Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Výmena oleja každých 30-50 tisíc km? Hazardná hra s motorom vášho auta!

20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi). Výrobcovia tvrdia, že stačí servis raz za dva roky. Mechanici varujú, že vás to môže stáť motor. Prečo sa oplatí meniť olej častejšie...

20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi).

Výrobcovia tvrdia, že stačí servis raz za dva roky. Mechanici varujú, že vás to môže stáť motor. Prečo sa oplatí meniť olej častejšie a čo hrozí, ak to zanedbáte?

Výmena oleja
Výmena oleja každých 30-50 tisíc km? Hazardná hra s motorom vášho auta!
Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi

Moderné autá často prichádzajú s údržbovými intervalmi, ktoré vyzerajú až podozrivo výhodne. Výmena oleja každých 30 000 či dokonca 50 000 kilometrov znie pre majiteľa ako skvelá správa. Realita je však oveľa menej ružová. Odborníci bijú na poplach a tvrdia, že na knihy údržby niektorých nových vozidiel by sa hodilo varovanie: „Dodržiavanie výrobcom stanovených servisných intervalov môže viesť k vážnemu poškodeniu motora a neplánovaným výdavkom.“

Môže olej skutočne vydržať 50 000 kilometrov?

Teoreticky áno, ale len za ideálnych podmienok. Keby auto jazdilo výlučne na dlhých trasách, nie príliš rýchlo ani príliš pomaly, a vodič by sa vyhýbal prudkému zrýchľovaniu – potom možno. Problém je, že bežná prevádzka je všetko, len nie ideálna.

Výrobcovia mazív často upozorňujú, že životnosť motorového oleja sa skracuje až o polovicu, ak sa auto používa v náročných podmienkach. A tieto „náročné podmienky“ sú často bežnou súčasťou každodenného života:

  • Jazda na krátke vzdialenosti niekoľkých kilometrov, keď sa olej nestihne zahriať a voda v ňom nedokáže odpariť
  • Rýchla jazda spôsobuje vysoké zaťaženie opotrebovaných častí motora a narúša štruktúru oleja, mení jeho viskozitu
  • Mestská jazda s premenlivým zaťažením motora zvyšuje tvorbu nečistôt, z ktorých časť končí v oleji
  • Extrémne teploty – mráz aj horúčavy – výrazne ovplyvňujú vlastnosti oleja
  • Jazda na nízkych alebo vysokých otáčkach zaťažuje spolupracujúce diely a urýchľuje opotrebenie oleja

Zaujímavosť: V hybridných autách je predĺžený interval výmeny oleja prakticky nemožný, väčšina výrobcov takúto možnosť vôbec nepripúšťa. Je to preto, že spaľovací motor v hybridoch je permanentne nedostatočne zahriaty a jeho zaťaženie je relatívne nízke, čo spôsobuje rýchlejšie znehodnotenie oleja.

Ako sa menia vlastnosti oleja počas používania?

Výrobcovia áut pristupujú k parametrom motorového oleja mimoriadne seriózne. Nikto nespochybňuje, že použitie oleja s nevhodnými parametrami môže viesť k vážnej poruche. Pritom po prejdení niekoľkých tisíc kilometrov sa vlastnosti oleja dramaticky menia:

  • Mení sa jeho viskozita (aj kvôli prenikaniu paliva)
  • Mieša sa so sadzami a kyslými produktmi spaľovania
  • Prestáva chrániť pred koróziou
  • Dostáva sa doň voda v dôsledku zmien teploty
  • Narúša sa štruktúra jeho častíc

Zmeny vlastností oleja si môžete všimnúť aj bez špeciálnych testov – stačí na naklonenú doštičku naliať pár kvapiek nového oleja a pár kvapiek použitého. Rozdiel v rýchlosti stekania je očividný.

Čo sa môže pokaziť v motore s málo vymieňaným olejom?

Kľukový mechanizmus zvyčajne odoláva dlho, hoci nie donekonečna. Ložiská sa opotrebúvajú, ale často dochádza k iným poruchám skôr. Opotrebenie ložísk sa najčastejšie prejavuje pri najazdených viac ako 150 000 kilometroch.

