Správy, Zaujímavosti,

Trump hrozí Applu: „Vyrábajte iPhony v USA, alebo zaplaťte!“

26.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@globalnews). Donald Trump opäť zamiešal karty na technologickom trhu. Tentokrát si zobral na mušku giganta Apple, ktorému pohrozil novými clami, ak nepresunie výrobu iPhonov späť...

26.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@globalnews).

Donald Trump opäť zamiešal karty na technologickom trhu. Tentokrát si zobral na mušku giganta Apple, ktorému pohrozil novými clami, ak nepresunie výrobu iPhonov späť do USA. Táto správa zasiahla nielen samotnú spoločnosť, ale aj milióny používateľov po celom svete, ktorí sa obávajú, že ich ďalší smartphone bude výrazne drahší.

Trump Cook
Trump hrozí Applu: „Vyrábajte iPhony v USA, alebo zaplaťte!“
Foto: youtube.com/@globalnews

Trumpove clá zasiahli Apple priamo do srdca

Nová colná politika prezidenta Trumpa spôsobila na trhu s elektronikou poriadny rozruch. Jej hlavným cieľom je pritiahnuť amerických výrobcov späť na domácu pôdu. Dovážané spotrebné tovary sú zaťažené mimoriadne vysokými clami, ktoré môžu dosiahnuť až 54% v prípade Číny (20% základné clo plus 34% Trumpovo dodatočné clo).

Apple momentálne vyrába a montuje svoje iPhony predovšetkým v Číne, no časť produkcie prebieha aj v Indii a najnovšie vo Vietname. Niektoré komponenty pochádzajú zo Spojených štátov, Taiwanu, Južnej Kórey či Japonska. Práve táto diverzifikácia výroby teraz naráža na Trumpovu víziu americkej ekonomickej dominancie.

„Vyrábaj v Amerike, alebo plať!“ – Trump priamo adresoval šéfovi Applu

Aby Apple obmedzil výdavky, začal presúvať čoraz viac výroby z Číny do Indie. To však zjavne neuspokojilo amerického prezidenta, ktorý by radšej videl fabriky na domácej pôde. Trump preto adresoval svoje hrozby priamo šéfovi Applu.

„Už dávno som informoval Tima Cooka, že očakávam, že iPhony predávané v USA budú vyrábané a montované v Spojených štátoch, nie v Indii ani nikde inde. Ak to tak nebude, Apple bude musieť zaplatiť USA clo minimálne 25%,“ napísal Trump minulý piatok na svojej platforme Truth Social.

Trump následne reportérom v Oválnej pracovni potvrdil svoju nekompromisnosť: „Dohodol som sa s Timom, že to neurobí. Povedal, že ide do Indie stavať továrne. Ja som mu odvetil: V poriadku, že ideš do Indie, ale nebudeš tu predávať bez ciel. A tak to proste je.“

Kto nakoniec zaplatí viac? Pravdepodobne zákazníci

Experti predpokladajú, že Apple skôr prehltne horkú pilulku a zaplatí clá, než by začal vyrábať v USA. „Z hľadiska efektívnosti je pre Apple výhodnejšie zaplatiť 25% clo za iPhony predávané na americkom trhu, než presunúť výrobné linky späť do USA,“ komentoval analytik dodávateľského reťazca Applu Ming-Chi Kuo.

Apple
Made in USA? Trumpova vízia amerických iPhonov naráža na ekonomickú realitu.
Foto: shutterstock.com/Sunil prajapati

Mnohí odborníci sa zhodujú, že presun výroby do USA by bol v najlepšom prípade extrémne nákladný, v najhoršom dokonca nemožný. Vznikol tak patový stav, za ktorý pravdepodobne zaplatia spotrebitelia.

Hoci Apple spomínal optimalizáciu dodávateľského reťazca, vďaka ktorej by cena iPhonu mohla zostať na doterajšej úrovni, spoločnosť nevylučuje jej zvýšenie, ak to bude nevyhnutné. Analytici predpovedajú, že cena by mohla vzrásť o 100-300 dolárov. Apple môže tiež uzavrieť dohodu s Trumpovou administratívou alebo napadnúť jej rozhodnutie na súde.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako by mal Apple reagovať na Trumpove hrozby?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Zostať sedieť alebo budete platiť: Turecko zaviedlo pokuty za predčasné rozopínanie pasov

Prečo vám letuška káže odkryť okno? Dôvod vás prekvapí!

Zásah blesku do auta: Čo vás skutočne chráni pred smrťou v kovových „rakvách“?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Japonci môžu vyjsť z amerického tlaku ako víťazi: Ako malá firma prekonáva Trumpove clá

28.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim). Japonský automobilový priemysel čelí novým výzvam zo strany USA, no história ukazuje, že tieto prekážky môžu priniesť nečakané…

Neviditeľný nepriateľ vášho auta: Ako zabrániť korózii karosérie a ušetriť stovky eur

28.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Yanya). Korózia nie je len kozmetický problém – môže ohroziť bezpečnosť vášho vozidla a drasticky znížiť jeho hodnotu. Naučte sa,…

Nemecká duša, talianske šaty: Zrodila sa nová automobilová legenda Bovensiepen Zagato

28.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AUTOWORLD77). Rodina zakladateľa Alpiny predstavila exkluzívne GT kupé s výkonom 603 koní, ktoré spája nemeckú techniku s talianskym dizajnom. Limitovaná…

Ako telefonovať v lietadle? Toto je jediný povolený spôsob

28.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jirapong Manustrong). Používanie mobilov počas letu podlieha prísnym pravidlám. Porušenie môže znamenať vysokú pokutu alebo dokonca zákaz lietania. Prinášame vám…

Automobilka v kríze: Prepustí 3000 zamestnancov v snahe ušetriť miliardy

28.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jenson). Švédska automobilka musí drasticky znižovať náklady, no svojej elektrickej vízie sa nevzdáva. Automobilka v kríze: Prepustí 3000 zamestnancov v…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov