17.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GU_Official).
Čínska značka Xiaomi, známa predovšetkým výrobou smartfónov, sa nedávno vrhla aj na automobilový trh. Jej prvý model SU7 Ultra síce žne úspechy v predajoch, no za zatvorenými dverami to v spoločnosti vrie. Najnovšia kauza okolo nefunkčnej karbónovej kapoty za vyše 5000 eur môže vážne poškodiť povesť značky.

Foto: youtube.com/@GU_Official
Prémiový podvod za prémiové peniaze
Karbónová kapota s výraznými prieduchmi mala podľa oficiálnych materiálov Xiaomi „pomáhať s lepším chladením a fungovať ako chladiaci prvok na úrovni závodných vozidiel jazdiacich na okruhoch“. Za túto výsadu si majitelia priplatili približne asi 5200 eur.
Realita je však úplne iná. Majitelia vozidiel po testovaní zistili, že prieduchy sú len okrasným prvkom bez akéhokoľvek reálneho prínosu. Niektorí dokonca experimentálne pomocou ventilátorov a papierových servítok dokázali, že cez tieto otvory neprúdi vôbec žiadny vzduch. Sľubované vylepšenie chladenia bŕzd či lepší prítlak sa ukázali ako čistý marketingový výmysel.
Automobilka priznala farbu, ale majiteľov neodškodnila
Po nátlaku nespokojných zákazníkov Xiaomi nakoniec priznalo, že príplatková kapota bola navrhnutá len na „napodobenie vzhľadu pôvodného konceptu“. Napriek tomu firma stále tvrdí, že kapota pomáha „čiastočnému riadeniu prietoku vzduchu a pomocnému chladeniu predného priestoru“.
Namiesto vrátenia peňazí za nefunkčný prvok ponúkla automobilka zákazníkom, ktorí ešte čakajú na dodanie vozidla, štandardnú hliníkovú kapotu. Tým, ktorí už auto prevzali, ponúkla len smiešnych 20 000 bonusových bodov pre nákupy v obchodoch Xiaomi v hodnote približne 240 eur.
Zákazníci sa spojili a idú do súdneho sporu
Takáto „kompenzácia“ pochopiteľne nestačila a približne 400 nespokojných majiteľov sa rozhodlo spojiť sily a podať na automobilku žalobu. Každý člen skupiny prispel sumou približne 360 eur na pokrytie nákladov spojených so súdnym sporom.
Väčšina požaduje vrátenie plnej sumy za kapotu, no niektorí zašli ešte ďalej a žiadajú vrátenie peňazí za celé vozidlo. Prípad tak môže vyústiť do precedensu, ktorý by mohol ovplyvniť aj ďalšie čínske automobilky vstupujúce na globálny trh.

Foto: youtube.com/@1818
Problémy sa kopia, šéf firmy sa stiahol
Situácia okolo prvého modelu Xiaomi začína byť pre firmu skutočnou nočnou morou. Nedávne tragické nehody, pri ktorých zahynuli traja študenti, problémy s kvalitou a teraz kauza s kapotou – to všetko prinútilo šéfa spoločnosti Lei Juna výrazne obmedziť svoje pôsobenie na sociálnych sieťach.
Sám Lei Jun označil súčasnú situáciu za „najnáročnejšiu od založenia firmy Xiaomi v roku 2010“. Pritom nejde o jediný spor čínskej automobilky s majiteľmi vozidiel ohľadom aerodynamiky. V týchto dňoch sa vyostruje aj spor tamojšieho influencera so značkou Avatr, ktorá údajne klamala o aerodynamickom koeficiente svojich vozidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Influencer obvinil automobilku z klamstva. Jej reakcia? Živý test odhalil pravdu!
Škoda šokuje svet: Oživuje legendárny motocykel po 125 rokoch!
Odhalené! Tri znaky, ktoré prezradia, že ojazdené auto bolo po nehode
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.