Prvým komponentom, ktorý sa zvyčajne poddá, je turbodúchadlo. Jeho rotor sa počas normálnej prevádzky točí rýchlosťou niekoľko desiatok tisíc otáčok za minútu. Ak vám teda turbodúchadlo odišlo po 60-70 tisíc kilometroch, položte si otázku: ako často ste menili motorový olej?

Ohrozené sú aj hydraulicky ovládané ventilové rozvody využívajúce motorový olej. Často sa stáva, že studený motor pred výmenou oleja vydáva po naštartovaní charakteristický, znepokojujúci zvuk. Po výmene oleja tento jav zmizne. Najčastejšie sú však škody na rozvodovom systéme trvalé. Mnohí mechanici spájajú dokonca jav naťahovania rozvodových reťazí s príliš zriedkavou výmenou oleja, čo zdôvodňujú chybnou funkciou hydraulických napínačov.

Turbodúchadlo v rukách mechanika
Turbodúchadlo: Najčastejšou obeťou zanedbávanej výmeny oleja je turbodúchadlo.
Foto: shutterstock.com/Palitsyn Evgenii

Ako často by ste mali meniť olej?

Pokiaľ ide o výmenu oleja každých 50 000 km, ktorú pripúšťajú výrobcovia niektorých automobilov (vybrané modely Peugeotov, Citroenov, Oplov vyrábaných koncernom Stellantis), väčšina mechanikov, aj v autorizovaných servisoch, len krúti hlavou: „Záleží, či si chcete toto auto nechať. Ak áno, pozveme vás najneskôr o rok alebo po 15 000 kilometroch.“

Diskutabilné je, či sa oplatí veriť systémom kontroly kvality oleja, ktoré sú prítomné v niektorých motoroch – mnohí mechanici sú k nim skeptickí.

Jedno je isté: ak predĺžený interval výmeny oleja skrátite na polovicu, za relatívne nízku cenu predĺžite životnosť motora svojho auta a znížite riziko „nečakanej“ poruchy motora a jeho príslušenstva.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako často meníte olej vo svojom aute?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Betonová guľa na dne oceánu: Revolučný spôsob uloženia zelenej energie

Čínsky kolos dobýva oceány: Nový rekord v preprave automobilov prekonaný za rekordný čas

Dych vyrážajúce zábery: Takto odvážni robotníci vytvárajú horské cesty!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Zabuchli ste kľúče v aute? Radíme, čo robiť, aby ste nemuseli rozbiť okno

20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Galina-Photo). Nepríjemná situácia, ktorá môže postihnúť každého vodiča, má riešenie. Ukážeme vám, ako postupovať s chladnou hlavou a ušetriť stovky…

Tom Zhu: Tajomný Číňan, ktorý môže nahradiť Muska v čele Tesly

20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Newsthink). Kým sa Elon Musk venuje politike a Trumpovi, jeho pravá ruka ticho preberá opraty. Zoznámte sa s mužom, ktorý…

Zelený socializmus EÚ zabíja automobilky. Šéfovia hľadia k Trumpovi

20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jenson). Vrcholní predstavitelia Stellantisu a Renaultu prelomili tabu kritiky EÚ a otvorene obdivujú americký prístup k priemyslu. Prečo sa európski…

Japonská legenda na kolenách: Nissan zatvorí historické fabriky a prepustí tisíce zamestnancov

20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jevanto Productions). Ikonický automobilový gigant čelí najväčšej reštrukturalizácii za posledné desaťročia. Prežije Nissan krízu, ktorá otriasa jeho základmi? Japonská legenda…

Pozor, fotenie týchto áut môže zničiť kameru vášho smartfónu!

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Olaf Gedanitz). Myslíte si, že fotenie áut je bezpečné? Moderné vozidlá vybavené LiDAR senzormi môžu nenávratne poškodiť fotoaparát vášho drahého…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov