Cestovanie, Správy, Zaujímavosti, 0

Najkratšia pristávacia dráha sveta končí útesom. Lietajú sem iba tí najodvážnejší piloti

10.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Swiss001). Karibský ostrov Saba ponúka dychberúce scenérie, no dostať sa naň znamená riskovať život. Miestne letisko je považované za najnebezpečnejšie na svete a piloti, ktorí...

10.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Swiss001).

Karibský ostrov Saba ponúka dychberúce scenérie, no dostať sa naň znamená riskovať život. Miestne letisko je považované za najnebezpečnejšie na svete a piloti, ktorí sem dokážu pristáť, sú prezývaní „Top Gun“.

Najkratšie letisko Saba
Najkratšia pristávacia dráha sveta končí útesom. Lietajú sem iba tí najodvážnejší piloti.
Foto: youtube.com/@Swiss001

Predstavte si letisko s pristávacou dráhou dlhou len 400 metrov, ktorá sa končí strmým útesom padajúcim priamo do mora. Presne takto vyzerá letisko Juancho E. Yrausquin na ostrove Saba, ktoré si vyslúžilo povesť najnebezpečnejšieho letiska sveta. Zatiaľ čo bežné letiská majú dráhy dlhé 2500 až 4800 metrov, piloti smerujúci na Sabu majú k dispozícii omnoho kratšiu. Jediný chybný manéver môže skončiť katastrofou.

Raj pre dobrodruhov, nočná mora pre pilotov

Saba, drobný vulkanický ostrov s rozlohou len 13 km² v Karibskom mori, patrí k zámorským územiam Holandska. Napriek svojej malej rozlohe ponúka úchvatné prírodné scenérie, ktoré priťahujú milovníkov prírody a potápania. Dostať sa sem však znamená prekonať vlastný strach.

Miestni obchodníci so suvenírmi dobre vedia, ako z tejto situácie vyťažiť. Tričká s nápisom „Prežil som pristátie na ostrove Saba!“ patria medzi najpredávanejší tovar. A hoci existuje možnosť dostať sa na ostrov aj trajektom, mnohí turisti vyhľadávajú práve adrenalínový zážitok z pristátia na tomto extrémnom letisku.

Cesta pre odvážnych začína na Sint Maarten

Ak patríte medzi dobrodruhov, ktorí sa neboja výzvy, musíte najprv odletieť na ostrov Sint Maarten. Odtiaľ vás malé lietadlo typu STOL (určené pre krátky vzlet a pristátie) prepraví na Sabu. Zážitok je ešte intenzívnejší vďaka tomu, že v týchto lietadlách chýbajú dvere oddeľujúce kokpit od kabíny pre cestujúcich.

„Cestujúci v prvých radoch majú priamy výhľad na všetky manévre pilota, čo môže byť pre slabšie nátury skutočne desivý zážitok,“ hovorí jeden z miestnych pilotov. „Keď sa približujete k pristávacej dráhe, máte pocit, že sa rútite priamo do útesu.“

Lietať sem môžu len „Top Gun“ piloti

Piloti, ktorí získajú oprávnenie pristávať na Sabe, sú považovaní za elitu. Prezývka „Top Gun“ nie je len prázdnym označením – vyžaduje si mimoriadne zručnosti a nervy z ocele. Každý manéver musí byť dokonale načasovaný. Pri pristávaní sa pilot musí vyhnúť okolitým kopcovitým terénom a zastaviť lietadlo na extrémne krátkej dráhe. Pri vzlete zasa musí nabrať dostatočnú rýchlosť, aby sa vyhol pádu do mora.

História leteckej dopravy na ostrove Saba sa začala v roku 1959, keď pilot Rémy de Haenen ako prvý dokázal pristáť na mieste nazývanom „Flat Point“. Mnohí vtedy považovali túto misiu za nemožnú, keďže celý ostrov je tvorený strmými svahmi vulkanického pôvodu. Aj dnes, viac ako 60 rokov neskôr, je pristátie na Sabe považované za vrchol pilotského umenia.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Vyskúšali by ste pristátie na najnebezpečnejšom letisku sveta?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Letiská, ktoré lámu rekordy: Ktoré sú najrušnejšie na svete?

Najlepšie letiská sveta 2025: Ázijské hviezdy opäť na čele

Bude to najväčšie letisko na svete. Pojme 250 miliónov cestujúcich.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Mercedes-Benz oslavuje! Z linky zišiel 600 000. kus legendárnej Triedy G, je to elektromobil!

07.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@unboxtherapy Je to neuveriteľný míľnik pre jednu z najväčších automobilových ikon. Mercedes-Benz s hrdosťou oznamuje, že z výrobnej linky v…

Renault v problémoch mení šéfa! Zvládne nový riaditeľ zachrániť potápajúcu sa loď?

07.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNBCInternationalLive) Francúzska automobilka Renault prechádza turbulentným obdobím. Po nečakanom odchode hviezdneho šéfa Lucu de Mea prichádza na scénu nová tvár,…

Piaggio MP3 310 vs. Medley 125: Stabilita alebo zručnosť pre mestskú dopravu?

07.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/FernandoV). Mestské zápchy a nedostatok parkovania nútia vodičov hľadať alternatívy k autu. Dvojkolesové skútre ponúkajú obratnosť, trojkolesové modely ako Piaggio…

Vodiči, spozornite! Tieto gestá cyklistov musíte poznať, ušetria vám nervy aj peniaze za opravu

07.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Henry Saint John) Cyklistov na cestách neustále pribúda a s tým rastie aj potreba vzájomnej komunikácie medzi nimi a vodičmi.…

Prečo sa autá kazia v lete a ako tomu predísť

07.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Georgii Shipin). Keď teploty stúpajú k historickým maximám, autá sú čoraz viac vystavené poruchám, ktoré sa môžu objaviť nečakane. Chladiaci…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov