20.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Evgeny_V).
Veľká flotila autonómnych vozidiel začala prevádzku v uhoľných baniach – mení pravidlá hry v ťažobnom priemysle.

Foto: shutterstock.com/Evgeny_V
V čase, keď svet hovorí o zelených technológiách, Čína prekvapivo spája ekológiu s ťažbou uhlia. V Mongolsku sa totiž do prevádzky dostalo neuveriteľných 100 elektrických banských kamiónov bez vodičov. Tieto technologické zázraky sú riadené umelou inteligenciou prostredníctvom siete 5G-A a predstavujú revolúciu v banskej doprave. Čo to znamená pre budúcnosť ťažby a aké výhody prináša tento prelomový projekt?
Robotické kamióny v extrémnych podmienkach
Flotila Huaneng Ruichi nie je len technologickou kuriozitou, ale praktickým riešením pre náročné banské prostredie. Každý z týchto gigantov dokáže previezť až 90 ton uhlia naraz. Čo je ešte pôsobivejšie – zvládajú pracovať v mrazivých teplotách až do -40 °C, čo je v Mongolsku síce extrém, ale nie nemožné.
„Tieto kamióny sú prvými autonómnymi banskými vozidlami v Číne, ktoré nemajú kabínu pre vodiča,“ vysvetľuje spoločnosť Huawei, ktorá dodala cloudovú službu pre autonómne riadenie. „Bezpečnosť personálu je na prvom mieste – ľudia sa tak vyhýbajú nebezpečenstvám spojeným s prevádzkou zariadení a drsným podmienkam, čo výrazne znižuje riziká.“
5G sieť ako mozog celej operácie
Za plynulou spoluprácou stovky vozidiel stojí pokročilá sieť 5G-Advanced, ktorá zabezpečuje neuveriteľne rýchlu komunikáciu. S rýchlosťou 500 Mbps a odozvou len 20 milisekúnd dokáže systém reagovať prakticky v reálnom čase. To je kľúčové pre bezpečnú prevádzku v nepredvídateľných podmienkach otvorených baní.
Podľa zástupcov energetického giganta Huaneng Group ide o najväčšie nasadenie autonómnych elektrických banských kamiónov na svete. Projekt si tiež nárokuje titul prvej povrchovej bane na svete, ktorá je poháňaná technológiou 5G-A.
Zelená revolúcia v čiernom priemysle?
Hoci negatívne environmentálne dopady uhlia sú dobre známe, jeho využívanie ako zdroja energie vo svete stále pokračuje. Podľa údajov Enerdata sa globálny rast spotreby uhlia spomalil z približne 6% v roku 2022 na približne 2,2% v roku 2023. V Číne, Indii a Vietname však využívanie tohto energetického zdroja v rovnakom období prudko vzrástlo – s mierami rastu 6,9%, 9,9% a dokonca 25%.

Foto: Huaneng Group
India a Čína teraz predstavujú neuveriteľných 71% globálnej spotreby uhlia, pričom Čína v súčasnosti buduje novú ťažobnú kapacitu vo výške 1 280 miliónov ton ročne – čo je približne polovica navrhovanej kapacity na celom svete.
Budúcnosť banského priemyslu na obzore
Podľa predstaviteľov projektu by tieto vozidlá mohli zvýšiť efektivitu ťažby v bani približne o 20%. A to je len začiatok – systém by mal v budúcnosti podporovať flotilu až 300 robotických baníkov.
Tento projekt ukazuje, že aj tradičné odvetvia ako banský priemysel prechádzajú digitálnou transformáciou. Kombinácia elektrickej mobility, autonómneho riadenia a vysokorýchlostnej konektivity mení spôsob, akým fungujú bane po celom svete. A Čína je v tomto smere na čele inovácií.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Stávka na elektrifikáciu sa ukázala ako fatálny omyl
Šéf Dacie šokuje: „Nebeháme za hviezdičkami Euro NCAP!“ Čo to znamená pre vašu bezpečnosť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.