22.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Miljan Zivkovic).
Nastupovanie a vystupovanie z auta môže byť pre mnohých vodičov každodennou výzvou. Odborníci odhalili, ktoré modely áut sú najvhodnejšie pre pohodlné nastupovanie a ktoré vám naopak spôsobia komplikácie. Prinášame vám aktualizovaný rebríček modelov.

Foto: shutterstock.com/Miljan Zivkovic
Kto by to nepoznal – bolesti chrbta po vystúpení z príliš nízkeho auta alebo nepohodlné naťahovanie sa pri nastupovaní do vysokého vozidla. Výška sedadla od zeme je parameter, ktorý mnohí pri kúpe auta prehliadajú, no v každodennom živote zohráva kľúčovú úlohu. Práve preto sme pre vás pripravili komplexný prehľad, ktorý vám pomôže vybrať auto ideálne pre vaše potreby.
SUV vedú, športové zaostávajú
Nie je žiadnym prekvapením, že popularita SUV a crossoverov stále rastie. Okrem lepšieho výhľadu z kabíny, priestrannejšieho interiéru či väčšieho batožinového priestoru ponúkajú jednu zásadnú výhodu – pohodlné nastupovanie a vystupovanie. Tento faktor oceňujú najmä starší vodiči alebo ľudia s pohybovými ťažkosťami.
Kým nemecká organizácia ADAC odporúča minimálnu výšku sedadla 47 cm nad zemou, naše testy ukazujú, že ideálna výška začína až od 65 cm. Pre porovnanie – športová Mazda MX-5 má sedadlo len 44 cm nad zemou, čo robí nastupovanie skutočne náročným aj pre zdravých jedincov.
Kráľ pohodlia: Nissan X-Trail
Absolútnym víťazom v našom rebríčku sa stal Nissan X-Trail (2023) so sedadlom vo výške neuveriteľných 75 cm nad zemou. Pri priemernej výške Slováka 180 cm a Slovenky 165 cm predstavuje toto vozidlo ideálnu voľbu pre jednoduché nastupovanie bez námahy.
V tesnom závese za ním nasledujú BAIC Beijing 5 so 74 cm, Renault Espace a MG HS, oba so 73 cm nad zemou. Všetky tieto vozidlá získali plný počet 4 bodov v našom hodnotení pohodlnosti nastupovania.
Nie len výška sedadla rozhoduje
Pri hodnotení komfortu nastupovania a vystupovania musíme brať do úvahy viacero faktorov. Okrem výšky sedadla je dôležitá aj celková výška karosérie. Čím vyššia strecha, tým menej sa musíte zohýbať pri nastupovaní.
Zaujímavosťou je, že rozdiel medzi najnižším a najvyšším nastavením sedadla predstavuje priemerne 4-8 cm, v závislosti od modelu. Avšak pri maximálnom zdvihnutí sedadla sa zmenšuje priestor nad hlavou, čo môže sťažovať vystupovanie.

Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk
Najhoršie modely? Športové a nízke vozidlá
Na opačnom konci rebríčka sa umiestnila už spomínaná Mazda MX-5 s výškou sedadla iba 44 cm, ktorá ako jediná dostala len 1 bod. Medzi ďalšie modely s nižším hodnotením (2 body) patria napríklad Volvo S90, Opel Astra či BMW M135 xDrive s výškou sedadla okolo 56 cm.
Vyberáte nové auto? Myslite na pohodlie
Pri kúpe nového vozidla nezabúdajte na tento často prehliadaný, no v každodennom živote veľmi dôležitý parameter. Najmä ak patríte k starším vodičom, máte zdravotné obmedzenia alebo jednoducho oceníte komfort pri nastupovaní, zvoľte vozidlo s výškou sedadla aspoň 65 cm nad zemou.
