
Hoci Kyowa nedodáva súčiastky priamo do USA, vedenie firmy sa obáva, že automobilky zasiahnuté Trumpovými clami budú tlačiť na znižovanie cien od svojich dodávateľov, aby kompenzovali zvýšené náklady.
Japonské automobilky v reakcii na otázky agentúry Reuters uviedli, že plánujú „spolupracovať“ so svojimi obchodnými partnermi pri riešení nečakaných nákladov – inými slovami, podelia sa o extra výdavky. Zároveň zvýšia ceny áut na americkom trhu, aby nemuseli celých 25 percent cla preniesť na zákazníkov.

Foto: youtube.com/@aroragagan79
Z krízy príležitosť: Modernizácia a diverzifikácia
Odborníci tvrdia, že japonský automobilový priemysel by mal využiť túto ranu ako príležitosť na modernizáciu a dobiehanie čínskych konkurentov v oblasti elektromobility.
Kyowa medzitým prehodnocuje svoju stratégiu. Namiesto rozširovania exportu zdravotníckych zariadení do USA zvažuje presun časti výroby priamo na americkú pôdu, aj keď to zvýši výrobné náklady. Súčasne rokuje s distribútormi v Singapure a Hongkongu o expanzii na ázijské trhy.
„Vždy existuje cesta vpred,“ hovorí Suzuki. „Pred štyridsiatimi rokmi sme tiež čelili prekážkam a prispôsobili sme sa. Teraz to urobíme znova.“
Čo je isté – americkí zákazníci budú tak či onak musieť siahnuť hlbšie do vrecka.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Automobilky našli spôsob, ako bojovať s čínskymi autami: Najímajú inžinierov za zlomok platu
Najpredávanejšia Dacia ako ojazdená: Ktorá generácia je zlatou strednou cestou a ktorej sa vyhnúť?
Novinka na cestách: Prvé LED svetlá s európskou homologáciou pre každé auto!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.