16.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChinaDrivers).
Európski výrobcovia musia opustiť dokonalé spaľovacie motory a sústrediť sa na elektrické pohony, v ktorých nemôžu konkurovať Číňanom. Čo to znamená pre budúcnosť nášho automobilového priemyslu?

Foto: youtube.com/@ChinaDrivers
V čase, keď Európska únia tlačí na prechod k elektromobilite, čínske automobilky získavajú výrazný náskok. Podľa odborníkov sme v oblasti elektrických vozidiel za Čínou zaostali nielen o desať, ale dokonca o viac než pätnásť rokov. A situácia sa zhoršuje každým dňom.
Čínska hrozba rastie rýchlejšie, než sme čakali
Odborník upozorňuje na alarmujúcu situáciu: „Európske značky boli na tohtoročnom autosalóne v Šanghaji prakticky neviditeľné. Pozorovatelia zdôrazňovali zväčšujúci sa technologický rozdiel medzi európskymi a čínskymi firmami v segmente elektrických batériových automobilov. Zaostávame už nie desať, ale viac než pätnásť rokov za Čínou. EÚ nerobí dostatočne veľa, aby tento rozdiel zmenšila.“
Napriek novým opatreniam EÚ na zmenu výpočtu pokút za prekročenie emisií CO2, ktoré majú európskym výrobcom trochu uľahčiť situáciu, základný problém pretrváva. Európa vsadila všetko na jednu kartu – elektromobilitu, pričom opustila oblasť, v ktorej bola svetovou špičkou.
Európa obetovala svoju najväčšiu výhodu kvôli elektromobilite
„Máme vynikajúcich inžinierov, ktorí za posledné desaťročia výrazne rozvinuli technológiu spaľovacieho motora, v ktorej je Európa prakticky bezkonkurenčná,“ vysvetľuje odborník. „Výrobcovia mohli túto technológiu ďalej rozvíjať so zameraním na znižovanie emisií, ale dostali jasný signál, že sa majú zaoberať výlučne elektromobilitou. Preto bola práca na ostatných technológiách jednoducho odložená bokom.“
Namiesto postupného a plynulého prechodu k bezemisnej doprave si Európa vybrala najnáročnejšiu cestu: „V ceste za dosiahnutím emisnej neutrality, namiesto výstupu na vrchol miernou a bezpečnou cestou, šplháme bez istenia najťažšou trasou, ktorou je európskymi predstaviteľmi vytýčená cesta elektromobility,“ dodáva odborník.
Plug-in hybridy: Premárnená šanca na plynulý prechod
Nové predpisy týkajúce sa plug-in hybridov ešte viac komplikujú situáciu. Od roku 2025 sa výrazne zmení spôsob certifikácie týchto vozidiel. Simulovaná vzdialenosť, v rámci ktorej sa počíta priemerná spotreba paliva, sa predĺži z 800 na 2200 km. To znamená, že batéria sa vybije a auto pôjde prevažne na spaľovací motor.
„Európa má v oblasti plug-in hybridov prepracované, konkurencieschopné technológie. Výroba týchto vozidiel by mohla plniť úlohu mosta, vďaka ktorému by proces dosiahnutia emisnej neutrality nespôsoboval také otrasy,“ vysvetľuje.

Foto: youtube.com/@carshowtv9197
Boj s nerovnými zbraňami: Prečo nemôžeme Číne konkurovať
Európsky automobilový priemysel čelí množstvu problémov: drahej energii, rastúcim nákladom na pracovnú silu a čoraz ťažšiemu prístupu k surovinám potrebným na výrobu batérií.
Čínske spoločnosti majú naopak výrazné výhody:
- Rozvíjali svoje technológie roky, často za štátne peniaze
- Majú prístup ku kľúčovým surovinám vrátane vzácnych surovinám, na trhu ktorých majú Číňania takmer monopolné postavenie
- Disponujú výrazne nižšími nákladmi na prácu a výrobu
- Fungujú v oveľa priaznivejšom regulačnom prostredí
„Súťaženie európskych firiem s čínskymi konkurentmi v technológii batériových automobilov je už prakticky nemožné,“ uzatvára odborník.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Cenový šok: Tieto 3 nové SUV kúpite za menej ako 20 000 eur
Bezpečnostná organizácia Euro NCAP chystá zemetrasenie v automobilovom svete
Umelá inteligencia mala nahradiť zamestnancov. Realita ich prekvapila!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.