4.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Shmee150).
Mysleli ste si, že táto ikona už patrí do múzea? Omyl! Talianska automobilka prekvapila svet ďalšou exkluzívnou verziou svojho legendárneho superšportu. Tento jedinečný kúsok dokazuje, že niektoré autá jednoducho odmietajú zostarnúť.

Foto: youtube.com/@Shmee150
Hovoria, že v živote sú isté len dve veci: smrť a dane. K tomuto zoznamu však môžeme pokojne pridať aj Pagani Zonda, pretože nová verzia tohto nesmrteľného superšportu sa objavuje každých pár rokov. Pôvodne uvedená v roku 1999, táto beštia s motorom od AMG stále púta pozornosť aj v roku 2025 s ďalším čerstvým prevedením svojej atmosféricky plnenej V12 formuly. Dokonca aj jej nástupca, Huayra z roku 2011, bol pred troma rokmi nahradený modelom Utopia. Zonda však naďalej žije vlastným životom a odmieta odísť do dôchodku.
Zonda Unico: Keď sa umenie stretáva s inžinierstvom
Najnovší klenot nesie výstižný názov Zonda Unico, keďže Pagani vyrobilo len jeden exemplár. Objednal si ho klient, ktorý požadoval dizajnovú inšpiráciu z pohoria Kunlun, jedného z najdlhších ázijských horských pásiem. Nejde o úplne nové auto postavené od základov. Podobne ako iné jedinečné Zondy, ide o výrazne prepracovanú verziu existujúceho podvozka.
Viete, že auto je výnimočné, keď zadné krídlo má svoje vlastné menšie krídlo. Agresívny aerodynamický balík zahŕňa aj vysokú stredovú plutvu a výrazný strešný nasávač vzduchu. Tieto prvky nielenže dodávajú autu dramatický vzhľad, ale zároveň zlepšujú jeho aerodynamické vlastnosti pri vysokých rýchlostiach.
Dizajnéri Pagani venovali mimoriadnu pozornosť každému detailu. Inšpirácia pohorím Kunlun sa prejavuje v plynulých líniách karosérie, ktoré pripomínajú horské hrebene. Každý záhyb a krivka má svoj účel – či už estetický alebo funkčný. Výsledkom je auto, ktoré vyzerá ako umelecké dielo v pohybe.

Technologický skvost v modrom šate
Pagani nezverejnilo technické detaily, ale auto zjavne disponuje kompletnou karosériou z uhlíkových vlákien s úžasným modrým odtieňom. Niekoľko komponentov je vyhotovených z neleštených uhlíkových vlákien, vrátane rámu čelného skla, krytov bočných zrkadiel, puzdier svetlometov a početných ventilačných otvorov.
Modré akcenty sa prenášajú aj na kolesá s centrálnou maticou, brzdové strmene, štyri koncovky výfuku a okolie zadných svetiel. Táto farebná schéma vytvára dokonalý kontrast s tmavými prvkami z uhlíkových vlákien a dodáva autu jedinečný charakter, ktorý ho odlišuje od všetkých predchádzajúcich verzií Zondy.
Pod kapotou sa pravdepodobne nachádza motor V12 od AMG s objemom 7,3 litra, ktorý produkuje až 760 koní, keďže tento Unico je zjavne založený na modeli Zonda 760 Roadster. Chceme veriť, že má aj klasickú prevodovku s viditeľným radením, hoci snímky interiéru zatiaľ neboli zverejnené.
Kombinácia brutálneho výkonu, ľahkej konštrukcie a precízneho riadenia robí zo Zondy Unico skutočnú beštiu na ceste i na okruhu. Napriek svojmu veku ponúka jazdné vlastnosti, ktoré dokážu konkurovať aj najmodernejším superšportom.
Fenomén, ktorý odmieta zostarnúť
Zonda je živým dôkazom toho, že aj starého psa možno naučiť nové triky. Napriek tomu, že ide o 26-ročný dizajn, vyzerá dnes rovnako dychberúco ako vtedy, keď sa pôvodná Zonda C12 predstavila na ženevskom autosalóne v roku 1999. Tento superšport sa stal ikonou nielen vďaka svojmu výkonu, ale aj vďaka nadčasovému dizajnu, ktorý dokáže očariť aj po viac ako dvoch desaťročiach.
Je zaujímavé uvedomiť si, že zatiaľ čo sme za posledné roky videli tucet nových/starých Zond, Huayra nebola ani zďaleka taká populárna. Prečo je to tak? Iste, je to novšie auto, ale Pagani vyrobilo viac Huayr. Je to otázka, na ktorú pravdepodobne dokážu odpovedať len ultra-bohatí.
Možno je to práve tým, že Zonda predstavuje čistejšiu, surovejšiu formu superšportu. Jej atmosféricky plnený motor V12 ponúka bezprostrednejší zážitok z jazdy, ktorý moderné prepĺňané motory jednoducho nedokážu napodobniť. Alebo je to nostalgia, ktorá robí zo Zondy také žiadané auto medzi zberateľmi?
Exkluzivita, ktorá nemá obdoby
Každá nová verzia Zondy je vzácnejšia než predchádzajúca. Pagani vyrába tieto špeciálne edície len na objednávku pre tých najvýznamnejších klientov. Cena takéhoto unikátu sa pohybuje v miliónoch eur, no pre skutočných nadšencov a zberateľov je to investícia, ktorá časom len naberá na hodnote.

Foto: youtube.com/@marchettino
Zonda Unico nie je len autom – je to umelecké dielo, investícia a symbol statusu v jednom. Pre svojho majiteľa predstavuje niečo, čo nikto iný na svete nemá. V dobe, keď aj tie najexkluzívnejšie superšporty môžete stretnúť na uliciach Monaka či Dubaja, ponúka Zonda Unico úroveň exkluzivity, ktorá je takmer nedosiahnuteľná.
Horacio Pagani, zakladateľ a dizajnér automobilky, osobne dohliadal na každý aspekt tohto výnimočného projektu. Jeho perfekcionizmus a vášeň pre detail sa prejavujú v každom centimetri tohto automobilu. Nie je to len ďalšie auto – je to Paganiho odkaz, ktorý pokračuje v evolúcii aj po viac ako dvoch desaťročiach.
Zatiaľ čo iné automobilky sa sústredia na elektrifikáciu a autonómne technológie, Pagani zostáva verné svojej filozofii – vytvárať čisté, emocionálne a mechanicky dokonalé superšporty. Zonda Unico je dôkazom, že aj v digitálnej ére existuje priestor pre analógové zážitky, ktoré oslovujú všetky zmysly.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tento Pagani Zonda bol predaný za takmer 11 miliónov eur
Mercedes zanevrel na dvanásťvalce: Posledný majster ručnej výroby pracuje pre niekoho iného
Podvodná garáž v Dubaji. Každý miliardár by sa pri pohľade na ňu zbláznil šťastím
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.