Značka a model (rok výroby), výška sedadla nad zemou, jednoduché nastupovanie (hodnotenie), výška karosérie, svetlá výška:
- Nissan X-Trail (2023) 75 cm 4 body 172,5 cm 19,2 cm
- BAIC Beijing 5 (2023) 74 cm 4 body 168,0 cm 16,0 cm
- Renault Espace (2024) 73 cm 4 body 164,5 cm 18,0 cm
- MG HS (2023) 73 cm 4 body 168,5 cm 14,5 cm
- SsangYong Torres EV (2024) 73 cm 4 body 171,5 cm 16,9 cm
- Renault Rafale (2024) 72 cm 4 body 161,3 cm 17,4 cm
- Porsche Macan EV (2024) 72 cm 4 body 162,2 cm 18,5-22,5 cm
- MG HS (2024) 71 cm 4 body 166,4 cm 18,0 cm
- Tesla Model X (2023) 71 cm 4 body 168,0 cm 16,8-22,9 cm
- BAIC Beijing 7 (2023) 71 cm 4 body 171,5 cm 20,0 cm
- Mitsubishi Eclipse PHEV (2022) 70 cm 4 body 168,5 cm 18,4 cm
- Range Rover Defender V8 (2023) 88 cm 3 body 197,0 cm 22,8-29,1 cm
- Range Rover Sport (2023) 85 cm 3 body 182,0 cm 21,6-28,0 cm
- Mercedes-AMG GLE 53 Coupe (2024) 80 cm 3 body 172,0 cm neuv.
- Kia EV9 (2024) 79 cm 3 body 178,0 cm 17,7 cm
- Voyah Free (2023) 69 cm 3 body 164,5 cm 11,8-21,3 cm
- Hyundai Tucson HEV (2023) 69 cm 3 body 165,0 cm 17,0 cm
- MG ZS (2023) 68 cm 3 body 164,4 cm 16,4 cm
- Alfa Romeo Junior (2024) 67 cm 3 body 153,2 cm 19,8 cm
- Seat Ateca (2023) 67 cm 3 body 161,5 cm 18,0 cm
- Hyundai Ioniq 5 67 cm 3 body 160,5 cm 16,0 cm
Pokračujeme…
- Mercedes-AMG GLC 63 SE (2023) 67 cm 3 body 163,5 cm 15,8 cm
- Volkswagen ID.7 (2023) 67 cm 3 body 153,6 cm 14,9 cm
- Škoda Enyaq (2023) 65 cm 3 body 164,8 cm 18,6 cm
- Škoda Karoq (2025) 65 cm 3 body 161,2 cm 17,6 cm
- Volkswagen T-Roc (2024) 65 cm 3 body 158,4 cm 16,0 cm
- Citroen C3 (2025) 64 cm 3 body 156,7 cm 16,3 cm
- Fiat 600 (2024) 62 cm 2 body 152,3 cm neuv.
- MG3 (2024) 61 cm 2 body 150,4 cm 14,8 cm
- Suzuki Swift (2024) 61 cm 2 body 149,5 cm neuv.
- Dacia Jogger Hybrid (2024) 60 cm 2 body 167,4 cm 20,0 cm
- Aixam e-Coupe (2025) 59 cm 2 body 148,0 cm neuv.
- MG4 (2023) 59 cm 2 body 150,4 cm 15,0 cm
- Mitsubishi Colt (2023) 59 cm 2 body 143,5 cm neuv.
- Škoda Fabia (2024) 58 cm 2 body 145,9 cm 13,8 cm
- Citroen C5 X 58 cm 2 body 149,0 cm 19,4 cm
- Kia EV6 (2023) 58 cm 2 body155,0 cm 16,0 cm
- Toyota Camry (2024) 58 cm 2 body144,5 cm neuv.
- Volkswagen Passat B9 (2024) 58 cm 2 body 152,1 cm neuv.
- Mazda 3 (2023) 57 cm 2 body 143,5 cm 14,0 cm
- Mercedes E 220 d (2023) 57 cm 2 body 146,9 cm 12,2 cm
- BMW M135 xDrive (2024) 56 cm 2 body 145,9 cm neuv.
- Opel Astra (2024) 56 cm 2 body 146,5 cm neuv.
- Peugeot E-308 (2023) 56 cm 2 body 144,5 cm neuv.
- Volvo S90 (2023) 56 cm 2 body 144,6 cm 15,1 cm
- Mazda MX-5 (2024) 44 cm 1 bod 123,0 cm 13,4 cm
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec starých dieslov na Slovensku? Nové emisné pravidlá EÚ nemajú zľutovanie!
Hybridný alebo Plug-in automobil? Prečítajte si toto, než miniete tisíce eur!
Výmena oleja každých 30-50 tisíc km? Hazardná hra s motorom vášho auta!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.