14.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/gerd-harder).
Ford v roku 2023 investoval neuveriteľné 2 miliardy eur do prestavby svojej továrne v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Veľkolepý plán mal z výrobného závodu urobiť centrum európskej produkcie elektromobilov. No namiesto slávneho úspechu sa značka s modrým oválnym logom ocitla v hlbokej kríze. Zamestnanci kolínskej továrne teraz štrajkujú proti masovému prepúšťaniu, ktoré sa dotkne takmer štvrtiny pracovníkov.

Foto: shutterstock.com/gerd-harder
Pád ikony dostupných áut do pasce elektromobility
Kde sa stala chyba? Ford, kedysi synonymum pre cenovo dostupné, spoľahlivé a dlhoveké vozidlá, sa rozhodol vsadiť všetko na jednu kartu. Automobilka, ktorej sa už aj so spaľovacími motormi prestávalo dariť, sa vrhla do víru elektromobility – a to napriek tomu, že batériový pohon ide presne proti tomu, čo značku preslávilo.
„Go Electric, Go Köln!“ hlásal optimistický slogan na budove továrne.
Z ikonických modelov na nepredajné elektrické SUV
Automobilka sa najprv pokúsila presunúť z cenovo dostupných vozidiel do vyšších cenových kategórií, čo zákazníci neprijali s nadšením. Potom prišlo ešte horšie rozhodnutie – Ford hodil cez palubu obľúbené modely ako Mondeo, Fiesta a Focus bez akýchkoľvek nástupcov. Namiesto nich začal ponúkať elektrické SUV za oveľa vyššie vyššie ceny.
Výsledok? Katastrofa. V Nemecku klesol tržný podiel značky na 3,5 percenta, čo je o 1,5 percentuálneho bodu menej než v roku 2022. V celej Európe predal Ford minulý rok len 466 678 áut – výrazne menej než napríklad česká Škoda (763 698 vozidiel).
Miliardová investícia do kanála a nevyhnutné prepúšťanie
Nové elektrické modely Explorer EV a Capri, ktoré sú v podstate len prekarosovanými verziami Volkswagenu ID.4 a ID.5, sa takmer nepredávajú. Továreň v Kolíne tak pracuje na minimum kapacity a Ford musí pristúpiť k drastickým opatreniam.
Do roku 2027 plánuje automobilka znížiť počet zamestnancov o 2 900, čo predstavuje takmer štvrtinu z celkového počtu 11 500 pracovníkov. Nemôže však prepúšťať okamžite, keďže sa podobne ako Volkswagen zaviazal k ochrane určitého počtu pracovných miest.
Odborári štrajkujú a žiadajú istoty
Odborová organizácia IG Metall však nechce len predĺženie pracovných zmlúv, ale aj novú kolektívnu zmluvu, ktorá by zamestnancom zaručovala finančné istoty vrátane pravidelného zvyšovania miezd.
„Je čas, aby tento zamestnávateľ urobil krok a našiel ucelené riešenie pre zamestnancov továrne v Kolíne,“ vyhlásil Benjamin Gruschka, šéf odborov v nemeckej pobočke Fordu.
Od dnešného rána až do konca nočnej zmeny sa preto v Kolíne bude štrajkovať. Paradoxne, Ford investoval v roku 2023 2 miliardy eur do prestavby továrne, v roku 2025 zistil, že peniaze vyhodil do vzduchu, a teraz musí riešiť ešte aj štrajk zamestnancov, ktorí sa obávajú o svoju budúcnosť.
Aká budúcnosť čaká Ford v Európe?
Experti sú skeptickí ohľadom budúcnosti značky na európskom trhu. Ferdinand Dudenhöffer, šéf inštitútu CAR, tvrdí: „Ford je príliš malý v segmente osobných áut, aby mohol v Európe dosahovať zisk – tak je tomu teraz a veľmi pravdepodobne to tak zostane aj v budúcnosti.“

Foto: shutterstock.com/Mike Mareen
Podľa neho má modrý ovál len dve možnosti – buď európsku divíziu predá, alebo sa spojiť s iným výrobcom. Muselo by však ísť o celkom iný typ spolupráce než napríklad s koncernom Volkswagen.
Ford by sa mohol rýchlo vrátiť na výslnie, keby sa vrátil k tomu, čo kedysi robil najlepšie – vyrábať cenovo dostupné, spoľahlivé a praktické vozidlá. Značka stále znie dobre v ušiach zákazníkov a auto podobné niekdajšiemu Focusu by sa aj dnes predávalo „po kamiónoch“. Otázkou zostáva, či súčasné vedenie firmy dokáže priznať zlyhanie a zmeniť kurz, kým nie je príliš neskoro.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Máte tlačidlo PTY v aute? Stlačíte ho a máte presne to, čo chcete počúvať!
Česká alternatíva pre Google Maps? Táto navigácia môže zmeniť vaše cesty navždy!
Zázračné SUV, ktoré prekvapivo odolá skúške času
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.