Správy, Tipy, Zaujímavosti,

TDI: Turbodieseloví králi ciest, ktorí píšu motoristickú históriu už viac ako tri desaťročia

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RushLaneNews). Kultové motory TDI fascinujú vodičov od roku 1989. Prečo sa stali legendou a aké tajomstvá skrývajú pod kapotou? Viac ako 36 rokov písania motoristickej...

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RushLaneNews).

Kultové motory TDI fascinujú vodičov od roku 1989. Prečo sa stali legendou a aké tajomstvá skrývajú pod kapotou?

Motor TDI
TDI: Turbodieseloví králi ciest, ktorí píšu motoristickú históriu už viac ako tri desaťročia.
Foto: youtube.com/@RushLaneNews

Viac ako 36 rokov písania motoristickej histórie, milióny spokojných vodičov a nespočetné množstvo prejdených kilometrov. Technológia TDI (Turbocharged Direct Injection) sa stala synonymom spoľahlivosti, výkonu a úspornosti. Poďme sa spoločne pozrieť, čo sa skrýva za týmito legendárnymi písmenami, ktoré dodnes rozbúchajú srdce každého pravého motoristu.

Čo vlastne znamená skratka TDI?

TDI alebo Turbocharged Direct Injection (turbodiesel s priamym vstrekovaním) predstavuje revolučnú technológiu, ktorá zmenila svet dieselových motorov. Volkswagen prišiel s prevratným riešením – priamym vstrekovaním paliva do valcov v kombinácii s turbodúchadlom.

Všetko sa začalo v roku 1989, keď Audi predstavilo model 100 s motorom 2.5 TDI. Tento krok znamenal revolúciu v segmente osobných vozidiel a postupne sa technológia TDI stala klenotom v korune koncernu Volkswagen.

Tri generácie motorov, ktoré zmenili automobilový svet

Prvá generácia: Rotačné čerpadlá a začiatok legendy

Prvé motory TDI prišli s elektronicky riadeným rotačným čerpadlom od Boscha. Maximálny tlak paliva dosahoval 950 barov, čo bolo v tom čase prevratné. Skutočným zlomom bol však motor 1.9 TDI s výkonom 90 koní, ktorý sa v roku 1991 objavil v Audi 80 B4.

Práve tento motor s označením 1Z sa stal legendou pre svoju neuveriteľnú úspornosť a spoľahlivosť. Ak ste v 90. rokoch túžili po aute, ktoré prejde „z Košíc do Bratislavy na jedno natankovanie“, TDI bola jasná voľba.

Druhá generácia: Éra čerpadlo-vstrekovačov

Skutočný boom motorov TDI prišiel s druhou generáciou, ktorá používala revolučný systém čerpadlo-vstrekovačov (PD). Geniálny princíp spájal vstrekovač a čerpadlo do jedného celku, čo umožnilo dosiahnuť neuveriteľný tlak vstrekovania až 2000 barov.

Motory s PD technológiou ponúkali špecifický zvukový prejav (áno, ten charakteristický klepot poznáte), ale vodičov očarili skvelým pomerom výkonu a spotreby. Kráľom tejto éry bol bezpochyby 1.9 TDI PD, ktorý sa stal vysnívaným motorom mnohých slovenských vodičov.

Tretia generácia: Common rail a moderná éra

Hoci sa často hovorí, že koncern Volkswagen prešiel na systém common rail neskoro, pravda je taká, že prvé motory s touto technológiou sa objavili v luxusných modeloch Audi už v roku 1999. Systém common rail priniesol tichší chod, vyšší komfort a nakoniec sa ukázal ako lepšia voľba než PD technológia.

Masové rozšírenie common rail motorov v koncerne prišlo až okolo roku 2007, keď sa objavili v modeloch Audi A4 a VW Tiguan. Odvtedy sa stali dominantnou technológiou vo všetkých dieselových motoroch koncernu.

Najobľúbenejšie motory TDI na našich cestách

Legenda menom 1.9 TDI PD

Ak existuje motor, ktorý definoval celú generáciu slovenských motoristov, je to práve 1.9 TDI s technológiou čerpadlo-vstrekovačov. Pri správnej údržbe dokáže tento železný kôň prejsť aj pol milióna kilometrov bez väčších problémov.

Silnými stránkami tohto motora sú výborná dynamika, nízka spotreba a jednoduchá konštrukcia, ktorú zvládne opraviť aj šikovný mechanik „jednou rukou“. Najobľúbenejšie verzie ponúkali výkon 90, 105, 115, 130 a 160 koní.

S pribúdajúcim vekom však aj tieto motory potrebujú starostlivosť – pozor na systém recirkulácie spalín (EGR), turbo a v niektorých verziách (najmä 105-koňový BXE) na neslávne známe „otočené ložiská“.

