6.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).
Automobilový koncern Hyundai ustúpil tlaku amerických ciel a chystá masívne investície do výroby v USA. Plánuje presunúť produkciu viacerých modelov a investovať neuveriteľných 21 miliárd dolárov. Prečo tento krok vyvolal v domovskej Kórei obrovskú vlnu kritiky?

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Americký trh patrí medzi kľúčové pre juhokórejského koncernu Hyundai Kia. Keď USA nedávno zaviedli nové clá na dovážané automobily, Kórejci museli rýchlo reagovať. Vedenie spoločnosti zriadilo krízový tím a pripravilo núdzový plán, ktorý má minimalizovať potenciálny pokles ziskov. Ide o optimalizáciu výroby áut v USA a v závodoch mimo Spojených štátov. No čo to vlastne v praxi znamená?
Výroba sa presúva do USA: Tucson opúšťa Mexiko
Potvrdili sa skoršie správy agentúry Reuters, že Hyundai plánuje postupne spúšťať výrobu ďalších modelov áut v Spojených štátoch. Lee Seung-jo, viceprezident Hyundai Motor, dokonca priznal, že z dlhodobého hľadiska bude koncern presúvať výrobu nových áut a náhradných dielov do USA.
Tento krok však prichádza na úkor iných závodov koncernu, vrátane tých v Mexiku, odkiaľ sa presunie napríklad produkcia modelu Tucson. Kórejci vôbec neskrývajú, že americký trh má pre nich mimoriadny význam. Len v roku 2024 dodala spoločnosť do USA približne 600 tisíc áut. Kia dodala len o niečo menej – minulý rok uzavrela s výsledkom 580 tisíc vozidiel.
USA: Najdôležitejší zákazník pre Kórejcov
Je 600 tisíc dovezených áut veľa? Mimoriadne! Ukazuje sa, že v roku 2024 Hyundai Motor predal v USA 836 tisíc áut. Navyše, pozoruhodný je fakt, že až tretina celosvetového predaja značiek Hyundai a Kia pripadá práve na Spojené štáty.
V tomto objeme sa nachádzajú aj autá vyrobené v továrni v Alabame (HMMA) a Metaplant (HMGMA) v Ellabel. Vyrobilo sa ich až 358 tisíc, pričom cieľová výrobná kapacita HMGMA je pol milióna áut ročne. Samozrejme, časť z nich smerovala na export.

Foto: youtube.com/@JRCarReviews
Miliardové investície, ktoré doma rozdelili národ
Ako sa teda Kórejci chcú postarať o americký trh? Predovšetkým investíciami. Preto vznikol nový projekt odhadovaný na 21 miliárd dolárov (doteraz Hyundai Motor Group investoval už viac ako 20 miliárd dolárov), ktorý má zabezpečiť nárast výroby áut v USA v rokoch 2025 až 2028.
A to nie je všetko. Do hry vstúpil ešte Hyundai Steel, ktorý v rámci bleskovo vypracovaného projektu oznámil svoj podiel vo výške 6 miliárd dolárov na výstavbe závodu v Louisiane. Podľa agentúry Reuters je tento plán súčasťou balíka v hodnote 21 miliárd, ktorý pripravila skupina Hyundai Motor.
Nové plány sa však stretli s obrovskou kritikou v Kórei. Odporcovia spochybňujú opodstatnenosť takého veľkého projektu. Jedným z kľúčových argumentov je problém odhadovaných výrobných kapacít ocele. Tie sú oveľa vyššie (oceľ pre približne 1,8 milióna áut) ako potreby amerických automobilových závodov Hyundai a Kia (1,2 milióna vozidiel).
Kritici tiež vyčítajú vedeniu spoločnosti, že predbiehajú udalosti a nekoordinujú svoje kroky s vládou, čo komplikuje prácu kórejským vyjednávačom. Pripomenuli tiež, že v stávke sú osudy závodov v Kórei, ktoré majú čoraz ťažšie súperiť s čínskou konkurenciou.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Diabolsky silná beštia v tele SUV
67 kilometrov a 67 zastávok: Spoznajte belgické pobrežie z okien najdlhšej električky sveta
Americká legenda na kolenách: Harley-Davidson bojuje s vlastnou vládou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.