10.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexandros Michailidis).
Európsky parlament sa rozhodol ustúpiť výrobcom automobilov a oficiálne podporil zmiernenie niektorých predpisov o emisiách CO2. Je to výsledok „strategického dialógu o budúcnosti automobilového priemyslu“, ktorý sa začal v januári a uskutočnil sa za účasti 22 kľúčových zástupcov priemyslu.

Foto: shutterstock.com/Alexandros Michailidis
Pripomenieme si aprílový návrh Európskej komisie o emisných normách oxidu uhličitého v EÚ. Jeho cieľom bolo predĺžiť čas, ktorý majú výrobcovia automobilov na splnenie cieľov EÚ v oblasti znižovania emisií CO2 v rámci nového balíka CAFE. S cieľom zmierniť tlak na ceny a znížiť riziko, že niektoré modely zmiznú z autosalónov, by automobilky mali na splnenie cieľov EÚ tri roky namiesto jedného roka.
Parlament podporuje zmeny v oblasti CO2
Ukázalo sa, že Európsky parlament v Štrasburgu hlasoval za navrhované zmeny, ktoré majú zlepšiť situáciu výrobcov automobilov. Ide o reakciu na rastúci tlak čínskych a amerických výrobcov elektromobilov a zároveň o pokus zachrániť európsky automobilový priemysel. Podľa agentúry PAP – návrh Európskej komisie bol prijatý 458 hlasmi za, 101 proti a 14 sa zdržalo hlasovania.
„V dobe expanzie amerických a čínskych automobilov nemá zmysel trestať tých, ktorí vyrábajú spaľovacie automobily tu v Európe. Preto od prvých dní tlačíme a presviedčame hlavné politické skupiny, aby od toho upustili.„
– Poslanec Európskeho parlamentu Dariusz Joński
Viac času na splnenie cieľov EÚ
Európska únia systematicky znižuje limity emisií CO2 v automobilovom sektore. V súčasnosti musia aspoň 20 % predaja väčšiny automobilových spoločností tvoriť elektrické vozidlá. Od januára 2025 sa EÚ rozhodla sprísniť existujúce predpisy ďalšou fázou balíka CAFE. Nové predpisy znižujú povolenú priemernú úroveň emisií na 93,6 g CO2 na kilometer.
Tieto zmeny znamenajú, že väčšina automobilov so spaľovacími motormi a dokonca aj niektoré hybridy nemusia spĺňať prísnejšie emisné normy. V dôsledku toho budú výrobcovia nútení platiť vysoké pokuty až do výšky 95 EUR za každý gram CO2 nad limit. V prípade typického rodinného vozidla so spaľovacím motorom, ktoré vypúšťa 140 – 150 g/km, by pokuta mohla dosiahnuť až 5 000 EUR.

Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel
Finančné pokuty by zaplatili najmä zákazníci
Nie je ťažké predpovedať, že náklady spojené s novými sankciami za emisie by sa v konečnom dôsledku preniesli na zákazníkov. Už v roku 2020, keď bol zavedený priemerný emisný limit 95 g CO2/km, trh reagoval prudkým zvýšením cien nových automobilov a zánikom mnohých populárnych a cenovo dostupných modelov – najmä v segmentoch A a B. Hoci sa neplánuje zrušenie samotných finančných pokút, po schválenej zmene budú mať korporácie na splnenie nových emisných limitov čas do roku 2027.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Autá zdražejú o 40 percent. Milióny ľudí prídu o prácu
Elektrické vs. spaľovacie autá, ktoré sú spoľahlivejšie a výsledok vás prekvapí!
Nezabudnite pred dovolenkou na tento dokument! Je rovnako dôležitý ako pas a vybavíte ho zadarmo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.