Moderný pracant 1.6 TDI CR

Nástupca obľúbeného 1.9 TDI prišiel v roku 2009 už s modernou technológiou common rail. Patrí medzi najrozšírenejšie dieselové motory v nižších stredných triedach a malých crossoveroch.

Motor existuje v dvoch hlavných rodinách: EA189 (75-105 koní) a novšia EA288 (80-120 koní). Spoločným znakom je nízka spotreba a slušná dynamika. Novšia generácia EA288 prináša lepšie chladenie a menej problémov s EGR ventilom.

Životnosť je celkom dobrá, ale pozor na piezoelektrické vstrekovače (najmä v staršej generácii) a zanášanie nasávacieho potrubia. V novších verziách EA288 sa môžu objaviť problémy s chladiacim systémom.

Výkonný a problémový 2.0 TDI PD

Nástupca 1.9 TDI sa objavil v roku 2003 a priniesol viacero vylepšení, ako napríklad vyvažovacie hriadele vo väčšine verzií. Žiaľ, priniesol aj nové problémy – najmä v prvých rokoch výroby bolo časté praskanie hláv valcov (hlavne vo verzii 16V).

Druhým neslávne známym problémom bol chybný pohon olejového čerpadla, kvôli ktorému mnoho motorov 2.0 TDI PD skončilo svoj život zadretím. Z hľadiska spoľahlivosti dopadajú oveľa lepšie novšie motory 2.0 TDI s technológiou common rail.

Škoda Octavia TDI 1,9
Prvá Škoda Octavia s motorom 1.9 TDI bola snom mnohých slovenských vodičov – priestranná, rýchla a neuveriteľne úsporná.
Foto: shutterstock.com/TMino Surkala

Dieselgate: Škvrna na povesti TDI motorov

Motory rodiny EA189 (a pravdepodobne aj EA288) obsahovali podvodný softvér, ktorý upravoval emisné hodnoty počas testov. Koncern Volkswagen bol nútený vykonať celosvetovú zvolávaciu akciu, počas ktorej nahrával nový softvér a v niektorých verziách (napr. 1.6 TDI) montoval dodatočný prvok do nasávacieho systému.

Po tejto úprave však mnohé autá začali spotrebovávať viac paliva a EGR ventily v nich zlyhávali častejšie. Mnohí majitelia preto následne vyhľadali tuningové firmy, ktoré problém „vyriešili“, hoci za cenu nesplnenia emisných noriem.

Sú TDI motory stále dobrou voľbou?

Napriek emisnému škandálu a postupnému ústupu dieselových motorov zostávajú TDI stále atraktívnou voľbou pre vodičov, ktorí ročne najazdia veľa kilometrov. Ich nízka spotreba, vysoký krútiaci moment a dlhá životnosť sú vlastnosti, ktoré elektromobily zatiaľ nedokážu plnohodnotne nahradiť.

S pribúdajúcimi emisnými zónami a sprísnením noriem však budúcnosť patrí skôr hybridom a elektromobilom. TDI motory tak postupne prechádzajú do motoristickej histórie ako jedna z najúspešnejších technológií, ktorá definovala celú jednu éru motorizmu.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ktorý motor TDI považujete za najlepší?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Výmena oleja každých 30-50 tisíc km? Hazardná hra s motorom vášho auta!

Slnko, more a piesok za babku: Kam vyraziť toto leto? Tieto 3 destinácie vás dostanú!

Červené svetlo pri železničnom priecestí: Môžete prejsť, ak nejde vlak? Odpoveď vás prekvapí!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Energetická kríza na obzore: Holanďania varujú, že v roku 2030 už elektromobily nenabijete

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stoqliq). Štátom vlastnený distribútor elektriny v Holandsku bije na poplach. Elektromobilová revolúcia môže skončiť skôr, než sa poriadne rozbehne. Energetická…

Z New Yorku do Londýna za hodinu? Revolučný hypersonický motor úspešne otestovaný!

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/VenusAerospace). Americká spoločnosť Venus Aerospace dosiahla prelom vo vývoji novej generácie raketových motorov. Ich rotačný detonačný motor úspešne absolvoval prvý…

Masívny požiar v továrni Kumho: Hyundai a Volkswagen v ohrození!

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mbn). Jeden z najväčších výrobcov pneumatík na svete čelí katastrofe, keď jeho kľúčová továreň ľahla popolom. Trojdňová bitka s plameňmi…

Toyota RAV4 2026: Japonský svalovec, ktorý prekvapí každého motoristu

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Legendárne SUV prichádza v novej generácii s drsnejším vzhľadom, vyšším výkonom a najmodernejšími technológiami. Čo všetko vieme o šiestej…

Koniec starých dieslov na Slovensku? Nové emisné pravidlá EÚ nemajú zľutovanie!

21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/khunkornStudio). Majitelia starších dieselových vozidiel sa môžu pripraviť na nepríjemné prekvapenie. Európska únia pripravuje nové pravidlá technických kontrol, ktoré budú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov